استقبال بازدیدکنندگان از مسجد بازسازی شده در «ادیرنه» ترکیه
کد خبر: 4192725
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

استقبال بازدیدکنندگان از مسجد بازسازی شده در «ادیرنه» ترکیه

مسجد سلیمیه در ادیرنه ترکیه که کار بازسازی آن از دو سال قبل آغاز شده، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، مسجد سلیمیه که از نوامبر 2021 تحت مرمت اداره کل بنیادهای ترکیه قرار دارد، سال گذشته بازدیدکنندگان داخلی و بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرد.

با وجود اینکه مرمت این مسجد که از شاهکارهای معمار سنان (معمار مشهور دوره عثمانی) به شمار می‌رود، همچنان ادامه دارد اما این مسجد برای عبادت و بازدید باز است.
 
کمال سویتورک، مدیر فرهنگ و گردشگری ادیرنه، بر اهمیت این مسجد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، به عنوان یک میراث ارزشمند در گردشگری شهری تأکید کرد.
 
سویتورک خاطرنشان کرد که کار مرمت در داخل مسجد بازدیدکنندگان را منصرف نکرده بلکه فرصتی برای مشاهده روند بازسازی فراهم آورده است. خصوصاً دانشجویان رشته‌های معماری و مهندسی برای تماشای کارهای بازسازی حتی داربست‌های بیرون مناره‌ها علاقه زیادی به بازدید از این مکان دارند. 
 
سویتورک تأکید کرد که گردشگرانی که از ادیرنه بازدید می‌کنند همیشه قبل از ترک شهر از مسجد دیدن می‌کنند. وی همچنین بر انسجام بین میدان سلیمیه که اخیراً توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی بازسازی شده و مسجد تأکید کرد.
 
وی گفت: کارهای مرمتی در مسجد ادامه دارد اما امکان عبادت و بازدید فراهم است. برآورد ما این است که در سال 2023 حدود 5 میلیون گردشگر از مسجد سلیمیه بازدید کردند. این ارزیابی بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پرسنل مذهبی و امنیتی مسجد است. به خصوص در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه، مسجد سلیمیه به یک مقصد گردشگری مهم برای بازدیدکنندگانی که از استانبول و استان‌های اطراف می‌آیند تبدیل شده است. سویتورک ادامه داد: با ادامه رشد پتانسیل گردشگری شهر، تعداد گردشگرانی که از سلیمیه بازدید می‌کنند احتمالاً بیشتر خواهد شد.

مرمت این مسجد که متعلق به دوره سلطان سلیم دوم است توسط اداره کل بنیادهای ترکیه انجام می‌شود و انتظار می‌رود که بازسازی در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد. مسجد سلیمیه و مجموعه اجتماعی آن که در سال ۲۰۱۱ به فهرست یونسکو اضافه شد، در سال ۱۵۷۵ توسط معمار سنان، مشهورترین معمار عثمانی قرن شانزدهم ساخته شد. این مجموعه شامل مدارس، بازار سرپوشیده، ساعت خانه، حیاط بیرونی و کتابخانه است. به نوشته وب سایت یونسکو، این مسجد مربع شکل با گنبد بزرگ و چهار مناره باریک، بر خط افق شهر ادیرنه، پایتخت سلسله عثمانی، تسلط دارد.

 این مسجد که با کاشی‌های شهر ایزنیک در استان بورسا مزین شده است گواهی بر هنر کاشیکاری زیبای این منطقه است. در جریان بازسازی هر نوع تخریب در نقش و نگارهای مسجد و شیشه‌ها و بخش‌های چوبی پنجره‌های مسجد کاملا مرمت می‌شود. همچنین کفپوش‌های کل مسجد برداشته شده و  قسمتهای آسیب دیده تعمیر می‌شود.

مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. ارتفاع گنبد این مسجد ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است.

انتهای پیام
captcha