همکاری اندونزی با ویتنام برای توسعه صنعت حلال
کد خبر: 4193796
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

همکاری اندونزی با ویتنام برای توسعه صنعت حلال

در دیدار رئیس جمهور اندونزی با نخست‌وزیر ویتنام، طرفین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و توسعه صنعت حلال در دو کشور گفت‌وگو کردند.

همکاری اندونزی با ویتنام برای توسعه صنعت حلال

به گزارش ایکنا به نقل از وی ان اکسپرس، فام مین چین، نخست‌وزیر ویتنام و جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، توسعه همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را ارزیابی و بر تقویت روابط در زمینه حلال توافق کردند.

فام مین چین در این دیدار که جمعه، 22 دی انجام شد ضمن خوشامدگویی به مهمان خود در هانوی گفت که سفر ویدودو به ویتنام اهمیت ویژه‌ای دارد و شتاب جدیدی در روابط دوجانبه پس از بیش از 10 سال مشارکت استراتژیک و در آستانه هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک در سال 2025 ایجاد خواهد کرد.

ویدودو تأکید کرد که ویتنام شریک با اهمیت استراتژیک اندونزی در منطقه است. بر اساس توافق دو طرف، اندونزی زیرساخت‌ها و آموزش لازم برای گسترش گردشگری و صنعت غذای حلال را در اختیار ویتنام می‌گذارد.

ویتنام برنامه جامعی برای توسعه صنعت حلال تا سال ۲۰۳۰ دارد. وزارت امور خارجه این کشور با سایر وزارتخانه‌ها و بخش‌ها و همچنین با کارشناسان داخلی و بین‌المللی، آژانس‌های نمایندگی خارج از کشور ویتنام، محلات و مشاغل برای تهیه این طرح که در ۱۴ فوریه به تصویب نخست‌وزیر رسید، مشورت کردند.

پیش از این فام کوانگ هیو، سفیر ویتنام در ژاپن گفت: این اولین طرحی است که جهت‌گیری‌های ملی را برای بسیج منابع بین‌المللی در جهت ساخت و توسعه صنعت حلال به شیوه‌ای حرفه‌ای و جامع ترسیم می‌کند. این طرح همچنین مسیر جدیدی را برای اجرای دیپلماسی اقتصادی، بهره‌برداری از بازار جهانی حلال با پتانسیل بالا و ایجاد انگیزه جدیدی برای توسعه اقتصادی پایدار، به‌ویژه زمانی که بازارهای سنتی ویتنام با مشکلات ناشی از تورم و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرد.

سفیر ویتنام در ژاپن افزود: در این زمینه، تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی با کاوش در بازارهای جدید، کلید طلایی برای تقویت صادرات و کمک بیشتر به توسعه اقتصادی ملی در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر این، اجرای این طرح روابط ویتنام با کشورهای بزرگ مصرف کننده محصولات حلال مانند اندونزی، مالزی و عربستان سعودی را تقویت و از این طریق به ارتقای نقش و جایگاه ویتنام و شرکت‌های آن در بازار جهانی حلال کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برای ویتنام، فرصت‌های موجود در بازار جهانی حلال قابل توجه است، زیرا این بازار در سال ۲۰۲۲ حدود ۱,۹۴ میلیارد نفر یا نزدیک به یک چهارم جمعیت جهان داشت و همچنان در حال رشد است.

به گفته توی سون انگوین، مدیر شرکت گردشگری دوی نات دونگ (Duy Nhat Dong Duong) ویتنام در سال‌های اخیر از گردشگران مسلمان زیادی استقبال کرده است، اما این بخش هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

نگوین ژوان بین(Nguyen Xuan Binh)، از مسئولان گردشگری ویتنام گفت: این کشور برنامه‌های متعددی را برای جذب گردشگران بیشتر بعد از پایان همه‌گیری کووید-۱۹ تدوین کرده و این بخش (گردشگری حلال) فرصت دارد گسترش بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام
captcha