جنایات رژیم صهیونیستی جز با مقاومت و موضع یکپارچه کشورهای اسلامی متوقف نمی‌شود
کد خبر: 4178276
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
تحلیلگر فلسطینی در گفت‌وگو با ایکنا:

جنایات رژیم صهیونیستی جز با مقاومت و موضع یکپارچه کشورهای اسلامی متوقف نمی‌شود

حسن لافی با بیان اینکه مقاومت مردمی و اتخاذ موضع محکم از سوی کشورهای اسلامی تنها راه مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به طور حتم به اخراج مردم فلسطین از نوار غزه می‌اندیشد و شاید در فکر کوچاندن آنها به سینا باشد. اما مردم فلسطین هرگز این طرح شوم را نمی‌پذیرند.

حسن لافی، نویسنده فلسطینی متخصص در امور رژیم صهیونیستی

 به گزارش ایکنا، سال‌ها محاصره همه‌جانبه غزه، اعمال محدودیت‌های گسترده بر مردم فلسطین، تداوم اشغالگری رد هرگونه پیشنهادی برای پایان دادن به اشغالگری از سوی رژیم صهیونیستی، حتی پیشنهادهایی که از سوی حامیان رژیم ارائه شده و کاملاً جانب‌دارانه تنظیم شده است، وضعیت دشواری را بر مردم فلسطین تحمیل کرده است. رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه قدرت‌های غربی به دنبال اخراج کامل فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی آنها و اشغال کامل سرزمین فلسطین است و در این راه از هیچ جنایتی ابایی ندارد. تجربه حزب‌الله در اخراج اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان با مقاومت و مبارزه مسلحانه، در کنار دیگر تحولات سال‌ها اشغالگری مردم فلسطین را نیز به این باور رسانده که راهی جز مقاومت ندارند. عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» را نیز می‌توان آغاز مرحله نوینی از این مقاومت و مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی دانست. این عملیات بزرگ از جانب بسیاری بزرگ‌ترین شکست و غافلگیری رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس آن بوده است. از سویی دیگر رژیم صهیونیستی نیز به جنایت‌های خود در حق مردم نوار غزه، با قساوت کامل و بدون توجه به قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد، شمار شهدای این حملات تاکنون فراتر از 10 هزار نفر رسیده که بخش عمده آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. با وجود این جنایت‌ها مواضع غالباً ضعیف کشورهای عربی در برابر این جنایت‌ها از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته است.
حسن لافی، تحلیلگر فلسطینی و صهیونیسم‌پژوه در گفت‌وگو با ایکنا در مورد عملیات طوفان الاقصی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه ضمن انتقاد شدید از موضع ضعیف غالب کشورهای عربی در واکنش به این جنایت‌ها، مقاومت مردمی و اتخاذ موضع محکم از سوی کشورهای اسلامی را راه مقابله با رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی به شدت در حال بمباران نوار غزه و جنایت علیه مردم آن است، از سویی به صراحت اعلام کرده مردم باید شمال وادی غزه را ترک کرده و به سمت جنوب بروند، نظر شما در مورد تلاش برای کوچاندن مردم فلسطین از نوار غزه چیست؟
رژیم صهیونیستی در حال حاضر جنایت خود را ادامه می‌دهد و تصمیم دارد تا نکبت سوم (پس از آوارگی‌های سال 1948 و  1967) را بر مردم فلسطین تحمیل کند. این رژیم می‌خواهد غزه را به منطقه شمالی و جنوبی تقسیم کند  و بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر مردم را از شمال به سوی جنوب بکوچاند. با وجود ادعای   امن بودن آن مناطق جنایت‌های بسیاری در پی حملات صهیونیست‌ها اتفاق افتاده است، اما حتی مسیرهای امنی که برای انتقال معرفی شد مورد بمباران هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.  رژیم صهیونیستی به طور حتم به  اخراج مردم فلسطین از نوار غزه می‌اندیشد و شاید در فکر کوچاندن آنها به سینا باشد. اما مردم فلسطین این طرح شوم را نمی‌پذیرند،  با وجود آنکه بیش از  70 درصد مردم نوار غزه در حال حاضر خارج از خانه‌های خود هستند،  اما این آوارگی بار دیگر صورت نمی‌گیرند چرا که خاطره تلخ نکبت اول در سال 1948 و سپس آوارگی در سال 1968 هنوز در ذهن و جان مردم فلسطین باقی مانده است و هنوز هم از پیامدهای آن رنج می‌برند، لذا این آوارگی بار دیگر در سال 2023 بار دیگر رخ نخواهد داد.

ایکنا ـ با توجه به اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی در منع جلوگیری از  ورود غذا، دارو، سوخت و کمک‌های بشردوستانه به  نوار غزه جنایت جنگی است،  راه‌های عملی برای توقف فاجعه انسانی که مردم نوار غزه از آن رنج می‌برند چیست؟
مسلمان جلوگیری از ورود غذا، دارو، سوخت و مساعدات انسانی به نوار غزه جنایت جنگی است  اما چگونه می‌توان این وضعیت را متوقف کرد، راه‌حل عملی تداوم مقاومت مردمی و اتخاذ موضعی قوی از جانب مردم و دولت‌های عربی و اسلامی است. این دولت‌ها باید روابط خود با رژیم صهیونیستی و امریکا شریک اصلی جنایت جنگی این رژیم قطع کنند چرا که اگر  آمریکا منافع خود را در خطر ببینید و احساس کنند که امور می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود مسلماً بر رژیم صهیونیستی فشار آورده و تا این فاجعه انسانی را به شکل کامل متوقف سازد

ایکنا ـ چرا کشورهای عربی برای تحریم رژیم صهیونیستی و تحریم آن اقدام نمی‌کنند؟
دولت‌های عربی که برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در قالب توافق ابراهیم یا توافق‌های دیگر در شتاب هستند کاملاً از موضع‌گیری ملی، اخلاقی و انسانی به دور هستند. ارتباط این دولت‌های عربی با منافع آمریکا و  ائتلاف‌های آمریکایی است که موضع آنها را  تضعیف کرده  و از ترس این ماشین جنایت و کشتار موضعی نمی‌گیرند. چنانکه دیدیم که در کنفرانس به اصطلاح صلح در قاهره دولت‌های عربی حتی در بیانیه پایانی نتوانستند یک موضع واحد و الزام کننده اتخاذ کنند تا جامعه جهانی به  این جنایت‌ها پایان دهد. ازاین‌رو بیشتر امیدها به مردم کشورهای عربی است تا دولت‌های عربی.

ایکنا ـ پیش‌بینی شما از آینده جنگ در نوار غزه چیست؟
در مورد آینده این جنگ در دوره پیش رو به ویژه با ورود زمینی امور مسلماً به سمت بحرانی شدن و اوج گرفتن پیش می‌رود، اما به طور اساسی  مقاومت فلسطین که در روز هفت اکتبر همه جهان را حیرت زده کرد مسلماً برای هر سناریویی در جنگ آماده است.

ایکنا ـ حمله صهیونیست‌ها به دانشگاه‌ها، مساجد و بیمارستان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اسرائیل هیچ حرمتی به مساجد، بیمارستان‌ها و کلیساها قائل نیست، این رویه رژیم صهیونیستی، این رژیم نازی و نژادپرست است که هیچ محدودیتی نمی‌شناسد و تمام فشار ممکن برای شکستن مقاومت مردم فلسطین را وارد می‌کند تا هویت و میراث آن را از بین ببرد. حمله به قدیمی‌ترین کلیسای در نوار غزه و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان حمله به 35 مسجد و از استفاده خارج کردن آنها  و خراب کردن آن بر سر افرادی که در آن به عبادت خداوند مشغول هستند و حمله به بیمارستان‌هایی که در آن آوارگان و مجروحان پناه گرفته‌اند همان‌طور که در مورد بیمارستان المعمدانی و بیمارستان قدس صورت گرفته است، رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه ارزش اخلاقی ندارد و به قوانین بین‌المللی نیز احترام نمی‌گذارد، رژیم صهیونیستی تنها از قدرت می‌هراسد و به اذن خداوند قدرت نیز در نزد مقاومت فلسطین موجود است.

مساجد و کلیساها تنها بنا نیستند بلکه تمدن و میراث فلسطین هستند که انسان در آن آرامش می‌گیرد و صهیونیست‌ها به دنبال نابودی هر مکانی هستند که انسان‌ها در آن آرامش دارند ازاین‌رو به مساجد و کلیساها حمله می‌کنند.

ایکنا ـ نقش دانشگاهیان در شکستن سکوت مشکوک نهادهای بین‌المللی، حقوق بشری و بشردوستانه در قبال جنایات جنگی و نقض حقوق اسرائیل چیست؟
دانشگاهیان مسلماً نخبگانی هستند که نقش مهمی در خطاب قرار دادن جامعه جهانی و نهادهای آن  و توضیح موضع فلسطین و اثبات جنایت‌های و شیوه جنایت‌کارانه‌ای این اشغالگری رژیم صهیونیستی دارند و در نتیجه نقش مهم و برجسته‌ای در ارتباط با جهان و توضیح نقشه‌ها و طرح‌های صهیونیستی چه برای جهان غرب و حتی برای عالم اسلامی دارند.

ترجمه: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha