اقدامات وحشیانه اسرائیل، فاقد ارزش نظامی است
کد خبر: 4180982
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳

اقدامات وحشیانه اسرائیل، فاقد ارزش نظامی است

نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات وحشیانه اسرائیل، فاقد ارزش نظامی است و اگر اسرائیل می‌توانست رهبران درجه یک حماس را دستگیر کند، یا اقدامی در برابر شکست بزرگی که متحمل شده، انجام دهد که بتواند جبران‌کننده آن شکست باشد، اسرائیل بازنده نبود، اما اکنون بازنده است.

  جواد آرین منش،  نمایند ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامیجواد آرین منش، نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی درباره آخرین تحولات غزه و وضعیت کنونی آن اظهار کرد: در یک نگاه اجمالی به نظر می‌رسد اتفاقی که رخ داد و باعث بروز جنگ شد، یعنی طوفان‌ الاقصی بزرگترین ضربه به حیثیت و نظام اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بود و به ابهت و هیمنه‌ای که اسرائیل برای خود تصور کرده بود، لطمات جبران‌ناپذیری وارد و اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل را زیر سؤال برد. 

وی بیان کرد: حماس علی‌رغم کار بزرگی که انجام داد، پیش‌بینی نمی‌کرد که با این همه جنایت و وحشی‌گری و خسارات جبران‌ناپذیر مالی و انسانی روبه‌رو شود، زیرا بخش زیادی از نوار غزه با خاک یکسان شد و بیش از 10 هزار نفر شهید و هزاران مجروح را بر جای گذاشته است، اگرچه این کار بزرگ بود و گروگان‌هایی که گرفته عدد قابل ملاحظه‌ای است، اما بعید به نظر می‌رسد این همه وحشی‌گری را پیش‌بینی می‌کرد.

آرین‌منش افزود: تا بدین جای کار آثار و پیامدهای این جنگ باعث شده وجدان‌های انسان‌های آزاداندیش در دنیا بیدار شود و همچنین تظاهرات گسترده‌ای که در سراسر جهان اتفاق افتاد، بی‌سابقه است، حتی در کشورهای حامی و طرفدار اسرائیل مثل آمریکا، انگلیس و... تظاهرات علیه این اتفاق صورت گرفته است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: از نکات مهم در صحبت‌های وی یکی این است که طراحی، فکر و اندیشه طوفان‌ الاقصی کاملاً بومی بوده و از خارج به فلسطینی‌ها دیکته نشده بود و دیگر آنکه مدیریت اصلی جنگ با اسرائیل نیست، بلکه با آمریکایی‌هاست، همچنین نکته سوم آنکه وی مقداری فشار تبلیغاتی علیه ایران را برداشت، زیرا اگرچه حمایت ایران از فلسطین دائمی است، اما در شروع این جنگ، ایران و حزب الله را بی‌اطلاع برشمرد و بیان کرد که از این قضیه اطلاعی نداشته‌اند. موضوع دیگر آنکه وی امید به شکست اسرائیل و آمریکا در منطقه داشت.

نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دبیر کل حزب‌الله لبنان در کنار آنکه می‌خواست مستقیم حزب‌الله و ایران را درگیر جنگ نکرده باشد، اما احتمال ورود بیشتر به جنگ را منتفی ندانست، البته تحرکاتی که حزب‌الله انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد به دلیل حجم کشتار غیر نظامیان، تمایلش توقف درگیری و جنگ است.

وی بیان کرد: به‌طور کلی چه آمریکایی‌ها، چه اروپایی‌ها، چه کشورهای عربی منطقه و همه کشورهای جهان به نوعی به دلیل خسارت‌های گسترده و زیانباری که جنگ‌ها دارند، قدری نسبت به گذشته از درگیر شدن مستقیم پیشگیری می‌کنند و تمام کشورها به دنبال این هستند که دیگران را درگیر کنند و منافع جنگ نصیب‌شان شود، اما خودشان به این نتیجه می‌رسند که دیگران درگیر شوند و آن‌ها بهره‌برداری از جنگ را داشته باشند.

آرین‌منش افزود: بسیاری از کشورهای عربی، کشورهای مستقلی نیستند به‌طوری‌که خودشان تصمیم‌گیرنده باشند، این کشورهای وابسته چشم به قدرت‌های بزرگتر دارند و چون در داخل کشورشان جایگاه محکمی ندارند، از اظهار نظر و موضع‌گیری پرهیز کردند، جز اردن و مصر که به‌صورت جدی‌تر ورود یافتند، سایرین خیلی خودشان را درگیر نکردند و موضع‌گیری قاطعی علیه اسرائیل نداشتند، زیرا نمی‌خواستند پل‌های پشت سرشان خراب شود و تنها کشورهایی مثل ترکیه، مصر و اردن که سفرای خود را فراخواندند، به‌صورت جدی به این مسئله ورود یافتند و بقیه کشورهای عربی محتاطانه نسبت به این مسئله وارد شدند.

باید جلوی این نسل‌کشی گرفته شود

وی به تشریح موقعیت جغرافیای نوار غزه پرداخت و گفت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی، منطقه‌ای با حدود 340 کیلومتر وسعت است، بدین معنا که در یک وسعت بسیار کوچک، دو میلیون و سیصد هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند و این باریکه از یک طرف به دریای مدیترانه منتهی است که در اختیار فلسطینی‌ها و غزه‌ای‌ها نیست و اکنون چند ناو جنگی آمریکایی در آنجا مستقر است. در جنوب آن نیز باریکه‌ای کوچک به مصر ختم می‌شود که تقریباً رگ حیات مردم غزه است و از شمال و شرق هم توسط اسرائیل محاصره شده است.

نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیش از این فشار آمدن باعث جنایت جنگی می‌شود و اتفاقی می‌افتد که در تاریخ بی‌سابقه است، یعنی در منطقه‌ای که متراکم‌ترین نقطه جمعیتی جهان محسوب می‌شود، مردم بی‌گناه، بی‌دفاع و مظلوم غزه در حال کشته شدن هستند. آنقدر این منطقه در هم تنیده شده که نظامی و غیر نظامی و حماسی و غیرحماسی همگی با هم در زیر بمباران‌های وحشناک اسرائیل له می‌شوند، بنابراین باید به هر شکلی جلوی این نسل‌کشی گرفته شود.

وی گفت: در گام بعدی، راهکار اول این است که دو کشور مستقل ایجاد شود تا مردم فلسطین نابود نشوند، مثلاً در منطقه اسرائیل یک مسیر از غزه به کرانه باختری باز شود و جمعیت این دو منطقه در یک محیط امن قرار بگیرند و بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

زندگی فلسطینی‌ها در کنار یهودیان غیرصهیونیست

آرین‌منش تصریح کرد: در واقع حماس، یک مجموعه ایدئولوژیک و یک اندیشه و تفکر است و تفکر را نمی‌شود نابود کرد و ‌اندیشه آزادی فلسطین با کشتار از بین نمی‌رود، باید مردم غزه به حداقل حقوق انسانی خودشان برسند و توقفی صورت بگیرد، بدین‌ترتیب می‌ارزد که با مبادله اسرا در گام نخست یک کشور فلسطینی شکل بگیرد و یهودیان غیرصهیونیست که می‌خواهند در آن منطقه زندگی کنند، نابودی آنان نیز امکان‌پذیر نیست و نه مصلحت است و در واقع فلسطینی‌ها می‌توانند در کنار یهودیان غیرصهیونیست زندگی کنند، همچنان که در طول تاریخ هم این وضعیت وجود داشته است.

وی درباره مداخله قدرت‌های بزرگ بیان کرد: اگر مداخله قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا که این منطقه را همچون پایگاهی برای خود متصور است، از بین برود و چنانکه پیشنهادی را مقام معظم رهبری زمانی ارائه دادند،که مردم خودشان در منطقه با یک رفراندوم، نوع حکومت خودشان را تعیین کنند، بهترین راه می‌تواند باشد و کشورهایی که مدعی دموکراسی، انتخابات و رفراندوم هستند، اجازه دهند مردم در این منطقه با انتخابات آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند.

نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره فشار رسانه‌ای موجود علیه اسرائیل اظهار کرد: این فشار رسانه‌ای وارده بر اسرائیل، آنقدر سنگین است که به نظر می‌رسد سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا صرفاً برای این بود که فشار را از روی آمریکا بردارد، زیرا همان‌طور که می‌دانید آمریکا به‌عنوان حامی بلامنازع اسرائیل با توجه به تظاهرات گسترده‌‌ای که در داخل آمریکا اتفاق افتاده، به دنبال این است که فشار را از روی دوش خود بردارد، زیرا کفه‌ رسانه‌ای ترازو به‌شدت علیه امریکا و اسرائیل شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز علمی و آموزشی و حرکت بی‌سابقه غیرانسانی مغایر با پروتکل‌های بین‌المللی فشار سنگینی را نه تنها بر اسرائیل، بلکه بر حامیان و طرفدارانش آورده است و به این دلیل آمریکایی‌ها هم اکنون به دنبال این هستند که این نسل‌کشی کاهش یابد و بعید می‌دانم که بیش از این بتوانند از این حرکت حمایت کنند و لحن آمریکا و دیگر کشورهای مختلف دنیا به این قضیه متفاوت شده است.

آرین‌منش افزود: به نظر می‌رسد به محض پایان جنگ، در درون اسرائیل شکاف عمیق‌تری از گذشته اتفاق خواهد افتاد، اگرچه اکنون همه نسبت به جنگ متحد هستند، همچنین در آمریکا نیز میان جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها، موافقان و مخالفان جنگ نیز این شکاف ایجاد خواهد شد. در خصوص اعلام آمادگی حماس برای مبادله اسرا نیز می‌توان گفت حماس در ازای آزادی همه اسرای فلسطینی، 240 اسیر اسرائیلی را آزاد می‌کند و این شرایط غیر قابل تحمل حتی برای طرفداران اسرائیل است.

نماینده ادوار مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که وضعیت نتانیاهو چگونه است، بیان کرد: اگر جنگ متوقف شود، قطعاً بازنده جنگ اسرائیل است، زیرا این اقدامات وحشیانه اسرائیل، فاقد ارزش نظامی است و اگر اسرائیل می‌توانست رهبران درجه یک حماس را دستگیر کند، یا اقدامی در برابر شکست بزرگی که متحمل شده، انجام دهد که بتواند جبران‌کننده آن شکست باشد، اسرائیل بازنده نبود، اما الان بازنده است، زیرا ادعای آنان درباره سیستم اطلاعاتی امنیتی مبنی بر اینکه از مرزهایشان پرنده نمی‌تواند عبور کند و هیچ موشکی از آن رد نمی‌شود، در طوفان‌ الاقصی باطل شد.

وی در پایان گفت: وقتی مجموعه‌ای که سال‌هاست در محاصره مطلق است و راه آسمان، زمین و دریا بسته شده، بدون امکانات، بدون سلاح و تجهیزات بتوانند از مرزهای شما عبور کنند، 240 اسیر بگیرند و تعدادی کشته بر جای گذارند، مرز شما شکسته شود و 40 کیلومتر وارد کشور شما شوند که این موضوع نشان می‌دهد اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل منتفی است و دیگر نمی‌تواند چنین ادعاهایی داشته باشد، در حالی‌که در مقابل چنین اقدامی اسرائیل بمباران هوایی مردم بی‌گناه غیرنظامی را انجام می‌دهد، بنابراین این حرکت محکوم است و اگر توقف صورت بگیرد، بدون تردید اسرائیل بازنده است.

انتهای پیام
captcha