کد خبر: 4221632
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
موسی حقانی بیان کرد:

شهید رئیسی الگویی برای دولت‌سازی اسلامی ارائه کرد

پژوهشگر تاریخ معاصر ضمن اشاره به اینکه شهید رئیسی الگوی دولت‌سازی اسلامی ارائه کرد، گفت: امروز جامعه با الگویی از جهت خدمتگزاری مواجه است که صادقانه در مسیر احیای تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفتمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی و اجتماعی با محوریت بررسی ابعاد شخصیتی و اجتماعی شهید رئیسی با عنوان «ملت ابراهیم»، عصر امروز 26 خرداد در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

در ابتدای نشست موسی فقیه حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: حضرت امیر(ع) در خصوص جهاد بیانی دارند و می‌فرمایند جهاد دری از درهای بهشت است که خدا برای دوستان برگزیده خود می‌گشاید و هر کس نمی‌تواند از این در وارد بهشت شود و سعادت مجاهدت نصیب هر کسی نمی‌شود. در سلسله انبیا، جهاد یک اصل برای پیشبرد اهداف الهی است که در سیره امامان ما هم ادامه پیدا کرده و در دوران غیبت علمای تشیع در این زمینه فعال بودند و با جهاد آن‌ها این میراث اسلامی و دینی و تمدنی به ما رسیده است.

وی افزود: مرحوم حبیب‌الله رشتی از علمای نجف شرطی برای شاگردپذیری داشتند و آن اینکه می‌گفتند به شرطی کسی را برای شاگردی می‌پذیرم که یا مجاهد باشد یا عارف شود. به همین جهت در همه اتفاقات مهمی که در این 180 سال گذشته افتاده، در رأسش چند عالم بزرگ و مجاهد را می‌بینید. مقام معظم رهبری در توصیف ویژگی‌های شهید رئیسی تعابیر مختلفی دارند و از میان 11 صفتی که برای ایشان برشمردند، از ایشان به عنوان عالم مجاهد یاد کردند. 

وی با بیان اینکه جهاد در سیره علمای ما برگرفته از سیره انبیا و امامان تداوم داشته و علما در مقام دفاع و صیانت از سرزمین‌های اسلامی وارد مبارزه با مستکبران می‌شوند، گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، بابی در مجاهدت باز کردند که می‌توانیم آن را در افق تمدنی ببینیم و تعریف کنیم؛ اولاً نزاع ما با غرب نزاع تمدنی است، دوم اینکه درصدد ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم و این امر ابعاد جهاد را گسترده می‌کند و از محدوده‌های ملی فراتر می‌برد.

وی ادامه داد: ما در همین مسیر تمدن‌سازی سومین گام‌مان دولت‌سازی است. در انقلاب اسلامی با توجه به اینکه گرایشات مختلفی را بین انقلابیون شاهد بودیم، خیلی در مسیر دولت‌سازی موفق نبودیم یعنی نمی‌توانیم الگویی ارائه کنیم، علتش هم مشخص است. برخی دولت‌ها اصلاً باوری به این اهداف نداشتند، برخی ادعا می‌کردند ولی در مسیر راه دیگری اتخاذ کردند تا به دولت آقای رئیسی رسیدیم که ایشان تلاش زیادی را برای تحقق این هدف انجام دادند و در این مسیر به شهادت رسیدند. بنابراین اینکه شما وارد یک نزاع تمدنی شوی و در دولت‌سازی بتوانی الگو ارائه کنی، کار بسیار مهمی است. امروز جامعه با الگویی از جهت خدمتگزاری مواجه است که صادقانه در مسیر احیای تمدن اسلامی است.

حقانی تصریح کرد: حضرت آقا تعبیر دیگری هم در مورد شهید رئیسی به کار بردند و فرمودند ایشان شعارهای انقلاب اسلامی را برجسته کرد، هم در عمل و هم در بیان. بعد حضرت آقا مؤلفه‌های شعارهای انقلاب اسلامی را برمی‌شمارند از جمله عدالت‌طلبی، حمایت از مستضعفان و استکبارستیزی که باز این امور در منش و شخصیت آیت‌الله رئیسی برجسته بود.

وی در پایان گفت: اکنون در آستانه انتخابات هستیم. وقتی از مرحوم رئیسی می‌پرسند تحت تأثیر چه شخصیت‌هایی قرار دارید ایشان شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید سلیمانی را نام می‌برند. رئیس جمهور ایران اگر بخواهد آنطور که رهبری اشاره کردند شعارهای انقلاب را زنده کند، اگر مجاهد نباشد نمی‌تواند در ایران کار کند. با توجه به ادعای تمدنی که ما داریم یک رئیس جمهور مجاهد می‌تواند این بار را به سرمنزل مقصود برساند و آقای رئیسی در این زمینه از تمام ظرفیت‌های خودش استفاده کرد.

تحقق مؤلفه‌های عهدنامه مالک اشتر در شهید رئیسی

در ادامه نشست محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی سخنرانی کرد و گفت: موضوع بحث بنده بررسی مقایسه‌ای عملکرد شهید رئیسی با اصول فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر است. کاش فرصت بود به ابعاد مختلف فرمان حضرت می‌پرداختیم و عملکرد شهید رئیسی را با توجه به این اصول مورد بررسی قرار می‌دادیم. برخی از این اصول را شهید رئیسی فرصت نکرد انجام دهد یا برخی را شروع کرد ولی فرصت کافی برای به انجام رساندنش پیدا نکرد. اولین اصل در فرمان حضرت این است که مأموریت مالک را آبادی کشور ذکر می‌کند. آیت‌الله رئیسی در اوج کرونا به ریاست جمهوری رسید و برای پایین آوردن تلفات آن بیماری منفور چه زحماتی نکشید و چه سختی‌هایی تحمل نکرد. پیگیری طرح‌های نیمه‌تمام از نمونه‌های اهتمام شهید رئیسی برای آبادی کشور بود.

وی افزود: دومین مورد نگاه به مردم در جایگاه فرمانروایی است. حضرت می‌فرمایند مردم یا در دین برابر تو هستند یا در آفرینش مانند تو هستند. حضور شهید رئیسی در میان مردم حتی زبانزد کسانی بود که به ایشان رأی نداده بودند. ارج نهادن به پیروان ادیان توحیدی یکی دیگر از اموری بود که شهید رئیسی نسبت به آن اهتمام داشت. مورد سوم فرمانروایی در پیشگاه خداوند است. حضرت به مالک می‌فرماید خدا کفایت کار بندگانش را از تو خواسته است. اهتمام ویژه شهید رئیسی به کار مردم و بندگان خدا روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناخت تا جایی که مخالفان او هم زبان به تمجید او گشودند. 

وی ادامه داد: مورد دیگر رمز اعتماد متقابل میان زمامدار و مردم است که از نظر حضرت، احسان کردن به مردم است. شهید رئیسی مرتب در پی احسان بود و اعتماد متقابل مردم را برانگیخت. مردم دانستند او هر چه در توان داشت برای نیکی کردن به کار گرفت و اگر کاری نکرد برای این نبود که نخواست بلکه در توان او نبود. به همین جهت مردم به او اعتماد کامل داشتند و این مسئله در تشییع میلیونی شهید رئیسی خودش را نشان داد.

رجبی دوانی در پایان اضافه کرد: لزوم رسیدگی به محرومان مورد دیگری است که امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک توصیه می‌کند. شهید رئیسی یارانه‌هایی که از سال‌های قبل رقمش ثابت مانده بود افزایش داد که از این جهت جای سپاس دارد. حضرت علی(ع) مالک را بر حذر می‌دارد از اینکه به نزدیکان خود از بیت المال چیزی بدهد. این چیزی است که متأسفانه در برخی دولت‌های گذشته خلافش را دیدیم ولی شهید رئیسی سه سال رئیس جمهور بود و حتی کسی نمی‌دانست برادران او چه کسانی بودند و مادر او نیز در خانه‌ای محقر زندگی می‌کرد و در این عرصه کاملاً سیاست امیرالمؤمنین(ع) را رعایت کرد. آخرین مورد پرهیز از فخرفروشی است که در این زمینه نیز دیدیم ایشان هرگز در برابر خدماتی که به جامعه کرد، منتی بر مردم نگذاشت و در این راستا به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به خوبی عامل بود.

انتهای پیام
captcha