به گزارش ایکنا، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی نامهای خطاب به معاونان فرهنگی واحدها و سازمانهای جهاددانشگاهی و همچنین رؤسای این سازمانها اعلام کرد: احتراما به مناسبت آغاز دهه کرامت و تشکر از مجموعه اقدامات فرهنگی آن واحد به اطلاع میرساند به منظور تصریح در امر برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی، اولویتهای سیاسی، موضوعی و همکاری دستگاهی این معاونت در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر اعلام میشود.
۱- تدوین و اجرایی سازی پیوست فرهنگی، اجتماعی در جهاددانشگاهی
۲- توانمندسازی فکری، فرهنگی و مهارتی دانشجویان
۳- تعامل مؤثر و مستمر درون سازمانی و برون سازمانی
۴- دانشجومحوری و کنشگری موثر دانشجویان در برنامهها
۵- اهتمام ویژه در اجرای برنامههای فرهنگی خانواده جهادگران، شهدا و ایثارگران جهاددانشگاهی
۶- اهتمام در موضوع صنایع نرم و خلاق فرهنگی
۱- فرهنگ کار، ابتکار و تولید
۲- خانواده، سبک زندگی و زیست عفیفانه
۳- فرهنگ دانشگاهی
۴- خودباوری، وطندوستی و امیدآفرینی
۵- مقاومت و استکبارستیزی
۶- قانونمداری و مسئولیت اجتماعی – فرهنگی
۱- همکاریهای دانشگاهی (شورای فرهنگی دانشگاه)
۲- همکاریهای برون دانشگاهی (شورای فرهنگ عمومی استان)
۳- بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس
۴- ستاد جوانی جمعیت
۵- ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: انتظار میرود ضمن مطالعه دقیق نظامنامه برنامههای فرهنگی جهاد دانشگاهی طرحهای فرهنگی در قالب «ملی متمرکز»، «ملی هماهنگ»، «منطقهای»، «استانی» و همچنین «طرحهای مطالعاتی در راستای اولویتهای فوق با نظر داشت اسناد بالادستی به خصوص سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیشنهاد میشود.
در همین راستا مقتضی است با توجه به سنجههای هدفگذاری شده در اهداف سال اول برنامه هفتم توسعه واحد حداکثر تا تاریخ ۵ خردادماه سال جاری با مراجعه به صفحه مدیریت رویتاب به آدرس roytab.ir قسمت برنامهریزی از طریق لینک طرحهای پیشنهادی نسبت به ثبت برنامه اقدام شود.
همچنین حمایتهای سال جاری متناسب با سیاستها و اولویتهای فوق انجام میشود و سامانه رویتاب مرجع هر گونه ثبت برنامههای عملیاتی، ارزیابی و پایش در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. ضمن اینکه در این خصوص جلسه مجازی خواهد بود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در خصوص اهداف اولویتهای فرهنگی سال ۱۴۰۳ نیز تأکید کرد: هدف از سازماندهی و اجرای طرحهای سالانه فرهنگی، تغییر وضع موجود و حصول به امر مطلوب شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بین نیازهای واقعی و آنچه در عمل رخ میدهد شکاف و فاصله زیادی وجود دارد (سنجش نگرش دانشجویان در مورد اقدامات فرهنگی ایسپا ۱۴۰۳) یکی از مهمترین عوامل این وضعیت عدم ارتباط منطقی میان جهت گیریها و نیازها است.
از این رو تلاش هر چه بیشتر در سازماندهی و جهت دهی فعالیتها به سوی نیازها و تقاضاها از حساسیت بیشتری برخوردار است. همچنین وجود مسائل و مشکلات عدیدهای چون پرداختن به موضوعات غیرضروری، غیرهماهنگ طرحهایی در دست اجرا، انجام برنامههای تکراری و کم اثر و ... همگی بیانگر آن است که برنامهها باید از مبنای علمی و عینی برخوردار بوده و ریشه در نیازهای واقعی داشته باشد. در غیر اینصورت ضمن اتلاف منابع موجبات بیانگیزگی و عدم تمایل به برنامههای فرهنگی را در مخاطب به دنبال خواهد داشت.
همچنین وجود منابع محدود ضرورت شناسایی اولویتهای مهم و تعیین راهبردها برای تحقق اثربخشی را الزامی مینماید. بر این اساس تلاش شده است اولویتهای اعلام شده در راستای تحقق شعار سال، رفع مسائل، چالشها، مشکلات فرهنگی و اولویتهای نظام فرهنگی باشد.
رویکرد موجود به پیوست فرهنگی اجتماعی عبارت است از ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی اجرای طرحهای مهم، تدوین سیاستها و راهکارهایی برای کاهش آثار و پیامدهای اجرای اینگونه طرحها، تقویت آثار و پیامدهای مثبت آن، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تلاش میکند علاوه بر توجه به ملاحظات این رویکرد اثربخشی و پرسشگری حوزه فرهنگی را به عنوان عاملان پیوست در ایجاد ارزش افزوده فرهنگی در حوزههای خدمات، فعالیتهای آموزشی، طرحهای پژوهشی و فناورانه، محصولات و خدمات تخصصی و ابنیه و ساختمانها برجسته سازد.
بر این اساس انتظار میرود با توجه به ماهیت فرهنگی جهاددانشگاهی تصویرسازی مناسب فرهنگی در اذهان مخاطبان شکل بگیرد. از این رو رد پای فرهنگی باید در فعل، ساختار و برنامههای جهاد نمایان باشد.
دانشجویان مهمترین ذینفعان جهاد دانشگاهی بوده و بهرهگیری از ظرفیتهای آموزش عملی و مهارتی جهاددانشگاهی با هدف آشناسازی دانشجویان با جریانهای فکری، فرهنگی و افزایش قابلیت و توانمندیهای مهارتی آنها از جمله اهدافی است که باید دنبال شود و وجه دیگر موضوع توانافزایی فرهنگی نیروی انسانی در این نهاد انقلابی است که این مهم از طریق شناسایی نیازهای آموزشی اجرایی میشود.
انتهای پیام