شاخصه‌های انسان متقی
کد خبر: 4198054
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

شاخصه‌های انسان متقی

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه میانه‌روی و پرهیز از افراط‌ و تفریط از شاخصه‌های انسان متقی است، گفت: امام خمینی(ره) همواره در مسیر درست و حق قدم برمی‌داشتند و در عین عزت و بزرگی و کوتاه‌ نیامدن در مسائل دینی و شرعی، مشی ایشان براساس تواضع بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد سعیدی‌آریا، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد سعیدی‌آریا، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 15 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از خطبه متقین مولی‌الموحدین علی(ع) در رابطه‌ با تربیت نسل مؤمن و انقلابی بیان کرد: امام علی(ع) در این خطبه ۱۰۵ ویژگی از صفات انسان‌های باتقوا را بیان می‌کنند، به عبارت دیگر خطبه متقین بیان شیوا و زیبای حضرت و خط‌کشی دقیق زندگی مؤمنانه است. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «انسان‌های متقی «منطقهم الصواب» است، به این معنی که حواسشان به گویش و کلامشان بوده و نطقشان بر اساس راستی و درستی است.

وی با اشاره به اینکه میانه‌روی و پرهیز از افراط‌ و تفریط از دیگر شاخصه‌های انسان متقی است، افزود: امام خمینی(ره) همواره در مسیر درست و حق قدم برمی‌داشتند و در عین عزت و بزرگی و کوتاه‌ نیامدن در مسائل دینی و شرعی، مشی ایشان براساس تواضع بود و نسبت به دیگران خوش‌اخلاق و مهربان بودند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انسان‌های باتقوا «مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ» است، اظهار کرد: انسان مؤمن و انقلابی از هرچه خداوند بر او حرام کرده چشم می‌پوشاند؛ امام خمینی(ره) در مسیر پافشاری بر حق از تمام رفاهیات دنیا چشم‌پوشی نمودند.

سعیدی‌آریا با تأکید بر اینکه انسان مؤمن «وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ» بوده و مسیرش همواره مسیر حق است، یادآور شد: انسان مؤمن به سخن و صدایی که برای دنیا و آخرتش سودی ندارد گوش فرا نمی‌دهد؛ امام خمینی(ره) نیز این‌گونه بودند اما به‌خاطر وجوه سیاسی، بسیاری از جنبه‌های شخصیتی ایشان ناشناخته مانده است.

وی به حالت آرامش یکسان متقین در «بلا و سختی» و «آسايش و راحتی» اشاره کرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) در سایه‌سار تقوا، باور عمیق به شهود الهی و قرب الی‌الله داشتند و همواره از حالت سکون نفس و آرامش برخوردار بودند. اگر عمر معينی که خداوند برای زندگی انسان مقرر داشته، نبود، ارواح انسان‌های متقین، به اندازه یک‌ چشم بر هم‌زدنی هم از شوق لقاءالله در جسمشان قرار نمی‌گرفت.

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه خداوند در نظر اهل تقوا بسیار بزرگ و غیر خدا در نظرشان کوچک است، گفت: کسی که اعتقادش به خدا و قرآن بوده، پای درس امیرالمؤمنین(ع) بزرگ شده باشد، مصداق «لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» است، زیرا قاعده قرآنی «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» را آگاهی دارد و شاگردان مکتب نبوت مانند امام خمینی(ره) با فهم این مسائل مهم قرآنی کارها را به نتیجه رساندند.

سعیدی آریا با بیان اینکه انسان باتقوا همواره خود را در بهشت و جهنم می‌بیند و متقین با بهشت چنانند که گویی آن را دیده و در فضایش غرق نعمت‌اند و با عذاب جهنم چنانند که گویی آن را مشاهده نموده و در آن معذب‌اند، گفت: امام خمینی(ره) در عین خستگی جسم دنیایی، هیچ‌وقت احساس شکست نکردند و باید ایشان را اسوه و الگوی خود در انقلابی‌گری قرار داده و حفظ اصل نظام را همواره وظیفه خود بدانیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه شرکت در انتخابات مربوط به گروه و جریان خاصی نیست، بیان کرد: مسئله حفظ اصل نظام اسلامی است؛ به فضل الهی ملت ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی در دهان دشمنان اسلام و انقلاب می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه شیطان به سراغ تمام اقوام رفته، همواره به دنبال تغییر حالات اقوام و انسان‌هاست، اظهار کرد: نباید یادمان برود که غلبه همیشه با گروهی است که باخدا باشد، برای پیروزی در تمام صحنه‌ها، باید در دین و انقلابمان استقامت و پایداری داشته باشیم و در انتخابات حضور پرشوری را رقم بزنیم.

سعیدی‌آریا در پایان تصریح کرد: امام خمینی(ره) عمرش را گذاشت و به تکلیفش در پیروزی انقلاب اسلامی عمل کرد و ادامه این مسیر وظیفه ماست تا از آن صیانت کنیم.

انتهای پیام
captcha