میزان مشارکت در انتخابات پس از پایان رأی‌گیری اعلام می‌شود
کد خبر: 4202915
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵

میزان مشارکت در انتخابات پس از پایان رأی‌گیری اعلام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: تا پیش از پایان فرآیند اخذ رأی، آماری در خصوص میزان مشارکت و تعداد آرای اخذشده اعلام نمی‌شود.

دومین نشست خبری رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان در روز انتخاباتبه گزارش ایکنا از اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری، رئیس ستاد انتخابات استان در دومین نشست خبری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خصوص فرایند برگزاری انتخابات در استان اظهار کرد: وضعیت پیشین کماکان استمرار دارد، رأی‌گیری در سطح استان بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال انجام است و همه شعب مشغول فعالیت هستند. ساعت ۱۸ مرحله اول رأی‌گیری در ساعت قانونی‌ تمام می‌شود و این زمان تمدید خواهد شد، چون در تمام شعب اخذ رأی جمعیت رأی‌دهندگان حضور دارند و شعب مشغول اخذ رأی از مردم هستند. مشکل خاصی در استان نداشته‌ایم و رأی‌گیری در آرامش و امنیت کامل ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان مشارکت در شهر اصفهان با توجه به اعلام آن در یکی از شهرستان‌های استان گفت: رأی‌گیری به‌صورت سیال در حال انجام است و ما هم بنا نداریم تا پیش از پایان فرآیند اخذ رأی، آماری را اعلام کنیم. قرار است تعداد شرکت‌کنندگان و میزان مشارکت را ستاد انتخابات استان به‌صورت متمرکز اعلام کند، قاعدتاً شهرستان‌ها نباید آماری اعلام کنند و تذکر داده می‌شود تا این نکته را رعایت کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: آنچه ستاد انتخابات کشور در خصوص میزان مشارکت در تعدادی از استان‌ها اعلام کرده، به تناسب وضعیت آنها صورت می‌گیرد. استان‌های با جمعیت کمتر مسائل خاص‌تری دارند و مسائل محلی و قومیتی ممکن است حتی در زمان رأی‌گیری تقدم و تأخر ایجاد کند. وضعیت استان اصفهان در مقایسه با دوره‌های گذشته خوب است و امیدواریم در ساعات باقی‌مانده نیز شاهد افزایش مشارکت متناسب با این ساعات باشیم.

وی درباره وضعیت اخذ رأی در مناطق صعب‌العبور نیز بیان کرد: مشکل خاصی برای اخذ رأی در استان وجود ندارد و رأی‌گیری در تمام مناطق انجام می‌شود. فقط روستای وزوه در بخش فریدون‌شهر با جمعیت ۲۰ خانوار وجود دارد که هنوز موفق به اخذ رأی از این منطقه نشده‌ایم، چون راه‌های آن مسدود است و بالگرد نیز موفق به پرواز در آنجا نشده است. تلاش می‌کنیم هر طور شده، صندوق رأی را به این منطقه برسانیم، حتی به صورت دستی، مگر اینکه واقعاً هیچ راهی وجود نداشته باشد و نتوانیم آرای این روستا را اخذ کنیم، البته ناامید نیستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

جان‌نثاری توضیح داد: گزارش‌هایی از بعضی مناطق دریافت شده که شائبه‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر تبلیغات در خارج از شعبه در روزی که تبلیغ ممنوع بوده است، ولی چون این گزارش‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و صحت آنها تأیید نشده، به هیئت نظارت ارجاع داده می‌شود و در صورت صحت، با آنها برخورد خواهد شد. از خود نامزدها نیز بروز تخلف گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: با پایان رأی‌گیری، آمار تعداد شرکت‌کنندگان به تفکیک جنسیت و گروه‌های سنی و اینکه چه مدرکی در هنگام اخذ رأی ارائه داده‌اند، بررسی و اعلام می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان درباره تعطیلی مدارس استان در روز ۱۲ اسفندماه گفت: با مدیرکل آموزش و پرورش استان صحبت و تقاضا کردم تا با کارگروه‌های اجرای انتخابات در شهرستان‌های بزرگ هماهنگ شوند و آمار مدارسی را که شمارش آرا در آنها به طول می‌انجامد، دریافت کنند تا این مدارس به‌صورت موردی تعطیل شود و به اولیای مدارس و دانش‌آموزان اطلاع دهند.

وی تأکید کرد: ارسال صندوق‌های سیار به تمام بیمارستان‌های سطح شهر و همه مراکز دارای تجمع که جمعیت نمی‌تواند از آنها خارج شود، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شده است.

جان‌نثاری در پاسخ به سؤالی در خصوص ارسال صندوق‌های سیار به منازل برای افراد دارای مشکلات جسمی گفت: مسیر صندوق‌های سیار از قبل طراحی شده است و ارسال خانه به خانه نمی‌تواند در برنامه این صندوق‌ها وجود داشته باشد. اگر در جایی تجمعی از افراد وجود داشته باشد و این موضوع برای ما محرز شود، منعی برای ارسال صندوق‌های سیار نخواهیم داشت. اگر به فرمانداری شهرستان اطلاع داده شود، حتماً این کار را انجام می‌دهیم. این حق مردم است و باید آنها را در احقاق حقوقشان یاری کنیم.

وی یادآور شد: تجربه می‌گوید تا نتیجه در یک حوزه انتخابیه قطعی نشده و مراجع ذی‌ربط آن را تأیید نکرده‌اند، نباید اعلام شود، چون ممکن است در بعضی از حوزه‌های انتخابیه، آرای یک صندوق نتیجه را تغییر دهد و اگر مطلبی زودتر اعلام شود، این شائبه شکل می‌گیرد که نتایج دستکاری شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم تا با قطعیت صحبت کنیم، نه با احتمالات. یکی از علت‌های دیگر این است که مردم در شهرستان‌های کوچک بیشتر علاقه‌مند به دانستن نتیجه انتخاب خود هستند و حتی در بعضی از شهرستان‌ها، در خیابان می‌مانند تا نتیجه مشخص شود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان از اصحاب رسانه درخواست کرد تا دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص بهبود روند اطلاع‌رسانی انتخابات مطرح کنند و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا تنویر افکار اتفاق بیفتد و مردم همه چیز را بدانند. همه این مطالب می‌تواند در قالب اطلاعیه به صدا و سیما اعلام شود و به اطلاع مردم برسد، ولی مایل بودیم تا همه رسانه‌ها در این فرآیند حضور داشته باشند، چون همه مخاطبان اخبار را صرفاً از صدا و سیما دریافت نمی‌کنند. از طرف دیگر، رسانه‌های استان باید وارد میدان شوند و مستقیماً در معرض اخبار قرار گیرند.

مهدی سلیمانی، دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: هر ساعتی که پایان اخذ رأی باشد، کمااینکه آخرین مهلت قانونی برای تمدید رأی‌گیری در هماهنگی با شورای نگهبان، ساعت ۲۴ است، اولین کاری که در شعب اخذ رأی انجام می‌دهیم، مشخص کردن نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. طبیعتاً بعد از شمارش آرای این انتخابات در سراسر استان و کشور، صندوق‌های اخذ رأی مجلس شورای اسلامی را شروع به شمارش می‌کنیم.

وی گفت: این دستورالعمل ابلاغی است و معمولاً در ابتدا نتایج آرای آن دسته از حوزه‌های انتخابیه که تعداد آرای آنها کمتر است، اعلام می‌شود و به ترتیب، سایر حوزه‌ها. با توجه به وضعیت شهرستان اصفهان و تعدد شعب اخذ رأی در آن (۹۷۲ شعبه) به نظر می‌رسد اعلام نتایج این حوزه انتخابیه یکی دو روز زمان ببرد.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha