
طی هفته گذشته اظهاراتی پیرامون رسمالخط کتب درس
قرآن آموزش و پرورش در خبرگزاری ایکنا منتشر شد. سیدمحسن موسویبلده، مؤلف و مدرس قرآن به مواردی از این رسمالخط که کار آموزش به نوآموز را با چالش روبهرو کرده است، اشاره کرد، مواردی که جمعی از معلمان به اطلاع این پیشکسوت قرآنی رسانده بودند و با عنوان «
آموزش قرآن کمعلامت در مدارس با چالش یادگیری مواجه است» منتشر شد.
در پی آن نیز گفتوگویی با یکی از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و از مؤلفان کتب آموزش قرآن نیز منتشر شد.
رضا نباتی در این گفتوگو بر اینکه مدارس در آموزش و افزایش مهارت روخوانی دانشآموز میتوانند، از قرآنهای موجود در کشور با رسمالخطهای دیگر نیز بهرهمند شوند و اجباری در انتخاب یک رسمالخط نیست و نیز بر این موضوع که رسمالخط کتب درسی، پیشنهادی مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و امر آموزش را سهلتر میکند، تأکید کرد.
محمد بابایی، مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز طی گفتوگویی به پرسشهای خبرنگار ایکنا درباره موضع این مرکز درباره بهرهمندی از رسمالخط کمعلامت در کتب آموزش قرآن مدارس، پاسخ داد.
در گفتوگو با رضا نباتی و محمد بابایی به نقش سیدمهدی سیف، مدرس قرآن در تهیه و ترویج قرآن کمعلامت تأکید شد. او یکی از مؤلفان کتب درس قرآن آموزش و پرورش نیز به شمار میآید و مناسب است در ادامه دلایلی که منجر شده است، این پیشکسوت عرصه آموزش قرآن بر بهرهمندی از این رسمالخط تأکید داشته، بدانیم و در این راستا، یکی از مقالات سیف، با عنوان «ضبط حروف مدی» را برای مطالعه مخاطبان منتشر کردیم که در ادامه بخشهایی از متن به همراه فایل پی دی اف آن قابل مشاهده است؛

مقدمه مقاله ضبط حروف مدی
در اثر مشکلات فراوان و به اشتباه افتادن عمومی خوانندگان قرآن کریم در تلفظ حروف مدی، به ویژه دانشآموزان و همچنین مشکلات تدریس روخوانی صداهای کشیده برای عموم معلمان و پیچیده شدن قواعد روخوانی آنها در کتابهای آموزش روخوانی و از همه مهمتر عدم وحدترویه ضبط حروف مدی در مصاحف؛ مطالعات و تحقیقات میدانی و کتابخانهای انجام شده و نشستهای متعدد نقد و بررسی با کارشناسان و معلمان قرآن درباره ضبط حروف مدی(از سال 59 تاکنون) برگزار شده است.
از این رو برای آسان شدن تلفظ حروف مدی، منطقی و قاعدهمند شدن قواعد روخوانی و وحدت رویه در ضبط مصاحف و از همه مهمتر آسان شدن خواندن صحیحتر و آسانتر عموم مردم به ویژه دانشآموزان؛ طرح ذیل برای اصلاح علامتگذاری و ضبط حروف مدی در خط مصحف شریف پیشنهاد میشود.
ادامه این مقاله را از لینک زیر دریافت کنید؛
سیدمهدی سیف، در تماس تلفنی خبرنگار ایکنا، ضمن پیشنهاد مطالعه این مقاله تحقیقی به همه علاقهمندان و منتقدان، اعلام آمادگی کرد که ﻧﻈﺮات اساتید و معلمان درباره حذف حرکات زائد همراه حروف مدی را پذیراست و طی نشستی، آماده پاسخگویی است.
انتهای پیام