دعا، کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است
کد خبر: 4179151
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی:

دعا، کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دعا گره‌های کور را باز، بزرگ‌ترین مشکلات را برطرف و موج بلا را دفع می‌کند، گفت: دعا امری محبوب و مقبول عندالله و کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است؛ بهترین دعا آن دعایی است که از سینه صاف و دل‌ پاک خارج شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی که شامگاه 9 آبان‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال برای سربلندی آدمی در بطن ابتلا نعمتی قرار داده که توجه به آن انسان را از گرفتاری و بن‌بست رها می‌کند، اظهار کرد: تمسک به این نعمت الهی در ابتلائات، به انسان قدرت مواجهه می‌دهد تا شیطان نتواند او را زمین‌گیر کند.

وی به غفلت همیشگی انسان از شیطان در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: انسان در دوران خوشی باید ندای «هذا من فضل ربی» سر دهد و وقتی متوجه نعمتی می‌شود، شاکر و قدردان آن نعمت باشد؛ وجود امنیت و نظام مقدس اسلامی را باید از نعمت‌های بزرگ الهی در سایه‌سار نظام اسلامی و تحت ولایت و آثار خون شهدا دانست.

مؤمنی با تأکید بر اینکه خداوند متعال در بطن ابتلائات نعمت دعا، همان مراجعه به درگاه الهی و عرض عجز و ناتوانی به محضر ذات اقدس الهی را قرار داده است، اظهار کرد: توجه انسان به قدرت لایزال الهی و اینکه همه چیز در ید قدرت خداوند است، بسیار مهم است، چراکه در وادی ابتلا شیطان قوی وارد می‌شود و به‌جای اینکه فرد را متوجه خدا کند، راه آدمی را کج می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به معانی لغوی و اصطلاحی دعا، درخواست‌کردن را غایت و نهایت در دعا دانست و بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر گران‌سنگ المیزان، دعا را میل دادن خدا به خود از رهگذر صوت و فعل تعریف می‌کند.

مؤمنی ضمن اشاره به آثار بزرگ دعا، در تبیین آیه شریفه ۱۸۶ سوره بقره، به مؤلفه‌های کلیدی در اجابت دعا اشاره کرد و گفت: منزه و قادر مطلق دانستن خداوند متعال مهم‌ترین نقطه کلیدی است که انسان را در مسیر نجات و رهایی قرار می‌دهد.

وی تأثیرات عمیق و راهگشای دعا را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: امام محمدباقر(ع) می‌فرماید: «مَا مِنْ شَیْءٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ مِنْ أَنْ یُسْئَلَ وَ یُطْلَبَ مِمَّا عِنْدَهُ وَ مَا أَحَدٌ أَبْغَضَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ مِمَّنْ یَسْتَکْبِرُ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ لَا یَسْأَلُ مَا عِنْدَهُ؛ هیچ‌چیز نزد خداوند تبارک‌ و تعالی از آن محبوب‌تر نیست که دعا کنی و از او حاجت بخواهی و هیچ‌کس نزد خداوند مبغوض‌تر از آن نمی‌باشد که در عبادت او تکبر ورزی و از نعمت‌هایش چیزی نخواهی.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه قدرت، نجات و رفع کرب تنها از آن خداوند است، ادامه داد: دعا امری محبوب و مقبول عندالله و کلید پیروزی‌ها و مخزن رستگاری است؛ بهترین دعا آن دعایی است که از سینه صاف و دل‌ پاک خارج شود.

مؤمنی با تأکید بر اینکه وقتی انسان برای دیگران دعا کند، خداوند متعال ملائکه را نیز مأمور همراهی‌اش می‌کند، تا دعایش قبول شود، ادامه داد: دعا گره‌های کور را باز، بزرگ‌ترین مشکلات را برطرف و موج بلا را دفع می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی بلا بیاید، خداوند متعال دعا را در قلب مؤمن جاری می‌کند، بیان کرد: دعا برای همنوعان وظیفه‌ای دینی و تجلی قلب ایمانی است. در دوران ظلم جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین، همگان باید به درگاه الهی دعا و استغاثه کنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه ما سرباز ولایت و منتظر اشاره و امر ولی هستیم، تصریح کرد: کافی است تا موسی زمان اشاره کند تا سر عصای موسی که در ایران نهفته دودمان استکبار جهانی را به آتش بکشد. همان‌طور که تعدادی از جوانان سلحشور این سرزمین فتنه داعش را خاموش کردند، اگر امر شود، ملت سرافراز ایران طوفان بزرگی را علیه مستکبران جهان راه خواهد انداخت.

وی با بیان اینکه وقتی بلا می‌آید، باید به درب‌ خانه خدا رجوع و با خدا حرف بزنیم، تصریح کرد: در دعا باید ادب دعاکردن را رعایت کنیم که نخستین آن توجه به شأن و منزلت ذات اقدس الهی است؛ نحوه مطالبه در ذکر دعا و خواندن خداوند متعال و نیز توجه به چرایی مطالبه از جمله مؤلفه‌های مهم در تجلی آداب دعاست.

مؤمنی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ابتلائات مؤمنان قلب وجود نازنین امام‌ زمان(عج) را به درد می‌آورد، یادآور شد: مظلومیت ملت فلسطین که ناجوانمردانه به شهادت می‌رسند، قلب همه مؤمنان را داغدار جنایت‌های جنون‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی کرده است.

انتهای پیام
captcha