ایران در تدارک جشن انقلاب
کد خبر: 4197415
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
برخط جامعه

ایران در تدارک جشن انقلاب

اعلام اولویت‌های جدید حج تمتع، برگزاری ۷۲۰ جشن انقلاب در مدارس، ابلاغ دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق تلفن همراه، معرفی شاخص‌های روزنامه‌نگار تراز انقلاب، آغاز اعزام اردوهای راهیان نور از ۲۲ بهمن و راه‌اندازی گروه‌های خیران دانش‌آموزی در ۱۰ هزار مدرسه از جمله مهمترین رویدادهای هفته گذشته است.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ اعلام اولویت‌های جدید حج تمتع، برگزاری ۷۲۰ جشن انقلاب در مدارس، اعتکاف بیش از یک میلیون نفر، اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین، تبیین دستاوردهای دارویی وزارت بهداشت، برگزاری کنگره «قرآن، عترت و سلامت»، ابلاغ دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق تلفن همراه، معرفی شاخص‌های روزنامه‌نگار تراز انقلاب، آغاز اعزام اردوهای راهیان نور از ۲۲ بهمن و راه‌اندازی گروه‌های خیران دانش‌آموزی در ۱۰ هزار مدرسه از جمله مهمترین رویدادهای برخط جامعه هفته گذشته بود که از سوی گروه اجتماعی ایکنا پوشش خبری داده شد.
 
خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته با توجه به میلاد مبارک امیرالمؤمنین علی(ع)، گفت‌وگوهایی درباره نهج‌البلاغه به عنوان یکی از منابع مهم سخنان و خطبه‌های آن حضرت مورد بررسی قرار داد و مصاحبه‌هایی را در این زمینه با کارشناسان انجام داد، همچنین گفت‌وگو درباره تربیت دینی نسل جوان، نشاط اجتماعی، صیانت و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران در فضای مجازی، مسئله حجاب، بایسته‌های حفظ حقوق کودکان و ... نیز در خروجی گروه اجتماعی ایکنا قرار گرفته است. در ادامه مروری بر این رویدادها و گفت‌وگوها داریم.
 
اعلام اولویت‌های جدید حج تمتع
 
سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه‌ای اولویت‌های جدید ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۳ را برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج فراخوان کرد.  در این اطلاعیه آمده است: دارندگان اسناد حج تمتع تا پایان شهریورماه ۱۳۸۶ می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح شنبه هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سامانه http://reserve.haj.ir برای حج ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام زائران با تعیین کاروان و پرداخت هزینه علی‌الحساب حج به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان، تکمیل می‌شود.
 
سهمیه حج ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است و بنابر آخرین اعلام سازمان حج و زیارت حدود ۳۲ هزار نفر پیش پرداخت اولیه برای اعزام به حج تمتع آینده را واریز کرده‌اند.
 
برگزاری ۷۲۰ جشن انقلاب در مدارس کشور
 
حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: زنگ انقلاب چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران چهارشنبه ۱۱ بهمن ساعت ۹:۳۰ در تمامی مدارس سراسر کشور نواخته شد. در این راستا ۷۲۰ جشن متمرکز در مدارس سراسر کشور برگزار خواهد شد.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
وی ادامه داد: رویداد «هفته ماها» (مدرسه آرمانی، هنر آسمانی) که عرصه هنرنمایی دانش‌آموزان در مدارس است و برنامه «رفیق شهیدم» در دهه فجر برگزار خواهد شد. همچنین برای چهلم شهدای دانش‌آموز حادثه تروریستی کرمان مراسمی برگزار می‌شود. پویش «ایران آینده» با محور ارسال آثار دانش‌آموزی انجام خواهد شد. همچنین غرفه‌های دانش‌آموزی در راهپیمایی ۲۲ بهمن برپا خواهد شد تا دانش‌آموزان در این غرفه‌ها حضور یابند. برنامه «مدرسه انقلاب» از دیگر برنامه‌های دهه فجر است که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار می‌شود. در تلاش هستیم تا بیش از ۲۰ هزار مدرسه در این نمایشگاه شرکت کنند.
 
تعداد معتکفان از ۱ میلیون نفر گذشت
 
حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی - تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از حضور یک میلیون نفر معتکف در مساجد سراسر کشور خبر داد و گفت: امسال با استفاده از تجربیات ادوار گذشته و روزآمد کردن شیوه برگزاری اعتکاف، شاهد رشد ۳۰ درصدی حضور معتکفین در مساجد و هیئات کشور بودیم. به ویژه اینکه امسال بیش از یک میلیون نفر در مساجد سراسر کشور حضور داشتند و از این تعداد بیش از ۸۰ درصد آن‌ها نوجوانان و دانش‌آموزان بودند. اگر موانع و مشکلات نبود می‌توانستیم شاهد حضور ده‌ها برابری ظرفیت حضور دانش‌آموزان باشیم.
 
وی کار ویژه مراسم اعتکاف را تمرکز به روی حلقه‌های میانی و حلقه‌های تربیتی عنوان کرد و گفت: امسال صد‌ها مسجد با هماهنگی کانون‌های مساجد، امور مساجد، آموزش و پرورش به صورت اختصاصی میزبان دانش‌آموزان بود، تا دانش‌آموزان با تشکیل حلقه‌های معرفتی و تربیتی به گفت‌وگو و مباحثه بپردازند.
 
آیا زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم
 
جلسه هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس با موضوع «نهج‌البلاغه و نیاز انسان امروز؛ چیستی، چرایی، نمونه‌ها» با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
در این نشست، حجت‌الاسلام طباطبایی به تبیین نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که شامل نامه حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) و سایر آموزه‌های اجتماعی مطرح شده از سوی آن حضرت است، پرداخت و گفت: دقت کنید که یک بحث رضایت و یک بحث میل به رشد و تعالی مطرح است. در بسیاری از مواقع این دو مسئله با هم قابل جمع نیست. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اگر انسان بخواهد برای او رضایت از زندگی پدید بیاید باید به زیردستان خود نگاه کند؛ چراکه در این صورت، حالت رضایت و شُکر برای او پدید می‌آید. ولی اگر می‌خواهید رشد و تعالی داشته باشید باید به بالاتر از خودتان نگاه کنید. در گذشته امکان کمتری برای دیدن شرایط زندگی افراد بالاتر از خودمان فراهم بود، اما اکنون رسانه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که شرایط زندگی خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و همین موجب شده همه طلبکار باشند و از زندگی راضی نباشند.
 
ادبیات فاخر و ژرفای مضمون؛ ویژگی‌های مهم نهج‌البلاغه
 
حجت‌الاسلام احمد غلامعلی، معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث در کارگاه آموزشی مجازی فرهنگ از نگاه نهج‌البلاغه  که نهم بهمن‌ماه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: عمل به نهج‌البلاغه این است که انسان باید همواره نهایت و مقصد که قرب الی الله است را از این کتاب نورانی در نظر داشته باشد. نقطه مطلوب زندگی علی (ع) سعادت و شهادت است که امام (ع) دستور آن را در نهج‌البلاغه آورده است. انسان باید تلاش کند تا فرمول این مسیر را از دل نهج‌البلاغه به دست آورد.
 
در ادامه این نشست، وی به کاستی‌های نهج‌البلاغه، ترجمه و شرح‌های گوناگون از این کتاب ارزشمند اشاره کرده و افزود: کتاب‌های پیرامونی برای نهج‌البلاغه نیز همگی کامل نیستند و توانسته‌اند بخش‌هایی از کاستی‌ها را پوشش دهند. امروز تصحیحات فراوانی برای نهج‌البلاغه نگاشته شده است که باید بررسی شوند.  
 
متن کامل این نشست را اینجا ببینید.
 
کمبود داروی اساسی نداریم
 
سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو دوشنبه ۹ بهمن ماه در نشست خبری با محور دستاورد‌های این سازمان در وزارت بهداشت گفت: در حوزه دارو بسیاری از دارو‌هایی که کمبود داشتیم، مثل داروی ضد سرطان، امسال وارد بازار شده، گفت: پارسال کمبود داروی بی‌هوشی داشتیم که همان شرکتی که پارسال در نمایشگاه سلامت بنیان از محصول داروی بی‌هوشی خود رونمایی کرد، امسال این دارو‌ها را تامین کرده است.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
وی افزود: داروی اتوپوزاید به صورت تزریقی وسیتارابین که داروی ضد سرطان است به زودی راهی بازار می‌شود. همچنین داروی سیتوتوکسیک به زودی وارد بازار می‌شود. امسال وضعیت تامین دارو نسبت به سال قبل بهتر است و کمبود دارو کاهش پیدا کرده و دارو‌هایی که کمبود داریم، دارو‌های اساسی نیستند. همچنین دارو‌های جدیدی وارد فهرست رسمی کشور شده است که با تکنولوژی جدید یا مکانیسم اثر جدید تولید شده است که به محض عرضه به بازار اعلام خواهد شد.
 
دستاوردهای ایران توانمند در بهداشت و سلامت
 
در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقا تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.  
 
خبرگزاری ایکنا به مناسبت دهه فجر، بخشی از این دستاورد‌ها را معرفی خواهد کرد که طی دو روز گذشته، دو دستاورد مهم حوزه بهداشت و سلامت را معرفی کرده است، این دو دستاورد شامل؛ افزایش تربیت پزشکان متخصص داخلی و مراجعه به ایران از سایر کشور‌ها برای درمان و انجام عمل‌های جراحی است که به دو تیتر «رشد کمی و کیفی پزشکان متخصص در ایران توانمند» و «خدمات درمانی ایران؛ محبوب کشور‌های خارجی» منتشر شده است.
 
تکرار عاشورا در غزه
 
آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین، هفتم بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی در تهران برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی‌نیشابوری، دبیر نهمین جایزه جهانی اربعین گزارشی از این دوره از مسابقه ارائه کرد و گفت: هدف غایی این رویداد‌های معنوی توجه دادن افکار عمومی در اقصی نقاط عالم به گفتمان عاشورایی و شعار صبر، مقاومت و استقامت است که تبلور آن را امروزه در غزه و روبه‌رویی جبهه مستضعفین در برابر جبهه استکبار شاهد هستیم.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
اسماعیلی، وزیر ارشاد در ادامه با تأکید بر مردمی بودن همه بخش‌های پیاده‌روی اربعین، گفت: همه بخش‌های کار اربعین مردمی است و از سوی جریان مردمی صورت می‌گیرد و این چیزی نیست جز عشق، علاقه، مؤدت، عاطفه و حماسه و شما می‌بینید دنیا تعمداً توسط این رسانه‌های دست پرورده امپرالیسم خبری همه این زیبایی‌ها را نادیده می‌گیرد و تحریف می‌کند و ما باید با استفاده از زبان رسای هنر، فرهنگ و رسانه مبلغ این دستاورد بی‌نظیر باشیم.
 
حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم، با تأکید بر اینکه پیام اصلی اربعین جهاد تببین است، گفت: آنچه در عاشورا بیش از همه شاهد آن بودیم مسئله جنگ شناختی بود. در صحرای کربلا کسانی که حضرت سیدالشهدا و فرزندانشان را به شهادت رساندند دست کم به حسب ظاهر کافر نبودند، نماز می‌خواندند و حتی برخی به قصد قربت برای به شهادت رساندن امام حسین (ع) آمده بودند؛ اما چه اتفاقی افتاده بود که جای دیو و فرشته تغییر کرده بود؟
 
درک روح دین مقدمه دستیابی به معنای زندگی و نشاط اجتماعی
 
فقدان نشاط اجتماعی در میان جوانان، افسردگی و سرخوردگی را به همراه دارد. برای شاد بودن باید مؤلفه امید به زندگی را افزایش داد، چون باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی می‌شود. پس برای افزایش امید به زندگی باید به دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان بها دهیم. در این راستا به گفت‌وگو با آیدین ابراهیمی، عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران و دبیر جامعه‌شناسی هنر گروه جامعه‌شناسی کشور‌های اسلامی در رابطه با موضوع نشاط اجتماعی و چگونگی ایجاد آن در جامعه پرداختیم.
 
وی با بیان اینکه دین مقوله‌ای همبستگی‌ساز است و امنیت روانی ایجاد می‌کند، معتقد است: روح دین که روح توحید و یکتاپرستی و توسل به یک آئین مقدس و امر مقدس بالاتر از مناسک اجتماعی است، می‌تواند نشاط آور باشد و زندگی فرد را معنادار کند. مناسک دینی جهت یادآوری این امر مقدس می‌تواند به نشاط اجتماعی کمک کند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.  
 
خطرات احتمالی پاسخ نامناسب به تردید‌های عاطفی فرزندان
 
خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای آگاهی‌بخشی به والدین اقدام به معرفی بایسته‌های حفظ حقوق کودکان کرده است؛  زهیر احمدی، کارشناس ارشد روانشناسی و عضو انجمن روانشناسی اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره مسئولیت والدین در زمینه ظاهری، تربیتی و معنوی نسبت به فرزندان به ارائه توضیحاتی پرداخته است.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
یکی از نکات مهمی که احمدی به آن اشاره کرده این است که؛  یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی بحث تردید‌هاست. تردید عاطفی که برای نوجوانان در سن ۱۲ - ۱۳ سالگی رخ می‌دهد، باعث می‌شود احساس کنند برای والدین خودشان جایگاه و ارزشی ندارند. این تردید‌ها اگر از سوی والدین رفع و به درستی پاسخ داده نشود، خطرناک خواهد بود، به این معنا که آن‌ها از خانواده فاصله می‌گیرند و هر خطایی را ممکن است مرتکب شوند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.  
 
نسبت‌سنجی امنیت فردی و اجتماعی با عفاف و حجاب
 
قاسم رضیعی، دبیر علمی کنگره قرآن، عترت و سلامت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امسال یازدهمین کنگره قرآن عترت و سلامت برای نخستین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: این فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان مباحث حوزه سلامت را از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بررسی کرده و مجالی برای به اشتراک گذاشتن این مباحث در جلساتی با حضور اساتید داخلی و خارجی ایجاد شود.
 
این کنگره در سالن همایش‌های رازی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود. همچنین برای نخستین بار فراخوان مقاله در محور‌های مختلف داده شده و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شده است.
 
ضوابط محدودی در پوشش داریم
 
بی‌گمان با بررسی سطحی می‌توان ارتباط نزدیک حجاب و عفاف، با کاهش آسیب اجتماعی را متوجه شد.  رعایت حریم‌ها و حرمت‌ها، تبیین فرهنگ صیانت از حقوق افراد، فرهنگ حفظ حجاب برای زن و مرد نقش مهمی در آرامش و آسایش افراد در جامعه، محیط کار و روابط اجتماعی دارد.  
 
مسئله حجاب و چالش‌های درگیری با این مسئله در یک جنگ شناختی، سناریو‌های پیش‌رو و راهکار‌ها موضوعاتی است که ایکنا در گفت‌وگو با ابوذر منتظرقائم، فعال فرهنگی و اجتماعی به واکاوی آن پرداخته است.  
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
وی معتقد است؛ شما هر جای دنیا باشید، متناسب با نظام فرهنگی و فکری خودشان ضوابطی برای پوشش خود دارند. حالا ضوابط به چه شکلی است، رنگ و فرم و اندازه‌اش چگونه است و به چه صورتی اعمال می‌شود و تبعات تخطی از آن چگونه است، تناسب با ساخت فرهنگی آن‌ها دارد. اتفاقا آن قدر ضوابط متعدد و متنوع است که شاید صد‌ها برابر ضوابط در ایران است. ما خیلی ضوابط محدودی داریم؛ در حالیکه باید برای پوشش کارمندان خودمان ضوابط جدی داشته باشیم. برای پوشش افراد مشغول به تحصیل ضوابط داشته باشیم. برای پوشش توریست‌هایمان حساب و کتاب جدی داشته باشیم. برای افراد عادی، پزشک‌ها، مشاغل عادی و مختلف خود نیز باید ضوابط دقیقی داشته باشیم. اما ضوابط ما خیلی محدود، رقیق و کم است.  
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
۷ روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند
 
علی‌اکبر اشعری، دبیر دومین دوره جایزه قلم مقدس در نشست خبری جایزه قلم مقدس گفت: انتظار از معاونت امور رسانه‌ای این بود که طی این سال‌ها، شاخص‌های تراز انقلاب اسلامی را معرفی کند، از این رو برای احصای این شاخص‌ها و معرفی افرادی که هم‌تراز با این شاخص‌ها هستند، اقدام کردیم تا افراد فعال در حوزه رسانه بتوانند کار خود را به لحاظ حرفه‌ای و علمی به خوبی انجام دهند. البته افرادی هم که معرفی می‌شوند، به معنای قله در این عرصه نیستند، اما می‌توانند الگو باشند؛ بنابراین براساس شاخص‌های مشخص شده، از ۷ نفر به عنوان روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در آیین اختتامیه این جایزه تجلیل خواهد شد.
 
نیازمند تدوین آیین‌نامه‌هایی در حفاظت از داده‌ها هستیم
 
حملات سایبری نشان داده که در عرصه حکمرانی فضای مجازی و حفاظت از داده‌های کاربران و امنیت سایبری، ضعف جدی وجود دارد. لایحه حفاظت و صیانت از داده چند سال پیش رونمایی شده و چندین ماه است که در دستور کار هیئت دولت قرار دارد، اما هنوز خبری از نهایی شدن و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و این تعلل در نهایی و اجرا کردن چنین قوانینی کاربران را بیش از پیش متضرر خواهد کرد.
 
در همین راستا احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره لایحه حفاظت از داده‌ها گفت: این لایحه باید هر چه زودتر از هیئت دولت به مجلس ارائه شود و مورد بررسی قرار گرفته و کمیسیون مربوطه به آن بپردازد.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
نادری تصریح کرد: در مجلس می‌توانیم قانون را به صورت کلی بنویسیم، چون فضای مجازی در حال تغییر است و سرعت تغییرات اجتماعی بسیار بالاست؛ از این رو باید آیین‌نامه‌ای از سوی پلیس فتا، وزارتخانه‌ها، شورا‌های عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... طراحی و تدوین شود و پایه اصلی همان قانونی باشد که مجلس تصویب می‌کند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
ابلاغ دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه
 
دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی، با هدف کاهش موارد سوء استفاده­ از شناسه‌های ارتباطی و تسهیل پیگیری جرایم و کلاهبرداری‌­های انجام شده از این طریق، به ویژه در حوزه سکو‌ها و کسب­‌وکار‌های خصوصی ابلاغ شد.
 
مطابق این دستورالعمل، هر گونه واگذاری شناسه ارتباطی، بدون طی مراحل قانونی از جمله فرآیند احراز هویت به منظور جلوگیری از سوء استفاده از شماره‌های مردم، غیرمجاز تلقی شده و منجر به محدودسازی ارائه خدمات فضای مجازی به فرد واگذارنده غیرمجاز خواهد شد.
 
آغاز اعزام به اردو‌های راهیان نور از ۲۲ بهمن
 
سرهنگ روح‌الله محمدحسین‌زاده، دبیر ستاد راهیان نور کشور در نشست خبری که دوشنبه ۹ بهمن برگزار شد، گفت: امسال اعزام حداکثری راهیان نور از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند انجام خواهد شد. استان‌های خوزستان، ایلام، هرمزگان و بوشهر توسط سپاه، ارتش و فراجا در ۳۶ یادمان دفاع مقدس و ۷۶ مرکز اسکان به زائران خدمات ارائه خواهند داد و تمام مراکز آمادگی اسکان به زائران را دارند. همچنین راهیان نور دانش‌آموزی در حال انجام است.
 
راه‌اندازی گروه‌های خیران دانش‌آموزی در ۱۰ هزار مدرسه
 
طی مراسمی که روز هفتم بهمن‌ماه در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با حکم رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پروزش، «ضرغام پرنیان» مدیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر این وزارتخانه شد.
 
یکی از برنامه‌های قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر راه‌اندازی گروه‌های خیران دانش‌آموزی در حدود ۱۰ هزار مدرسه کشور است که طبق این برنامه در هر مدرسه یک گروه خیران متشکل از معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین تشکیل می‌شود که در بحث نظافت، رنگ‌آمیزی و دیگر خدمات مورد نیاز مدرسه پای کار می‌آیند.
 
جشن ملی برای بچه‌های امروز و آینده‌ای روشن
 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس کمیته کودک و نوجوان ستاد مرکزی دهه فجر، سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه در نشست خبری گفت: کاشت نهال به یاد شهدای انقلاب اسلامی، پویش خوانش کتاب «صد ثانیه کتاب»، اجرای سرود ملی به صورت پویانمایی ویژه کودکان و نوجوانان، رونمایی از تازه‌های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، پیش‌بینی جشن و اهدای هدایا به کودکان کار، نمایش فیلم‌های سینمایی و پویانمایی در مناطق محروم و روستایی، برگزاری برنامه «من انقلابی‌ام»، اجرای برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای کودکان زیر ۹ سال، برگزاری رویداد «یکصدا ایران»، رونمایی از رویداد «سفر قهرمان» بر مبنای قصه قهرمانان، حضور تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف، برگزاری اردوی راهیان پیشرفت، اعطای اسباب‌بازی به کودکان، قصه‌گویی با موضوع قصه انقلاب پیشرفت و اراده و ... از جمله برنامه‌های کانون در ایام دهه فجر است.
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
آغاز مرحله دانشگاهی مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه تهران
 
دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران ویژه دانشجویان دانشگاه تهران طی روز‌های ۱۴ تا ۱۶ بهمن‌ماه در سالن شهید ترکاشوند، مرکز فرهنگی زنده‌یاد سعید آشتیانی واقع در دانشگاه تهران پردیس مرکزی، ضلع جنوبی ساختمان دانشکدگان فنی برگزار می‌شود.
 
گسترش طرح کارآموزی در دانشگاه‌ها، می‌تواند بیکاری در ایران را کاهش دهد؟ مشکل عدم رشد گفت‌وگو در کشور بیشتر ناشی از مشکلات اجتماعی – فرهنگی است. رسانه‌های پیشرفته یکی از ابزار‌های تهاجم فرهنگی است. با سیاست خودکفایی در محصولات کشاورزی نمی‌توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد و ... از جمله گزاره‌هایی هستند که گروه‌های دانشجویی در موضع موافق و مخالف با یکدیگر مناظره می‌کنند.
 
جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فعالیت شاخصی در عرصه بین‌الملل نداشته است
 
فهیمه زارع‌زاده، دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی صنعت مد، طراحی لباس و هنر‌های وابسته کشور‌های اسلامی در نشست خبری گفت: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اگرچه واژه بین‌المللی را به کار می‌برد، اما تا به امروز در بخش بین‌الملل خیلی فعالیت شاخص و فعالی نداشته است و از لحاظ علمی نیز با اینکه فراخوان مقاله می‌دهد، اما مجوز وزارت علوم را ندارد.  
 
//// یکصدا ایران برای آینده‌ای روشن
 
خاطره استادرضایی، معاون امور تعاون اتحادیه‌های اتاق تعاون استان تهران در این نشست بیان کرد:  ایجاد شبکه خدماتی از صفر تا صد در قالب تعاونی‌های پوشاک خانواده دغدغه این جشنواره است. این جلسه اولین نشست تخصصی گروه پوشاک استان تهران است که در ادامه منجر به ایجاد اتحادیه‌های تعاونی پوشاک کشور خواهد شد. امیدواریم این گروه تخصصی در قالب تعاونی به بازار‌های جهانی راه یابد.  
 
حسین نورالدین حاج‌حسینی، مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک در این نشست بیان کرد:  ترکیه دانشگاه‌های متعددی را در شهر‌های مختلف خود ایجاد کرده و به موضوع طراحی، تولید، مد و لباس توجه علمی دارد. امروز استانبول تبدیل به پایتخت مد و لباس در بین کشور‌های خاورمیانه شده است و بسیاری از جشنواره‌ها و رویداد‌های حوزه پوشاک در این شهر برگزار می‌شود.  
انتهای پیام
captcha