دو خط موازی فعالیت‌های قرآنی کشور
کد خبر: 4186455
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
اهم رویدادهای قرآنی در هفته گذشته

دو خط موازی فعالیت‌های قرآنی کشور

رویدادهای قرآنی کشور در هفته‌ای که گذشت در شرایطی سیر طبیعی خود را طی کرد که به موازات آن چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بجنورد در حال برگزاری است.

دو خط موازی روند جاری قرآنی کشور و مسابقات سراسری قرآن در بجنوردبه گزارش ایکنا، رویدادهای قرآنی هفته‌ای که گذشت در شرایطی رخ داد که به موازات آن، اهالی شهر بجنورد و شهرستان‌های استان خراسان شمالی با برگزاری مهمترین رویداد قرآنی کشور روبه‌رو بودند و از میهمانان، متسابقان و کارشناسان قرآنی در قالب هیئت داوران و گروه ستاد اجرایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، میزبانی می‌کردند. رویدادی که در بخش آقایان و بانوان در دو بخش نغمات دینی و آوایی همچنان در حال پیگیری است و قرار است تا 18 آذرماه سال جاری ادامه پیدا کند. در ادامه علاوه بر اشاره‌ای به برخی رویدادهای رخ داده در این دوره از مسابقات، به اهم رویدادهای قرآنی طی هفته گذشته، می‌پردازیم.

البته با توجه به اهمیت مسابقات سراسری قرآن کریم پیش از پرداختن به رویدادهای جاری قرآنی، به مهمترین اتفاقات چند روز گذشته این رقابت اشاره خواهیم کرد.


عکس 5تیترهای مهم چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم؛ 

  1. محفل انس با قرآن با تلاوت احمد ابوالقاسمی در بجنورد برگزار می‌شود 
  2. برگزیدگان بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
  3. پیام تلفنی مادر شهید؛ مُهر تأییدی بر برگزاری موفق مسابقات قرآن
  4. قدردان استقبال بی‌نظیر مردم خراسان شمالی هستیم
  5. لزوم تعریف رسالت رسانه‌ای برای فعالان قرآنی
  6. اعلام برائت و انزجار از مشرکان زمان
  7. حضور قاریان مصری در خراسان‌شمالی
  8. استقبال ۸۰ هزار نفری مردم خراسان‌شمالی از مسابقات قرآن کریم

اعلام روزشمار هفته قرآن مدارس با شعار «هم‌نوای قرآن، هم صدای‌غزه»

هفته گذشته یعنی از 11 آذرماه، طبق روال هرساله شاهد برگزاری هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز مدارس  بودیم. هفته‌ای که امروز جمعه 17 آذر، روز پایانی آن را پشت سر می‌گذاریم. همزمان با این هفته مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در مرحله آموزشگاهی در سطح مدارس برگزار شد.

عکس 1

اداره‌ کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های این هفته را با شعار «هم‌نوای قرآن، هم صدای‌ غزه» طبق برنامه اعلام شده برگزار کرد.

اعلام فراخوان هفتمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر

در هفته‌ای که گذشت، حسین فلاح خوش‌مشرب؛ دبیر هفتمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی فجر به آغاز ثبت‌نام مرحله مقدماتی مسابقات این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره به شکل ملی در سراسر کشور و برای عموم مردم به صورت حضوری، تلفنی و مجازی برگزار می‌شود.

بنا به اعلام دبیر این دوره از جشنواره قرآنی فجر، همه علاقه‌مندان به قرآن کریم در همه سنین و از هر جای کشور می‌توانند در این مسابقات که در ۲۴ رشته و در گروه حفظ شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزءکل، حفظ سوره مبارکه فجر، جزء ۳۰ و حفظ ۲۰ سوره از قرآن (ویژه کودکان)، قرائت شامل صوت و لحن، ترتیل، اذان، تفسیر شامل ترجمه، مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه نبأ، مفاهیم صلوات و هنر شامل خوشنویسی آیات قرآن و نقاشی موضوعی قرآن (ویژه کودکان) برگزار می‌شود، شرکت کنند.

افزایش ۲۰ درصدی کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی حافظان و قاریان قرآن

در شرایطی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بجنورد در حال برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است، هفته گذشته از سوی اداره آموزش این مرکز اعلام شد که حافظان و قاریانی که در مسابقات قرآن رتبه‌هایی را کسب کرده یا مدارک حفظ و قرائت تخصصی دارند، در صورتی که در دانشگاه قبول شوند و اين دانشگاه‌ها مستلزم دریافت شهریه باشند، ایشان می‌توانند براساس مقررات در هر ترم دانشگاهی تا سقف مشخصی از کمک‌هزینه برخوردار شوند.

دو خط موازی فعالیت‌های قرآنی کشور

برای برخورداری از این کمک‌هزینه، متقاضیان باید از دانشگاهی که تحصیل می‌کنند معرفی‌نامه و تأییدیه گرفته و به همراه مدارک شخصی خود به این اداره ارائه دهند تا پس از بررسی‌های لازم، کمک‌هزینه به آنها پرداخت شود.

برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن منطقه ۱۹ تهران + عکس

شامگاه همان روزی که بجنورد شاهد برگزاری اختتامیه بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قران کریم بود، نخستین محفل از سلسله محافل هفته قرآن آموزش و پرورش، به همت دبستان ابتدایی زندی‌نیا در منطقه ۱۹ تهران و با حضور قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور  و علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم برگزار شد.

در این برنامه که اجرای آن را مجید محرمی به عهده داشت، با اجرای قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور یاد و خاطره شهدای غزه گرامی داشته شد.

علی سرابی به سمت دبیر انجمن خادمان قرآن انتخاب شد

شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم دوشنبه هفته، ۱۳ آذر‌ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون در محل وزارتخانه برگزار شد.

دو خط موازی روند جاری قرآنی کشور و مسابقات سراسری قرآن در بجنورد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های ۱۰ ساله محمدرضا پورمعین، به عنوان دبیر اسبق انجمن خادمان قرآن تشکر و قدردانی کرد و در ادامه حکم سیدعلی سرابی به عنوان دبیر جدید این انجمن تسلیم وی شد.

دولت بر محور فعالیت‌های قرآنی عمل می‌کند

اما در شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی که طبق خبر قبل در آن علی سرابی حکم دبیر انجمن خادمان قرآن را دریافت کرد، محمدمهدی اسماعیلی به ایراد سخن پرداخت و ضمن قرآن‌محوری بودن فعالیت‌های دولت گفت: ما چهره‌های قرآنی بسیاری در دهه ۶۰ و ۷۰ داشتیم و در هر جلسه تأکید می‌کنم باید آن نقاط طلایی در حوزه قرآن را با قدرت بیشتری احیا و به حوزه‌های جدید‌تر نیز ورود کنیم. باید چهره‌های قرآنی را محترم بشماریم؛ آنان را تکریم کنیم و به عنوان الگو و اسوه به جامعه معرفی کنیم.

بررسی محتوایی محفل ۲ و رونمایی از سامانه اطلس مؤسسات قرآنی کشور

جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی جلسه پُرباری بود و از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این جلسه بررسی متن پیش از دستور آن یعنی رونمایی از سامانه جامع اطلس مؤسسات قرآنی کشور بود.

حسین سلیمانی، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در خصوص این سامانه گفت: سامانه جامع اطلس مؤسسات قرآنی کشور یکی از زیرشاخه‌های سامانه حمد است که به مؤسسات و فعالان قرآنی خدمت‌رسانی می‌کند.

آیین تجلیل از منتخبان قرآنی آجا برگزار شد 

آیین تجلیل از قریب ۲۰۰ نفر از منتخبان و گروه قرآنی اعزامی آجا به مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح در مقطع خانواده‌ها و بانوان شاغل، دوشنبه ۱۳ آذر با حضور امیرسرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی؛ فرمانده کل ارتش و حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش و دیگر مقامات لشکری ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اختتامیه جشنواره حدیث نهاجا برگزار شد 

از دیگر فعالیت‌های قرآنی در حوزه نیروهای مسلح برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره سراسری حدیث نیروی هوایی ارتش بود که سه‌شنبه 14 آذر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی؛ رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی؛ معاون ستاد اقامه نماز کشور، امیرسرتیپ دوم سیدعلی نصرالله؛ معاون اجرایی نهاجا و سایر فرماندهان و مسئولان و جمعی از کارکنان، خانواده‌ها و دانشجویان این نیرو در ستاد نیروی هوایی ارتش برگزار شد که طی آن از نفرات برتر جشنواره مسابقات ارتش با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.

پنجمین جلسه مجمع اساتید قرآنیان البرز برگزار شد

پنجمین جلسه مجمع اساتید قرآنیان البرز سه‌شنبه ۱۴ آذر با حضور شماری از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی استان و با سخنرانی آیت‌الله حسینی همدانی؛ امام جمعه کرج و نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در حسینیه‌‌ امام خمینی(ره) دفتر نماینده ولی‌فقیه استان برگزار شد. 

سوره «حشر»؛ محور برنامه‌های قرآنی شهادت سردار سلیمانی و دهه فجر

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده؛ رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر در جلسه این کمیته که سه شنبه 14 آذر برگزار شد با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود، چله برنامه‌های قرآنی سالروز شهادت سردار سلیمانی تا دهه فجر با محوریت سوره مبارکه «حشر» باشد، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ایام شهادت سردار سلیمانی و اتفاقاتی که در سراسر کشورهای حوزه مقاومت رخ داد، ایام‌الله است و از این باب با نگاه قرآنی بهره‌های بسیاری را می‌توان از  آن برد.

بخش نهایی مسابقه قرآنی مستورا آغاز شد

طرح «مَستورا» از برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم با هدف گفتمان‌سازی حول موضوع حفظ موضوعی و افزایش تعداد حفاظ در حال برگزاری است.
در مرحله اول طرح حفظ موضوعی قرآن که منبع آموزشی آن کتاب مستورا بود، علاقه‌مندان آیات کاربردی با مقتضیات روز جامعه را حفظ کردند که در پایان دوره در صورت دریافت امتیاز گواهینامه به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

عکس 3تأسیس دارالقرآن مرکزی در منطقه ۶ تهران و برگزاری رویداد‌های قرآنی خلاقانه + عکس

نخستین جلسه شورای قرآن و عترت منطقه ۶ شهرداری تهران با حضور مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی منطقه ۶ برگزار شد.

مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در این نشست به دو برنامه اصلی این شورا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه فعالان قرآنی مبنی بر تشکیل پایگاه‌های قرآنی مساجد، باید در هر محله یک مسجد انتخاب شود و فعالیت‌های شاخص قرآنی در آن طرح‌ریزی و اجرایی شود و لذا چهار ضلع اساسی فعالیت‌های قرآنی محله شامل مساجد، مدارس، محله و منازل است که با اتصال این چندضلع به هم شاهد شکوفایی قرآن در محلات خواهیم بود.

بنا به گفته سیفی در محلات تهران 352 خانه قرآن و عترت داریم.

ادامه شاگردی پای رحل قرآن

در هفته‌ای که گذشت عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی و خادم‌القرآن، پس از 33 سال فعالیت قرآنی و رسمی خود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از سمت خود کناره‌گیری کرد. او دلیل کناره‌گیری را اینگونه با خبرنگار ایکنا در میان گذاشت: اینجانب به‌منظور ادامه تلمذ و شاگردی بیشتر در مکتب قرآن از کار اداری رسمی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) خداحافظی کرده‌ام.

عکس 4

صدور نزدیک به ۱۲ هزار گواهینامه طرح «من قرآن را دوست دارم»

معتز آقایی؛ دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه با اشاره به نشست اخیر این کارگروه گفت: در این جلسه حجت‌الاسلام میریان؛ مسئول دبیرخانه طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» گفت که تاکنون نزدیک به 12 هزار گواهینامه برای شرکت‌کنندگان در این طرح صادر شده است.

اعلام زمان‌بندی ارزیابی مقدماتی مرحله نهایی مسابقات قرآن بسیج

هفته گذشته سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در سه بخش فردی، خانوادگی و گروهی ویژه خواهران و برادران آغاز شد و در حال حاضر مرحله استانی خود را پشت سر می‌گذارد و با پایان این مرحله، ارزیابی کشوری و نیمه‌نهایی و در نهایت مرحله نهایی این مسابقات آغاز خواهد شد.

بر همین اساس زمان‌بندی ارزیابی مقدماتی مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در دو بخش آقایان و بانوان هفته گذشته اعلام شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha