کد خبر: 4221208
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
فواد ایزدی بیان کرد:

جمهوری اسلامی هم موشک نقطه‌زن تولید می‌کند، هم محتوای نقطه‌زن

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به رکورد بازدید از نامه رهبری به جوانان آمریکا در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی هم می‌تواند موشک نقطه‌زن تولید کند و هم محتوای نقطه‌زن.

جمهوری اسلامی هم موشک نقطه‌زن تولید می‌کند، هم محتوای نقطه‌زنبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «یک دهه سخن رهبر حکیم انقلاب اسلامی با جوانان آمریکا و اروپا» صبح امروز 23 خرداد در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست فواد ایزدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: سوال این است چرا این نامه نسبت به دیگر نامه‌ها و پیام‌های مقام معظم رهبری رکورد زد. تا قبل از این نامه، پیام ایشان درباره علمیات وعده صادق در یکی از شبکه‌های اجتماعی 8 میلیون بار دیده شد و رکورددار بود ولی این نامه 16 میلیون بار دیده شده. سوال است که چرا؟ آیا قدرت انفجاری چند برگ کاغذ بیشتر از موشک بالستیک است؟ ظاهرا همینطور است. من می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم چرا این اتفاق افتاده است. دلیل اول آفندی بودن حرکتی است که این نامه هدایت می‌کند. در برابر استکبار ما همیشه نباید دفاع کنیم بلکه گاهی اوقات باید حمله کنیم و جنس این نامه خاصیت آفندی دارد. این آفندی بودن نامه به ناراحت شدن عده‌ای از مقامات آمریکایی انجامید و رسانه‌های غربی این عکس العمل مقامات آمریکایی را پوشش دادند و نامه از این طریق گسترش پیدا کرد.

وی افزود: دلیل دومی که نامه دیده شد موضوع اتفاقی است که افتاده. چون ابعاد فاجعه بزرگ بود حضرت آقا تشخیص دادند هم نسبت به این موضوع باید ورود شود و هم نسبت به جوانانی که دارند موضع‌گیری می‌کنند و هزینه می‌دهند توجه شود. حمایت دانشجویی از فلسطین سال‌ها است در آمریکا وجود دارد ولی نکته قابل توجه این است که این دانشجویان دو اعتراض دارند یکی اینکه چرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند و اعتراض دوم به مدیریت دانشگاه خودشان است که رابطه خود را با اسرائیل قطع نکرده است. الآن مسائلی هست که نسبت به آنها دغدغه‌های جهانی وجود دارد مثل محیط زیست، نژادپرستی، تعرض به زنان؛ اینها موضوعاتی جهانی هستند و اتفاقا اسلام در این رابطه حرف برای گفتن دارد. از این جهت این مباحث نیاز به حضور جدی‌تری دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته سومی که قابل ارائه است این است؛ در نهایت که نامه منتشر می‌شود نیاز به تبیین دارد. کلام خدا هم نیاز به مبلغ دارد تا در دنیا پخش شود کلام بنده خدا هم همینطور است. در این حوزه جای کار خیلی زیاد است و ما افرادی را داریم که از نظر فکری به ما نزدیک هستند ولی ارتباط خاصی با آنها نداریم. دلیل چهارمی که این نامه دیده شد ساختار نامه بود یعنی بیانیه نبود مباحث کلی نبود بلکه نامه‌ای درباره یک حرکت دانشجویی در یک کشور خاص بود. نکته دیگر اینکه در نامه به مباحث قرآنی توجه شده بود. به نظر می‌رسد باید مفاهیمی که در قرآن است و مخاطب بین الملل دارد استخراج و از این مفاهیم استفاده شود. نکته آخر هم مربوط است به سبک ترجمه نامه. اگر نامه قوی باشد ولی خوب ترجمه نشود اثرگذار نخواهد بود. ترجمه این نامه نتیجه یک کار گروهی بود یعنی افرادی دور هم نشستند و نامه را ترجمه کردند. معلوم می‌شود جمهوری اسلامی هم می‌تواند موشک نقطه‌زن تولید کند و هم محتوای نقطه‌زن.

 

لزوم بررسی ابعاد گوناگون نامه مقام معظم رهبری

در این نشست سیدمحمد مقیمی؛ رئیس دانشگاه تهران سخنرانی کرد و گفت: در خصوص نامه‌نگاری‌هایی که رهبر عزیز انقلاب با دانشجویان اروپا داشتند و سال 93 اولین نامه ایشان منتشر شد، در سال 94 شاهد دومین نامه بودیم و در سال 1403 آخرین نامه را منتشر کردند تلاشمان این است منظومه فکری رهبر عزیزمان را از جنبه‌های مختلف علمی از جمله در حوزه روانشناسی، سیاست، حقوق، مدیریت و ادبیات و زبانشناسی بررسی کنیم. این جلسه مقدمه‌ای است تا دانشکده‌های ما ماموریت پیدا کنند جنبه‌های مختلف این منظومه فکری را تبیین کنند و در گام بعدی آن را ترویج کنند و نصب العین خودمان در تعاملات بین المللی قرار دهیم.

وی افزود: یکی از مسئولیت‌های ما این است که در راستای دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی علمی را پیش ببریم و راهکارهای عملیاتی و همچنین اقدامات اجرایی را در دستور کار قرار دهیم. درخواست من این است دوستان ما در پنج حوزه به این همایش و این رویداد مهم بپردازند. نخست اینکه به سطح تحلیلی که این سه نامه دارد توجه کنیم. این نامه‌ها هم از منظر مخاطبانش قابل بررسی است و هم اینکه اندیشمندان می‌توانند آن را از زاویه اندیشه‌ای مورد بررسی قرار دهند و هم اینکه رسانه‌ها به بازتاب رسانه‌ای آن بپردازند. نکته دوم از نظر مباحث زبانشناختی و ارتباطی است. این نامه‌ها از منظر بحث کارگفت یا کنش‌گفتاری جای بحث دارد و قابل ملاحظه و بررسی است. به نظرم نکاتی که در نامه‌های مقام معظم رهبری وجود دارد از منظر کارگفت ترغیبی قابل بررسی است. 

وی تاکید کرد: نکته بعدی که در بحث نامه‌نگاری‌ها وجود دارد مقوله محوری یا دال مرکزی یا اندیشه‌های محوری است که می‌تواند چراغ راه همه ما باشد. مفاهیم متعددی در این نامه‌ها بیان شده که از منظرهای مختلف قابل بررسی است ولی یک دال مرکزی دارد و آن شناخت واقعی تروریسم است. مقام معظم رهبری عمدتا تمرکزشان بر این اندیشه محوری است که تروریست واقعی کیست و دنبال این هستند تبیین کنند نهادهای استکباری مثل اسرائیل هستند که تروریسم را اشاعه می‌دهند. بنابراین ما باید به این مقوله بپردازیم و تبیین کنیم مشخصه‌های تروریسم چیست. مسیری که ما را می‌تواند به نتیجه برساند تا نوع نگاه به مسلمانان و اسلام‌هراسی تغییر کند این است که تروریسم به خوبی روشن شود. نکته بعدی جامعه هدف است که چرا جوانان؟ این یک موضوع مهم است که چرا رهبر انقلاب روی جوانان تاکید دارند. این جامعه هدف چه ویژگی‌هایی دارد. نکته بعدی مقطع زمانی است. این نامه در یک موقعیت زمانی خاص منتشر شده است. قاعدتا این زمینه و ساختاری که وجود دارد خیلی تعیین‌کننده است تا تبیین درستی داشته باشیم. انتظار من این است شورای دانشگاه در خصوص این راهکارها کارهای مطالعاتی انجام دهد.

 

توصیه ویژه شهید رئیسی به رعایت تقوا در مناصب سیاسی

در ادامه برنامه ریحانه سادات رئیسی، فرزند شهید رئیسی سخنرانی کرد و گفت: مسئله علم تنها نقطه تفاوت آدم با موجودات دیگر است. دانشگاه هم محل تعلیم است. البته علم شمشیر دولبه است گاهی انسان‌ها می‌دانند ولی عمل نمی‌کنند. مقام معظم رهبری در این بیانیه توصیه می‌کنند قرآن را بخوانید. همه ما می‌رویم و می‌آییم ولی قرآن می‌ماند. فرصت انسان‌ها محدود است و در این فرصت آنچه اهمیت دارد عمل است و علم هم قرار است ما را به عمل برساند. آنچه علم را به عمل می‌رساند تقوا است. 

وی افزود: پدرم هرچه به سمت بالاتری در حاکمیت رفت تقوایش بالاتر رفت. یکی از مبانی ایشان همین مسئله بود هر چه پله اجتماعی و جایگاه سیاسی بالاتر می‌رود باید تقوا بیشتر شود. یک امر دیگر که لازم است قسط و عدل است. عدل عمل‌کردنی است، کنش اجتماعی است. اگر علم بخواهد به عمل برسد راهش عدالت است. کسی هم که می‌خواهد پیرو شهید رئیسی باشد باید مسئله عدالت را مورد نظر قرار دهد. ضعف دنیا ضعف علمی نیست بلکه عدالت‌محوری و تقوامحوری است.

 

رئیسی یک پهلوان سیاسی بود

در این برنامه محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: چون در ایام انتخابات هستیم می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم. شما عزیزان مناظرات انتخاباتی را در سال 96 و 1400 مشاهده کردید. دکتر رئیسی یک پهلوان سیاسی بود. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور ایران شود باید پهلوان سیاسی باشد. بین پهلوان و قهرمان تفاوت وجود دارد. قهرمان با رعایت مقررات سعی می‌کند در رقابت موفق شود. در عالم قهرمانی وقتی مهاجم تیم رقیب جلو می‌افتد و مدافع به او نمی‌رسد رویش خطا می‌کند ولی در عالم پهلوانی هیچ موقع در رقابت یک پهلوان این کار را نمی‌کند. وقتی پهلوان تختی می‌بیند پای رقیب آسیب دیده سراغ آن نمی‌رود. 

وی افزود: پهلوان اخلاق را رعایت می‌کند، تواضع می‌کند، رعیت را وجدان می‌کند و با رعایت تمام اصول رقابت می‌کند تا برنده باشد. دکتر رئیسی یک پهلوان سیاسی بود لذا ما انتظار داریم کسی که قرار است رئیس جمهور ایران شود یک پهلوان سیاسی باشد چون رفتار و کردار او برای جامعه ما فرهنگسازی می‌کند. من خواهشم این است جامعه فهیم دانشگاهی مطالبه اولش از کاندیداها این باشد که سعی کنند پهلوان سیاسی باشند.

 

دفاع از مظلوم؛ محور نامه سوم رهبری

در ادامه برنامه محمدرضا مخبر دزفولی؛ رئیس فرهنگستان علوم اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره نامه‌ای که مقام معظم رهبری نوشتند حرف جدی بزنیم باید در جلسات تخصصی و کارشناسی صحبت کنیم و من فقط چند نکته عرض می‌کنم. مقام معظم رهبری در این دهه سه نامه نوشتند. نامه اول محورش شکل‌دهی آینده است یعنی آینه‌ای پیش روی مخاطین قرار دادند که آینده چگونه می‌تواند باشد. نامه دوم موضوع اصلی و کلیدی‌اش خشونت و تروریسم است. پرداختن به موضوع معینی که وجه اشتراک جهانی می‌تواند داشته باشد. هم جهان اسلام گرفتار آن است و هم جهان غرب. هم در غرب قربانی گرفته و هم در شرق. در نامه سوم که امروزین است یک نظریه جهانی مشترک قابل طرح است که یک مبنای دینی دارد و آن دفاع از مظلومان است.

وی افزود: ایشان دفاع از مظلومان را محور نامه سوم قرار دادند. من فکر می‌کنم هم در مورد این نظریه مشترک و هم مفهوم اینکه شما سمت درست تاریخ ایستادید باید صحبت کنیم. سمت صحیح تاریخ کجاست. ما در انتهای قرن بیستم یک اتفاق بزرگ در دنیا داشتیم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی. ادبیاتی که امام طرح کردند با رهبران ماقبل خودشان قابل مقایسه نیست. ایشان همه را خطاب قرار دادند و گفتند لیبرال دموکراسی شکست می‌خورد همانطور که گفتند کمونیسم شکست خورده است. 

مخبر دزفولی تاکید کرد: به نظرم اگر دعوت فراگیری که رهبری بیان کردند تبدیل به گفتمان مشترک دانشگاهیان کنیم می‌توانیم تبیین درستی از آن ارائه کنیم. ما در داخل کشور در مجموعه‌های درهم‌تنیده‌ای گرفتار شدیم و توجه نداریم در مجموعه بیرونی دارند به ما نگاه می‌کنند و دنبال موج سوم می‌گردند. سه جریان دانشجویی در دنیا بوده است. موج اول دانشجویی می‌تواند به راست افراطی تعریف شود. راست افراطی هم در اروپا طرفدار داشته و هم آمریکا و هم منطقه ما. از دل راست افراطی فاشیسم درآمده است. موج دوم جریان دانشجویی چپ مارکسیستی بود. این جریان فقط در ایران ما نبوده بلکه همین اتفاق در اروپا بوده است همین اتفاق در مواجهه بلوک شرق و غرب بوده.

وی ادامه داد: جریان سومی که رهبری انقلاب آن را تذکر می‌دهد، جریانی است که امروز شاهد آن هستیم. کسانی که با جنبش دانشجویی آشنا هستند می‌دانند پیام رهبری موج سوم دانشجویی را مخاطب قرار می‌دهد. چرا دانشجویان این پذیرش را پیدا کردند از سخن یک رهبر مسلمان و مدافع حقوق مردم غزه به عنوان یک نظریه جدید حمایت کنند؟ این یک سوال جدی است. رفاه که وجود دارد، امکانات که وجود دارد، ولی سوالات جدی در ذهن جوانان غربی شکل گرفته است از جمله اینکه چرا عدالت در غرب اتفاق نیفتاده، چرا تغییرات رو به ابتذال به مفهوم غربی در غرب روز به روز گسترده‌تر می‌شود. این سوالاتی است که باید پاسخش در فطرت پاک پیگیری شود و رهبری این فطرت‌های پاک را مخاطب قرار دادند. 

رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: ظلم در غرب کاملا محسوس است هم در زندگی مادی و هم در توجه به انسانیت انسان. افولی که تمدن غرب پیدا کرده در ساخت زندگی بشر غربی خودش را نشان می‌هد. بی‌هویتی جنسی یکی از معضلاتی است که جوان غربی را برای شنیدن حرف حق آماده کرده است. مگر می‌شود کسی بگوید من نمی‌دانم مرد هستم یا زن، نمی‌دانم برای همکار و هموطن خودم باید خدمت کنم یا دنبال منافع خودم باشم. من فکر می‌کنم آن چیزی که رهبری در این پیام گفتند را ما دانشگاهیان باید بررسی کنیم و آن را تبدیل به نظریه کنیم. نمی‌گویم نظریات دیگری قابل طرح نیست ولی پیشگامی در این نظریه جدید می‌تواند دانشگاه را زنده کند.

 

 

انتهای پیام
captcha