زنده کردن یاد شهدای حافظ و قاری قرآن
کد خبر: 4191452
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته

زنده کردن یاد شهدای حافظ و قاری قرآن

محافل و مناسبت‌های قرآنی این هفته تحت تأثیر سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شدند. شهادت و نوید بهشت جاوید از جمله اشارات قرآنی است، همچنانکه در پایان این هفته جمعی از هموطنان به این فیض نائل شدند و طی مراسمی یاد و خاطره شهدای قرآنی نیز گرامی داشته شد.

رویدادهای مهم هفتهبه گزارش ایکنا، در هفته‌ای که منتهی به دو مناسبت مهم در عرصه عمومی و اجتماعی یعنی برگزاری چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همچنین فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛ روز مادر و گرامیداشت هفته مقام زن بود، عرصه قرآنی برگزاری رویدادهای پُرباری را که نویدبخش روزهایی توأم با تکاپو و تلاش جامعه قرآنی است، شاهد بود، هر چند که در پایان این هفته حادثه دلخراش تروریستی گلزار شهدای کرمان و شهادت تنی چند از هموطنان، موجب تلخکامی فضای کشور و جامعه قرآنی شد. در ادامه مروری داریم بر اهم رویدادهای قرآنی در هفته‌ا‌ی که گذشت: 

برگزاری محفل قرآنی شهید‌القدس در خیمه گلزار شهدای کرمان

به مناسبت چهارمین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غزه، شنبه 9 دی، محفل انس با قرآن با عنوان  شهیدالقدس در خیمه گلزار شهدای کرمان از سوی شورای فرهنگی و دینی صنعت آب و برق کرمان برگزار شد.

محفل قرآنی در بیت‌الزهرای کرمان برگزار می‌شود

همچنین در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، این هفته اعلام شد که محفل تلاوت و تدبر در قرآن کریم یادبود آن سردار شهید، شامگاه جمعه، ۱۵ دی‌ماه از ساعت 19 در بیت الزهرای کرمان(منزل حاج قاسم سلیمانی) برگزار می‌شود که به شکل زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پوشش داده خواهد شد.

رویدادهای مهم هفتهثبت‌نام مسابقات بین‌المللی قرآن مشکات آغاز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اعلام آغاز ثبت نام سومین دوره مسابقات مردمی و بین‌المللی قرآن مشکات گفت: مرحله نهایی این دوره از مسابقات 17 و 18 بهمن سال جاری در حرم رضوی برگزار می‌شود.

انتصاب دبیر جشنواره ملی قرآن دانشجویان

عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدجواد باقری‌بیلندی را به دبیر سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که از آن با عنوان جشنواره دانشگاهیان نیز یاد می‌شود، منصوب کرد.

ثبت‌نام ۲۵ هزار نفر رشته در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

قرآن

محمدجواد باقری بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سمت دبیری سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور را در این هفته به دست آورده بود؛  همچنین در هفته گذشته با اشاره به فرایند ثبت‌نام دانشگاهیان علوم پزشکی در بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، گفت: تا نهم دی‌ماه حدود 25 هزار نفر رشته در این رویداد قرآنی ثبت نام کردند.

رویدادهای مهم هفتهشرکت ۷۰۰ نفر از کادر درمان در هشتمین مسابقات قرآن بیمارستان‌های تهران

دبیر هشتمین دوره مسابقات قرآن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران در مراسم اختتامیه این مسابقات و تجلیل از خانواده شهیدان مدافع سلامت که یکشنبه 10 دی‌ماه برگزار شد گفت: بیش از 700 نفر از کادر درمان بیمارستان‌های تهران در این رویداد قرآنی شرکت کردند.

رقابت ۱۳۸ نفر در مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن

از شنبه 9 دی مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران آغاز و به مدت سه روز ادامه داشت که در این مدت، فایل تصویری ۱۳۸ شرکت‌کننده از ۶۴ کشور جهان از سوی هیئت داوران مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه مورد ارزیابی قرار گرفت.

تبیین ظرفیت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

به همین بهانه یعنی برگزاری مرحله مقدماتی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، ایکنا با حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری این دوره از مسابقات مصاحبه‌ای ترتیب داد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات ایران برای کشورهایی است که چشم امیدشان در عرصه‌های دیگر به جمهوری است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این مسابقات دارای ظرفیت‌ها و ابعاد متعددی است.

آغاز جشنواره تلاوت‌های تقلیدی 

دیگر خبر مرکز امور قرانی سازمان اوقاف، برگزاری نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در این هفته بود که بنا بر اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت نام برای حضور در  آن که از 10 دی ماه آغاز شده است تا بیستم همین ماه ادامه دارد.

رویدادهای مهم هفتهتمدید مهلت ثبت‌نام در جشنواره «حیات»

مهلت ثبت نام در جشنواره قرآن و عترت «حیات» که از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور پیش از این، تا پایان آذرماه اعلام شده بود، تا پایان دی‌ماه تمدید شد.

برگزاری همایش رسالات‌الله با حضور ۱۰ کشور در ۸ محور

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی نیشابوری، دبیر نخستین همایش رسالات‌الله طی نشست خبری که هفته گذشته برگزار شد، از برگزاری این همایش با حضور مؤسسات ۱۰ کشور خبر داد و گفت: این مؤسسات در هشت محور حضور دارند که در کشورهای خود در زمینه تربیت‌ قاری قرآن، حافظ قرآن یا پژوهش در حوزه آموزش و تفسیر در حال فعالیت هستند.

دیدار نخبگان قرآنی ایثارگر با شیخ ابراهیم زکزاکی

در هفته گذشته تعدادی از قاریان بین‌المللی و جمعی از ایثارگران به همراه علی اصغر کرامتی منش؛ مسئول حوزه نخبگانی شاهد و ایثارگر،‌ با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و پدر شش شهید دیدار و گفت‌وگو کردند.

رویدادهای مهم هفته

بررسی الزامات ادامه اجرای طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان

جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاهیان با حضور مسئولان دستگاه‌های عضو این شورا سه‌شنبه 12 دی به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد که طی آن علاوه بر ارائه گزارشی از طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان، در مورد الزامات ادامه اجرای این طرح بحث و تبادل نظر نیز صورت گرفت.

جلسه تلاوت و تدبر در قرآن مسجد امام مهدی(عج) تشکیل شد

دوشنبه هفته گذشته، مراسم افتتاحیه جلسه قرآن مسجد جامع امام مهدی(عج) با حضور اهالی شهرک نفت تهران، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از حافظان و قاریان قرآن برگزار شد  که طی آن از چهار نفر از پیشکسوتان قرآنی ساکن در این منطقه از تهران تجلیل شد.

بهره‌مندی دبیرخانه ملی حفظ از نظرات بانوان نخبه قرآنی

جلسه هم‌اندیشی محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با تعدادی از بانوان ممتحن حفظ قرآن هفته گذشته برگزار شد و این مقام مسئول ضمن اعلام ارتقای سطح این جلسات از برگزاری دوره آتی آن در استان‌های دیگر خبر داد.

اسامی برگزیدگان دوره‌ ارتقای قاریان و دعاخوانان آذرماه ۱۴۰۲ اعلام شد

برگزاری دوره‌های آموزش و ارتقا از جمله اقدامات و تجربیات شورای عالی قرآن در حوزه آموزش‌های تخصصی است که سال‌هاست ویژه قاریان و دعاخوانان ممتاز برگزار می‌شود.

در این دوره که سعید رحمانی، سیدعباس انجام، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، مسعود نوری، سعید بیژنی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، علی‌اکبر کاظمی و رضا روانبخش به عنوان مدرس و کارشناس حضور دارند، علی سبزه و احسان سوختانلو از خراسان رضوی، مهدی تقی‌پور از قم، سیدمحمدعلی موسوی فرحبخش از کرمان، علی حزبیان از خوزستان، سجاد امینی‌بیرامی از آذربایجان شرقی، علی خالصی‌نائینی از اصفهان، رضا صادقی از گیلان، داود کریمی، محمدحسین ربیعیان و علیرضا امانی از تهران به عنوان قاریان برگزیده و حسین شاکری‌شمسی از یزد و فریبرز اسکندری از زنجان به عنوان دعاخوانان برگزیده در آذرماه ۱۴۰۲ تعیین شدند.

برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام گفت: مرحله مقدماتی این دوره که از سه‌شنبه دوازدهم دی‌ماه آغاز شده تا امروز جمعه 15 دی‌ماه ادامه دارد.

رویدادهای مهم هفتهنماینده کشورمان به مسابقات قرآن بنگلادش اعزام می‌شود

سیدابوالفضل اقدسی، نوجوان حافظ کل قرآن با ۱۵ سال سن به نمایندگی از کشورمان دراولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بنگلادش که در رده سنی زیر ۱۷ سال اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت. این اعزام از سوی دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان صورت می‌گیرد.

مهدی افکاری قاری قرآن شهرستان نور درگذشت

در هفته‌ای که گذشت، مهدی افکاری، قاری جوان و ممتاز قرآن استان مازندران که عمده فعالیت قرآنی او در شهرستان نور بود، بر اثر سانحه رانندگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

محفل انس با قرآن در پژوهشگاه رویان برگزار شد

همزمان با سالروز درگذشت سعید کاظمی آشتیانی، مؤسس پژوهشگاه رویان، محفل انس با قرآن با حضور قاریان ملی و بین‌المللی کشورمان در محل سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد. در ابتدای این محفل نورانی که با حضور جمعی از کارکنان پژوهشگاه رویان برگزار شد، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان مطالبی در خصوص ویژگی‌های شاخص زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی بیان کرد.

در ادامه این محفل نورانی که با همکاری روابط عمومی و شورای فرهنگی پژوهشگاه رویان برگزار شد،‌ مهدی عادلی، قاری بین‌المللی و محمدتقی نوران، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.

آئین «شمیم بهشت» به منظور تکریم مادران نمونه تهران برگزار شد

«شمیم بهشت» عنوان آئین گرامیداشت بانوانی است که به عنوان زن و مادر نمونه، پنجشنبه گذشته طی مراسمی در تالار ایوان شمس از آنها تجلیل شد. در میان این بانوان، یک حافظ قرآن نیز به چشم می‌خورد.

رویدادهای مهم هفتهبرگزاری یادواره سوره‌های سرخ و شهیدانی که حاضر بودند

هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت، شامگاه پنجشنبه 14 دیماه با محوریت پرداختن به شهدای جلسات قرآنی سه استاد برجسته قرآن یعنی مرحوم علی اربابی، سیدمحسن موسوی‌بلده و سیدمحسن خدام‌حسینی در حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha