از پیشنهاد بی‌شرمانه داماد ترامپ درباره غزه تا درخواست بانک جهانی برای امدادرسانی فوری
کد خبر: 4206536
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
با تحولات فلسطین

از پیشنهاد بی‌شرمانه داماد ترامپ درباره غزه تا درخواست بانک جهانی برای امدادرسانی فوری

جرد کوشنر، داماد ترامپ در پیشنهادی بی‌شرمانه خواستار پاکسازی کامل ساکنان غزه شد. از سوی دیگر بانک جهانی با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری برای نجات جان فلسطینی‌ها در نوار غزه و تضمین دستیابی ساکنان این باریکه به کمک‌های پزشکی، مواد غذایی و مایحتاج زندگی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، با گذشت 166 روز از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنایات و نسل‌کشی این رژیم در این منطقه همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرده در نتیجه حملات مرگبار و ویرانگر ارتش رژیم صهیونیستی به غزه از ۷ اکتبر تا به امروز بیش از ۳۱ هزار و ۹۲۳ فلسطینی شهید و بیش از ۷۴ هزار و ۹۶ نفر زخمی شده‌اند که اغلب آنها از زنان و کودکان هستند.

شرط وزیر خارجه انگلیس برای آتش‌بس

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا امروز چهارشنبه گفت: توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس برای آزادسازی گروگان‌ها در غزه حیاتی است، اما ابتدا باید شرایط زیادی برای آتش‌بس پایدار فراهم شود.

کامرون در گفت‌وگو با رویترز در جریان سفر به تایلند گفت: حملات سال گذشته حماس به غیرنظامیان اسرائیلی و گروگان‌گیری آنها غیرانسانی است و تنها راه برای مردم فلسطین این است که این گروه شبه نظامی از صحنه خارج شود.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: ما باید این توقف را به یک آتش بس پایدار دائمی تبدیل کنیم. ما فقط در صورتی این کار را انجام خواهیم داد که بسیاری از شروط برآورده شوند… ما باید رهبران حماس را از غزه خارج کنیم، باید زیرساخت‌های تروریستی را از بین ببریم.

اظهارات کامرون در حالی بیان می‌شود که واشنگتن یک فشار دیپلماتیک جدید برای آتش بس در جنگ تقریباً شش ماهه، برای آزادی گروگان‌ها و ارائه کمک‌های غذایی برای جلوگیری از قحطی در منطقه تحت محاصره فلسطینی‌ها آغاز کرده است.

پیشنهاد داماد ترامپ درباره غزه

 داماد رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که اگر او جای اسرائیل بود، ساکنان غزه را جابه جا و منطقه را پاکسازی می‌کرد. جرد کوشنر در مصاحبه با دانشگاه هاروارد با بیان این که نوار غزه باید از وجود ساکنان آن خالی شود، افزود: اگر من بودم، مردم را از غزه به صحرای نقب منتقل و منطقه را پاکسازی می‌کردم.

وی درخصوص نگرانی‌ها در منطقه نسبت به عدم اجازه نتانیاهو برای بازگشت ساکنان غزه گفت: به هرحال چیز زیادی از آن باقی نمانده است. کوشنر ادامه داد: املاک ساحلی غزه می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد.

دیدگاه حماس درباره آتش‌بس

اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس با بیان اینکه ما در تلاش برای پایان دادن به جنگ خصمانه علیه مردم‌مان و وارد کردن کمک‌ها به غزه هستیم، گفت: حماس دیدگاه خود درخصوص پرونده تبادل اسرا را ارائه کرده و از خود نرمش زیادی نشان داده است.

حمدان با اشاره به اینکه روند مذاکرات را از طریق برادران میانجی‌مان در مصر و قطر دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: اشغالگران باید حمله به کسانی که در تلاش برای کمک‌رسانی به مردم ما هستند را متوقف کنند.

وی با تأکید بر اینکه اشغالگران با هر دور مذاکرات بر حجم جنایات خود می‌افزایند، گفت: نتانیاهو و دولت تروریست وی و حامیان آن مسئولیت تعلیق تلاش‌ها برای نجات توافق تبادل اسرا را برعهده دارند.

این عضو ارشد حماس با بیان اینکه تداوم حملات صهیونیست‌ها به بیمارستان الشفاء تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی نظامی آنهاست، گفت:  اشغالگران به اعدام بیش از ۵۰ فلسطینی در داخل بیمارستان الشفاءو بازداشت ۲۰۰ نفر از جمله روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه اعتراف کردند.

حمدان تصریح کرد: جهان باید به این سوال اساسی پاسخ دهد که آیا زمان محاکمه این رژیم سرکش فرا نرسیده است؟

وی با هشدار به دشمن نازی نسبت به تداوم جنایات علیه نوار غزه، اظهار داشت: عملیات بزدلانه ترور سرلشکر مبحوح در بیمارستان الشفاء، جنایت صهیونیستی برای ممانعت از ورود کمک‌هاست، ما از موضع ملی خانواده‌ها و عشایر غزه که همکاری با طرح‌های خبیثانه اشغالگران را رد کردند، تقدیر می‌کنیم.

این رهبر حماس با بیان اینکه دولت بایدن مسئول تداوم کشتارهای ارتش اشغالگر در نوار غزه با سلاح و حمایت امریکاست، گفت: آمریکا اگر عملا در توقف کشتار دسته جمعی در غزه جدی است، باید ارسال سلاح و جنگ‌افزارها به اشغالگران را متوقف کند.

حمدان با تأکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی، پایان دادن به محاصره و ورود کاروان کمک‌ها به همه مناطق غزه وجود ندارد، تصریح کرد: اشغالگران مسئولیت حمله به این کاروان‌ها را برعهده دارند.

این رهبر حماس با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد اشغالگران شکست نظامی خود را با بازی‌های سیاسی جبران کنند، خواهان تداوم تحرکات مردمی در کرانه باختری و قدس اشغالی برای حمایت از مسجد الاقصی شد و اظهار داشت: دیوان لاهه باید اقدامات فوری برای الزام اشغالگران درخصوص وارد کردن کمک‌ها و توقف قحطی اتخاذ کند.

وی از نقش نیروهای مسلح یمن و عناصر مقاومت در حزب الله لبنان و عراق برای یاری مردم فلسطین قدردانی کرد.

گوترش: جنایات اسرائیل توجیه ناپذیر است

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی فلسطینیان در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را توجیه کند.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد نباید از هیچ تلاشی برای توقف جنگ در غزه و تضمین آزادی بی‌قید و شرط همه اسرا فروگذار کرد.

گوترش در ادامه افزود: در سایه تداوم جنگ در غزه، لحظات سخت و ناگواری را در جهان سپری می‌کنیم. وی همچنین گفت ساکنان نوار غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و باید برای نجات آن‌ها اقدامی اتخاذ کرد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که بیش از یک میلیون نفر در نوار غزه با خطر گرسنگی روبه‌رو هستند و قبل از اینکه اوضاع از این وخیم‌تر شود، باید اقدامی انجام شود.

گوترش همچنین گفت هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی فلسطینیان در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را توجیه کند.

درخواست نخست‌وزیر انگلیس برای توقف فوری جنگ

نخست‌وزیر انگلیس خواستار آتش‌بس فوری در غزه برای آزادی «اسیران» و کمک‌رسانی بیشتر شد. «ریشی سوناک» در سخنانی گفت: ما خواستار توقف فوری جنگ‌ هستیم چراکه امکان آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را فراهم می‌کند.

نخست وزیر انگلیس افزود: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فرصت را غنیمت بشمارند و به مذاکره برای دستیابی به توافق در اسرع وقت ادامه دهند.

سوناک وضعیت کنونی غزه را ناپایدار توصیف کرد و گفت: برای جلوگیری از قحطی نیاز به اقدام فوری داریم.

پیشتر هم نخست وزیر انگلیس گفته بود: ما به دنبال رسیدن به آتش‌بس دائم در غزه هستیم و باید همه تلاش خود را برای ارسال کمک‌ها به این باریکه بکار گیریم.

نتانیاهو: در حمله به رفح مصصم هستیم 

بنیامین نتانیاهو گفته است که با وجود هشدارهای بایدن همچنان مصمم به تهاجم زمینی به شهر رفح در جنوب غزه است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی با رئیس‌ رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه اقدام نظامی در رفح هشدار داد، طرح های خود را برای آغاز حمله به شهر رفح در جنوب غزه تکرار کرد.

نتانیاهو با تأکید بر اهداف حملات این رژیم در غزه گفت: نیروهای اسرائیلی باید نسبت به «نابودی یا از بین رفتن توانایی‌های نظامی و دولتی حماس، آزادی همه گروگان‌های ما و اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست» اطمینان حاصل کنند.

او مدعی شد: این امر مستلزم حذف گردان‌های باقی مانده در رفح است. ما مصمم به انجام این کار هستیم.

درخواست بانک جهانی برای نجات مردم غزه

بانک جهانی خواستار اتخاذ اقدام فوری برای نجات جان فلسطینی‌ها در نوار غزه شد. این نهاد جهانی با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری برای نجات جان فلسطینی‌ها در نوار غزه و تضمین دستیابی ساکنان این باریکه به کمک‌های پزشکی، مواد غذایی و مایحتاج زندگی شد.

بانک جهانی اعلام کرد بیش از نیمی از مردم غزه از جمله کودکان و سالمندان در آستانه قحطی هستند. گروه بانک جهانی خواستار اتخاذ اقدام فوری برای نجات جان ساکنان این منطقه است.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما با درخواست جامعه جهانی برای دسترسی بدون مانع، فوری و آزادانه ساکنان غزه به تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و مایحتاج زندگی از طریق تمامی ابزارهای در دسترس موافق هستیم. بانک جهانی پیشتر ۳۵ میلیون دلار به شرکای غزه کمک کرده بود.

از زمان آغاز جنگ ویرانگر در نوار غزه، اشغالگران صهیونیست برق غزه را قطع کرده و ورود آب، غذا، دارو و سوخت را ممنوع کرده‌اند و حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی را در شرایط فاجعه‌بار انسانی قرار داده‌اند.

انتهای پیام
captcha