فلسطین به مسئله اول بشریت تبدیل شده است + فیلم
کد خبر: 4193761
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
رئیس‌جمهور در همایش «طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری»:

فلسطین به مسئله اول بشریت تبدیل شده است + فیلم

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه فلسطین مهم‌ترین مسئله امت اسلامی است، گفت: اتفاقات این روزهای غزه، مسئله فلسطین را از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بشریت و انسان‌ها تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، در همایش بین‌المللی «طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری» که صبح امروز، 24 دی‌ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در جمع علما، اندیشمندان، صاحبنظران و دغدغه‌مندان جهان اسلام و تشکر از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برپایی این همایش اثرگذار در موضوع مهم بیداری اسلامی و فلسطین، گفت: فلسفه تشکیل مجمع تقریب برای ارتقای سطح آشنایی مذاهب و صاحبان نظر با یکدیگر و افزایش اطلاعات و علم‌افزایی در این حوزه است.

وی افزود: کارکرد دوم مجمع تقریب ارتقای احترام متقابل مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر و کارکرد سوم آن تحکیم اخوت اسلامی بین صاحبان اندیشه و صاحب‌نظران در مذاهب مختلف و نهایتا تشکیل امت واحده اسلامی است که این امت اسلامی می‌تواند برکات و نعمت‌های بسیاری را برای جهان بشریت و تک تک اجزای امت اسلامی و صاحبان مذاهب داشته باشد و برقراری عدالت را برای بشریت نوید دهد. 

فلسطین؛ مهمترین مسئله جهان اسلام

رئیسی بیان کرد: امروز مهم‌ترین مسئله امت اسلامی، مسئله فلسطین است. امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی فرمودند مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و آزادی قدس شریف مسئله مهم و اولویت جهان اسلام است. برپایی این اجتماع برای پرداختن به مسئله فلسطین بسیار حائز اهمیت است. این موضوع مشترک تمام مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام است. امروزه مسئله فلسطین از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بشریت و همه انسان‌ها تبدیل شده است. 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تمام وجدان‌های آزاد جهان امروز متوجه مسئله فلسطین و مظلومیت و اقتدار آنها شده است، اضافه کرد: پرداختن به مهمترین موضوع جهان اسلام و جهان بشریت، از دیدگاه صاحبان اندیشه و فرهیختگان اهمیت بسیار دارد. از این حیث که ابتدا تحلیل درستی از موضوع فلسطین داشته باشیم. 

رئیسی ابراز کرد: اگر بخواهیم از مقام شهیدان، ایثارگران، جانبازان و جریان مقاومت، تجلیل کنیم ابتدا باید تحلیل درست انجام داد. نظام سلطه با مدیریت آمریکا و انگلیس با تفکر و نقشه شیطانی، برای اشغال سرزمین فلسطین 75 سال قبل تصمیم گرفتند و در این اشغال، ویرانی‌ها و ظلم‌ها و تعدی‌های بسیاری بر مردم فلسطین و منطقه کردند. البته مقاومت‌هایی نیز از ناحیه مردم فلسطین، لبنان و منطقه در مقابل این ظلم‌ها نیز انجام گرفت.

وی اظهار کرد: دو نگاه نسبت به موضوع فلسطین وجود داشته و دارد؛ یک نگاه مقاومت و ایستادگی و دوم نگاه سازش و کوتاه آمدن در مقابل این ظلم و تعدی. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قضایایی در تاریخ رخ داد که فرصتی برای بیان تمام زوایا و اتفاقات سرزمین فلسطین فراهم نشد اما مردم فلسطین همواره نگاهشان ایستادگی در برابر ظلم و ستم و تعدی به رغم فراز و فرودهای برخی از جریان‌های سیاسی در فلسطین بود. 

 

ایستادگی و مقاومت؛ تنها منطق کارآمد در برابر ظلم

 
وی با تأکید بر جواب ندادن جریان سازش، گفت: آنچه سازمان آزادی‌بخش و برخی از جریان‌های سیاسی دنبال می‌کردند، نشستن پای میز مذاکره و تن دادن به قراردادهای کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو بود اما دلیل اینکه قراردادها و جریان ‌سازش نتوانست کاری را از پیش ببرد این بود که طرف‌ها به هیچ عنوان به میثاق و پیمان پایبند نیستند؛ «إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ». آنها میثاق‌شکن هستند و نمی‌توان با آنها میثاق بست. از ویژگی جریان سلطه، جریان ظالم و ستمگری، طواغیت و فراعنه که امروز بر جهان و بشریت ظلم می‌کنند این است که به پیمان‌شان وفادار نیستند و پیمان‌شکن هستند.
 
رئیسی بیان کرد: بیش از 400 بیانیه، مصوبه و قطعنامه در سطح بین‌المللی وجود دارد که رژیم غاصب اسرائیل همه اینها را نقض کرده است و به هیچ کدام از مصوبات سازمان‌ها بین‌المللی، رژیم غاصب صهیونیستی پایبند نبوده و نیست.
 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: در مقابل تفکر و جریان ایستادگی و مقاومتی که در لبنان، فلسطین، عراق، یمن و سوریه و جای جای جهان اسلام شکل گرفت، در مقابل زیاده‌خواهی، ظلم و تعدی بود و جز مقاومت و ایستادگی، راه دیگری نیست. اگر جریان ظالم منطق، گفت‌وگو و مذاکره را بر نمی‌تابد تنها منطق در برابر او قدرت ایستادگی و مقاومت است.
 
رئیس‌جمهور اضافه کرد: آنچه که اتفاق افتاد و موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و آنچه که در ایران اسلامی به دست توانای امام(ره) واقع شد، ایستادگی ملت ایران در مقابل آمریکا و غربی‌ها و حکومت دست‌نشانده آنها در این سرزمین، یعنی حکومت ستمشاهی پهلوی، بود. مقاومت و ایستادگی ملت ایران جواب داد.

 

فلسطین پیروز میدان است

 
وی افزود: آنچه در فلسطین واقع شد آن بود که در مقابل رژیم صهیونیستی جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و دو روزه و و امروز جنگ 100 روزه، پاسخ داده است. اگر بخواهیم تحلیلی از موضوع امروز فلسطین داشته باشیم این است که امروز پیروز میدان فلسطین است و شکست‌خورده این میدان رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان او هستند. تحلیل درست این است که رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهدافش نرسیده است.
 
 
رئیسی ابراز کرد: آنچه اهمیت دارد، این است که بدانیم برخلاف آنچه در ذهن‌ها وارد کرده‌اند که 7 اکتبر آغاز این جنگ بوده، آن طور نیست. 7 اکتبر، تحلیل موضوع از وسط و میانه راه است. تحلیل درست این است که موضوع فلسطین و غصب، ظلم و تجاوز به فلسطینی‌ها را 75 ساله بدانیم و یا اگر بخواهیم به این نزدیکی برگردیم باید بگوییم در کرانه باختری که مسلح نبودند در این روزها و اواخر جریان حاکمیت دولت غاصب و تجاوز جدید در سرزمین فلسطین بیش از 200 نفر شهید فقط دادند، بدون اینکه مسلح باشند. امروز بر همگان روشن شده است که پلیس مسلح، در هر زمان به هر خانه و کوی و برزن تجاوز می‌کند. یعنی اسمش آن است که حاکمیت از آن فلسطینی‌ها است اما عملا چیزی دست فلسطین نیست.

 

حمایت صریح و بدون لکنت ایران از مقاومت فلسطین

 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حق با مقاومت است، بیان کرد:  حقیقتاً مردم فلسطین مردم با اراده‌ای هستند که از جنگ سنگ، امروز به جنگ موشک و پهپاد رسیده و مبارزه خود را با ابتکار و خلاقیت ارتقا داده‌اند. در سیاست جمهوری اسلامی ایران، همواره حمایت از فلسطین و گروه‌های مقاومت است و این موضوع همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده است و این را با آوای بلند و بدون لکنت زبان بیان می‌کنیم و از جریانی که امروزه از سرزمین خود، خانواده و هویت خود غیرتمندانه حمایت می‌کند، دفاع می‌کنیم و هر انسان آزاده‌ای نیز باید ازآنها حمایت کند. زیرا مگر می‌توان نسبت به این موضوع و مردمی که از خود، دین، سرزمین و خانواده خود، دفاع مشروع می‌کنند، بی‌تفاوت بود.
 
رئیسی با تأکید بر اشغال 75 ساله سرزمین فلسطین، اظهار کرد: راه درباره اشغال این است؛ پایان دادن به اشغال، مجازات و مورد کیفر قرار گرفتن اشغالگر و پرداخت خسارت از سوی اشغالگر. این موضوعی است که در همه ادیان و مذاهب همین گونه است و هیچ تفاوتی ندارد. کدام مذهب و انسان آزاده‌ای است که به این اعتقاد نداشته باشد. ادامه اشغال نه مالکیت می‌آورد و نه مشروعیت. اگر فردی خانه و زمین کسی را به مدت 75 سال گرفت، آیا ادامه اشغال مشروعیتی برای اشغالگر می‌آورد؟ آیا ادامه اشغال مالکیتی برای متجاوز می‌آورد؟ کدام نظام و مکتب حقوقی در دنیا این موضوع را می‌پذیرد؟
 
وی با تأکید بر اینکه  ادامه اشغال اشغال است و کیفر اشغالگر بیشتر می‌‌شود و پرداخت خسارت اشغالگر نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: تمام نظامات حقوقی این را می‌‌گویند.  چطور در برابر چنین مسئله‌ای به این روشنی که تمام نظام حقوقی به آذعان دارند، سخنان دیگری بر زبان جاری می‌کنند. آنچه جمهوری اسلامی با اتکا به رهبری امام خامنه‌ای درباره برای طرح «همه‌پرسی از مردم فلسطین درباره تعیین سرنوشت خود» مطرح کرده است، اصل مسلم قطعی است. فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، یهودی، مسیحی هر کدام یک رأی برای تعیین آینده خود دارند و می‌توانند آینده فلسطین را رقم بزنند. این مسئله قابل دفاع و کاملا دموکراتیک است و در همه مجامع اعلام شده و ثبت سازمان ملل هم شده است.
 

آمریکا محور اصلی شرارت در دنیا

 
رئیسی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد آن است که آنچه ما از آن سخن می‌گویم، رژیم صهیونیستی است و این رژیم هم از نظر تسلیحاتی، هم مالی و هم سیاسی، آمریکایی و تحت نظام سلطه است، گفت: آمریکایی‌ها و نظام سلطه در عالم از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می‌کنند و می‌توان گفت این جریان، جریان نظام سلطه است که بازوی عمل‌کننده و میدانش، اسرائیلی‌های غاصب هستند.
 
وی با تأکید بر اینکه محور اصلی شرارت در دنیا، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هستند، بیان کرد: مسئله‌ای که امروز برای دنیا و وجدان‌های بشری از آمریکا تا مغرب‌زمین روشن شده این است که جریان شهادت و ایثار فلسطینی‌ها نقاب را از نفاق کنار زده و چهره اصلی آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر متحدانشان را به مردم دنیا نشان داده  و روشن ساخته که آنها به ظاهر مدعی حقوق انسان هستند، در حالی که بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها در دنیا هستند. آنها نه برای انسان و انسانیت بلکه تنها برای منافع نظام سلطه و منافع خودشان ارزش قائل هستند.
 

پایان رژیم صهیونیستی؛ سنت الهی

 
رئیس‌جمهور با استناد به نکته‌ای که یکی از فضلای قم با استفاده از کتاب «فُصوص‌الحِکَم» اثر ابن‌عربی در مورد حکمت الهی قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعه بنی‌اسرائیل، گفت: در این کتاب آمده است «فرعون تلاش کرد موسی به این عالم پا نگذارد و شکم‌های بسیاری درید و کودکان بسیاری را کُشت. اما خداوند متعال، امت موسی را در همین کودکانی که ظالمانه کشته شدند، شکل داد و دست انتقام الهی از میان امت موسی بیرون آمد و به حکومت فرعونی پایان داد»؛ این سنت الهی است. هرچه فرعونیان صهیونیست با کشتن هزاران کودک و زن و مردم بی‌گناه انجام می‌دهند، قطعاً دست انتقام الهی از آستین همین مردم فلسطین و امت اسلامی بیرون می‌آید و پایان رژیم صهیونیستی، قطعی است. این سنت االهی است و باور جدی ما است که از میان همین کودکانی که ظالمانه کشته شدند، خداوند متعال دست قدرتش بیرون خواهد آمد.
 
وی با اشاره آیه «وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ»، ادامه داد: دست قدرت لایزال الهی اینگونه قرار داده که این قتل و جنایت رژیم غاصب صهیونیستی و خون هزاران کودک بی‌گناه و مظلوم فلسطین و غزه، قلب‌هایی را در دنیا تسخیر کند و وجدان بشر را بیدار سازد.
 
رئیسی گفت: امروز عالم بیدار شده است و غربی، شرقی، شمالی و جنوبی ندارد. مسئله تمام عالم، مسئله فلسطین شده است. فلسطین دیگر تنها مسئله امت اسلامی نیست بلکه مسئله عالم بشریت است. ما معتقدیم وجدان‌های بشری بیدار شده و امت اسلامی، امروز وظیفه سنگینی برعهده دارد و باید این بیداری وجدان‌های بشری ـ که به برکت خون مطهر شهیدان و تبیین جهادگران و مجاهدان عرصه بیان، انجام شده ـ حفظ شود و ارتقا پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه آنچه امروز اشرار دنیا بر سر بشریت می‌آوردند این است که مجاهدان وطن را در عالم شرور معرفی کنند، گفت: آنچه امروز در عالم مشخص شده این است که مرکز تمام شرارت‌ها در عالم، آمریکا و برخی از حکومت‌های غربی حامی رژیم غاصب صهیونیستی هستند. پرچم دفاع از فلسطین را امام(ره) برافراشت و رهبر معظم انقلاب نسبت به فلسطین و حمایت از آنها در این سال‌ها، ذره‌ای عقب نشینی نکرده‌ و همواره بر آن تأکید داشته‌اند.
 

تقدیر امت اسلامی از شجاعت و ایستادگی یمن

 
رئیس‌جمهور با ابراز گلایه از اینکه برخی به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل به منظور فراهم کردن حاشیه امن برای خود و رژیم صهیونیستی بودند، بیان کرد: این عادی‌سازی نه برای کشورهای منطقه و نه برای رژیم صهیونیستی، امنیت‌ساز نیست. اکنون کسی در عالم جرئت می‌کند از عادی‌سازی این روابط با اسرائیل بگوید؟! امروز باید با تمام وجود از لبنان، سوریه، عراق و یمن قهرمان تقدیر کرد؛ یمنی که شجاعانه مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده است. یمن شجاع، مقتدر و غیرتمند، امروز از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین دفاع می‌کند. این شجاعت و ایستادگی مورد تقدیر امت اسلامی است. اگر زمینه فراهم بود مردم تمام کشورهای اسلامی، لشکرهایی را به سمت فلسطین و برای دفاع از مردم اعزام می‌کرند. امت اسلامی، امت آماده برای دفاع از فلسطین است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید چهره آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی برای مردم جهان، روشن شود، گفت: اینها فقط از حقوق انسان به عنوان حربه علیه کشورهای مستقل دنیا استفاده می‌کنند. حقوق بشر دستاویزی برای آنها در جهت فشار بر امت اسلامی و کشورهای مستقل است.
 
رئیسی بیان کرد: امروز آنچه مردم فلسطین را روی پا نگه داشته، قدرت ایمان است؛ «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ». آنچه امروز موجب پیروزی فلسطین شده توکل و اتکای آنها به خداست؛ «اِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ»، «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا». فقط توکل به خدا و اعتماد به نفس و اتکای به داشته‌های‌شان است که این ملت را سرپا نگه‌داشته است. 
 

دفاع امت اسلامی با تمام ظرفیت از فلسطین

 
رئیسی ادامه داد: امروز وظیفه امت اسلامی از همه مذاهب، فرقه‌ها و ملت‌ها دفاع جانانه از فلسطین با تمام ظرفیت است. راستی اگر کشورهای اسلامی همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تأکید کردند، با هم اتحاد داشتند ما شاهد این میزان از قتل و کشتار توسط رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌بودیم. اگر کشورهای اسلامی به ندای رهبری که بارها درباره اتحاد و اشتراکات بسیار کشورهای اسلامی، فرمودند، گوش می‌سپردند، رژیم غاصب صهیونیستی باعث این همه جنایت نمی‌شدند. اگر کشورهای اسلامی تمامی معاملات و روابط اقتصادی خود را با رژیم غاصب صهیونیستی، قطع می‌کردند، باز شاهد تداوم این جنایت‌ها نمی‌بودیم. کشورهایی که با اسرائیل روابط دارند، بدانند نزد خداوند و وجدان بشری پاسخ دهند و اگر به تاریخ نیز معتقدند باید جواب دهند. آنها چه پاسخی نسبت به امت اسلامی و این میزان از ظلم‌هایی‌ که نسبت به مردم غزه و فلسطین انجام شده است، دارند؟! آنها قدرت بازدارندگی داشتند و از آن استفاده نکرده‌اند.
 

انتظار حکم عادلانه از دادگاه لاهه

 
وی با تأکید بر اینکه امروز از جریان غزه 100 روز می‌گذرد و نخستین جلسه دادگاه بین‌المللی لاهه با شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تشکیل شده است، گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکایی قصد خارج کردن این موضوع را از دادگاه دارند. من پیام می‌دهم امروز در مقابل خداوند متعال، وجدان بشری و تاریخ و آیندگان اگر به آن معتقدید، باید پاسخگو باشید. این ظلم بر بشریت و بر حقوق انسان‌ها، رفته است. اگر دادگاه لاهه حکم عادلانه بدهد، سربلند است و امت اسلامی و جهان بشریت از او تقدیر می‌کند اما اگر حقوقدانان دادگاه لاهه دستشان بلرزد و تحت تأثیر قدرت غربی‌ها و آمریکا و ثروت و قدرت قرار گیرند، بدانند که پاسخگو نخواهند بود. انتظار بشریت از این دادگاه، دادن حکم عادلانه و محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی است.
 
رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز طبق تعریفی که نظامات حقوقی دارد، آنچه رژیم صهیونیستی انجام داده مصداق جنایت علیه بشریت،  جنایت جنگی و نقض حقوق انسان است. تمام این موارد و مصوبات، نقض شده است اما انتظار از دادگاه بین‌المللی لاهه و تمام کسانی که به اعتبار اقلیم خود ظرفیتی در این دادگاه دارند این است که نسبت به این قضایا حتما عکس‌العمل مناسب داشته باشند. عمل صالح، انجام دادن کار در زمان خود و زمان‌شناسی است.
 
وی با تأکید بر اینکه انتظار از سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی اقدام به هنگام بود که متأسفانه از این جنایت حمایت کردند، گفت: تأسف بالاتر اینکه تمام مجامع بین‌المللی، اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی و دیگر سازمان‌های جهانی کارآمدی خود را در مقابل این جنایت هولناک تحت فشار آمریکایی‌ها و غربی‌ها از دست داده‌اند اما تمام  آنها می‌توانند در ادامه راه، از این مسیر بازگشت کنند و وظایف خود را نسبت به فلسطین مقتدر و مظلوم انجام دهند و یقین می‌دانیم این نوید الهی است که پیروزی از آن فلسطین و نابودی از آن رژیم صهیونیستی است.
 
رئیسی در پایان بیان کرد: ممکن است دیگران آن را بسیار دیر و دور بپندارند اما ما این امر را نزدیک و شدنی و در زمان خود و حیات‌مان می‌دانیم که نابودی رژیم صهیوینستی و پیروزی مردم مقتدر فلسطین را می‌بینیم. 
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha