شاگرد هانری کربن عضو منتخب فرهنگستان فرانسه شد
کد خبر: 4199033
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

شاگرد هانری کربن عضو منتخب فرهنگستان فرانسه شد

کریستین ژامبه، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی، شاگرد برجسته هانری کربن و صاحب آثاری درباره ملاصدرا و فلسفه اسلامی، به‌عنوان عضو فرهنگستان فرانسه برگزیده شد.

فیلسوف و اسلام‌شناس شهیر عضو منتخب فرهنگستان فرانسه شد

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کریستین ژامبه، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی به‌عنوان عضو فرهنگستان فرانسه برگزیده شد. ژامبه چند ماه پیش از 75 سالگی خود در این فرهنگستان عضو شده که حداکثر سن برای پیوستن به این نهاد کهن است.

این نهاد که پیشینه تأسیس آن به دوره ناپلئون می‌رسد، وظیفه حفظ و تقویت زبان فرانسوی را بر عهده دارد.

کریستین ژامبه، ششمین کرسی آکادمی را که پس از مرگ مارک فومارولی، مورخ در سال 2020 خالی بود، اشغال خواهد کرد. او در دور سوم 13 رأی از 25 رأی پس از 12 رأی در دور اول و 11 رأی در دور دوم به دست آورد.

برجسته‌ترین رقیب او هدی قدور، نویسنده فرانسوی ـ تونسی بود که در دور اول ۷ رأی، در دور دوم ۶ رأی و در دور آخر ۳ رأی کسب کرد.

کریستین ژامبه که در دوران جوانی خود یک مائوئیست و از رهبران جنبش چپ پرولتری در فرانسه در اوایل دهه 1970 بود، اما در سال 1977 به جنبش «فلسفه نو» پیوست که توتالیتاریسم(تمامیت‌خواهی) و ​​مارکسیسم لنینیسم(طرفداری از تأسیس دولت سوسیالیستی و توسعه آن در آینده) با آن مخالف بود.

ژامبه پس از ملاقات با هانری کربن، شرق‌شناس مشهور فرانسوی در اوایل دهه 1970، به زبان، فرهنگ و فلسفه ایرانی و اسلامی به‌ویژه مذهب شیعه و مطالعات شیعی علاقه‌مند شد. از جمله آثار او می‌توان به «منطق شرق: هنری کربن و علم فرم»، «قیامت بزرگ الموت: اَشکال آزادی در نزد شیعه اسماعیلی»، «قانون بودن: فلسفه وحی ملاصدرا»، «پنهان و آشکار: اسطوره‌ها و ادیان»، «مرگ و رستاخیز در اسلام: آخرت بر اساس ملاصدرا»، «فلسفه اسلامی چیست؟» (مقالات برگزیده) و «دولت الهی: طراحی اسلام و سیاست جهانی» اشاره کرد.

کریستین ژامبه به زبان عربی نیز مسلط است، او در سال 1949 در دوران استعمار فرانسه در الجزایر به دنیا آمد.

انتخابات روز پنجشنبه فرهنگستان، اولین انتخابات آکادمی فرانسه از زمانی است که امین معلوف فرانسوی ـ لبنانی به دبیر دائمی این آکادمی در سپتامبر 2023 شد. معلوف از یک خاندان برجسته لبنانی است که از قرن نوزدهم تاکنون سهم مهمی در فرهنگ معاصر این کشور داشته‌اند.

با انتخاب ژامبه، تعداد اعضا به 36 نفر از 40 نفر افزایش یافت، در حالی که 4 کرسی هنوز خالی مانده است.

انتهای پیام
captcha