نگارش نامه رهبر معظم انقلاب تهدید را به فرصت تبدیل کرد
کد خبر: 2781960
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
ایزدی:

نگارش نامه رهبر معظم انقلاب تهدید را به فرصت تبدیل کرد

گروه سیاسی:‌ موج اسلا‌‌م‌هراسی اخیر که از سوی کشور فرانسه بر ضد‌مسلمین ایجاد شد تهدیدی ‌علیه کشور ایران و سایر ملل اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگارش نامه اخیرشان این تهدید را به فرصت تبدیل کردند تا حرف‌های ناگفتنی زده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس ارتباطات در نشست بزم اندیشه با موضوع نقش جوانان داخل کشور درباره نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی‌ که ‌عصر روز گذشته، نهم بهمن‌ماه در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: نگارش نامه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی موضوعی جدید است چرا که آخرین باری که رهبر ایران چنین نامه‌ای را منتشر کرد؛ نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، نخست وزیر وقت شوروی بود.

ایزدی با اشاره به اینکه میان‌رشته علوم ارتباطات و علوم سیاسی گرایش مشترکی به نام ارتباطات سیاسی وجود دارد، ابراز کرد: در زیر فصل این گرایش مبحثی به نام دیپلماسی عمومی مطرح است که هدفش تأثیرگذاری بر افکار عمومی سایر کشورها ست، تفاوتش با دیپلماسی عمومی در این است ‌که در دیپلماسی عمومی مقامات سایر کشورها به‌‌طور رسمی با هم به گفتگو می پردازند اما در دیپلماسی عمومی، همان طور که از نام آن پیدا ست هدفش عموم مردم است که نامه اخیر رهبر معظم انقلاب شاهدی بر این مدعا است.

وی در تشریح دیپلماسی عمومی و اهداف آن اظهار کرد: برخی معتقدند که اگر به‌دنبال تأثیر انتشار پیامی هستیم بهتر آن است که از طریق عموم مردم این پیام منتشر شود تا همگان نسبت به آن دغدغه‌مند شوند چرا‌که طبق تحقیقات انجام شده این موضوع تأثیر بسزایی دارد، بنابراین پس از انتشار پیام رهبر معظم انقلاب نباید توقع داشت که انتشارش از نهادهای رسمی دنبال شود بلکه لازم است عموم مردم، به‌خصوص جوانان و افراد مسلط به سایر زبان‌های بین‌المللی نسبت به آن دغدغه داشته باشند چرا‌که میزان خلوص و تأثیرگذاری آن ‌بین مردم بیشتر است.

محتوای فارسی ‌رهبری ‌به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از قوت خوبی برخوردار بود

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه محتوای فارسی پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از قوت خوبی برخوردار بود، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب این پیام را، علی‌رغم کوتاهی‌اش، به گونه‌ای ارائه داده بودند که فقط برای مخاطب ایجاد سؤال کند تا او به‌دنبال تحقیق باشد چرا‌که انتشار آن، قدمی برای کارهای بزرگ‌تر است.

وی با اشاره به مبحث تولید محتوای پیام برای افرادی که در آن سوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: حدود دو ماه پیش تعدادی از دوستانم از کشور آمریکا به ایران آمدند و در گفته هایشان ابراز می کردند که در عرصه تولید پیام دغدغه دارند، ما طی پژوهشی متوجه شدیم که 3500 کتاب از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است که یا این محتویات به درستی پیام را نرسانده‌اند یا دغدغه مدنظر دریافت‌کنندگان پیام با اهالی آن سوی مرزهای ایران یکسان نبوده است.

کارشناس ارتباطات با بیان اینکه انتشار و تولید پیام برای آن سوی مرزهای ایران صرفاً جنبه تبلیغی و ثوابی ندارد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه اخیرشان اشاره کردند جوانان اروپایی و آمریکایی سرنوشت و آینده کشورشان را به دست خواهند گرفت، چرا که وقتی آنان از کودکی در حوزه مباحث ضد اسلامی از سوی رسانه ها بمباران شوند و ما هم نسبت به این بی توجهی کنیم می تواند در حوزه امنیتی برایمان خطر ایجاد کند.

وی در ادمه تأکید کرد: این موج اسلام هراسی اخیر که از سوی کشور فرانسه بر ضد مسلمین ایجاد شد تهدیدی بر علیه کشور ایران و سایر ملل اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی این تهدید را به فرصت تبدیل کردند تا حرف های ناگفتنی زده شود.

بخشی از جمعیت کشورهای اروپایی و آمریکایینگاهی عمیقاً نژاد‌پرستانه دارند

وی با بیان اینکه متأسفانه بخشی از جمعیت کشورهای اروپایی و آمریکایی، همانند مباحث پیرامون برده‌داری آفریقایی‌ها نگاهی عمیقاً نژاد‌پرستانه دارند، اظهار کرد: متأسفانه در طول تاریخاین قشر برخوردهایشان با انسان ها برخوردی حیوانی بوده است که این طرز فکز تا کنون هم ادامه دارد، برای نمونه فردی به نام «مایکل سَویج» پرشنونده ترین برنامه رادیویی کشور آمریکا را دارد و در بخشی از برنامه هایش به صور جدی نظریه ای را دنبال می کند که در آن معتقد است مسلمانان موجوداتی بین انسان و حیوان هستند، این موضوع بدان معنا نیست که هرکس در این محدوده جغرافیایی بوده نژاد پرست است.

ایزدی ریشه این نگاه نژادپرستانه را در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود:  مشکل سیاسی زمانی رخ داد که صهیونیست ها فلسطین را اشغال کردند، این فرقه با نفوذش بر هالیوود و سایر رسانه ها بر ضد مسلمانان اقدام کرد؛ در نتیجه این مشکل سیاسی در کنار مشکل فرهنگی با هم درآمیخته شد، علاوه بر این موضوعات مشکلات اقتصادی هم به این دو مولفه افزوده شد چرا که کشورهای غربی نیازمند نفت بودند که این ماده بخش عمده اش در مناطقی بود که اغلب مسلمانان در آن ساکن بودند از این جهت دولتهای اروپایی و آمریکایی دلایل موجهی برای اسلام ستیزی خود داشتنند در برخی مانند 28 مرداد 1332 ایران؛ کودتا بود و در جاهایی مانند عراق حمله مستقیم انجام می شد.
وی همچنین در ادامه تأکید کرد: همه این عوامل شرایط امروز را رقم زده است به طوری که طی نظرسنجی های انجام شده مشخص می شود که به خاطر جو ضد اسلامی رسانه ها نگاه مردم به اسلام منفی است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به ظهور شبکه های اجتماعی گفت: در کنار رسانه های اصلی، رسانه هایی دگراندیش همچون شبکه های اجتماعی ایجاد شده است که این موضوع فرصتی برای کشور ایران، بخصوص شهرهای مذهبی اش همچون مشهد و قم است که نبایستی از آن غفلت کرد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در نامه اخیرشان از جوانان اروپایی و آمریکای شمای درخواست کرده اند متن اصیل اسلام توجه داشته باشند، تأکید کرد: این موضوع هم پیامی برای ما ست و هم برای آنها چرا که اگر آنان در فضای مجازی واژه اسلام را جستجو کردند نباید منبع رجوعشان منابع صهیونیستی یا وهابی باشد.

کارشناس ارتباطات در ادامه با اشاره به اقدامات ضداسلامی رسانه های غربی گفت: آنها در کتاب های کمیک خود طوری کار می کنند تا کودکان ضد اسلام بار بیایند یا در کارتونی مانند علاءالدین شعری به انگلیسی خوانده می شود که در آن برای کودک نوعی اسلام هراسی تولید می کند و یا شرکتی مانند بویئنگ علاوه بر تولید هواپیما، بالگرد و اسیر اداوات نظامی را تولید می کند که این شرکت در تبلیغش به مخاطب می گوید؛ با اداوات نظامی ما می توانید بر سر مسلمانان بمب بریزید یا بر سر مساجد آنان فرود آیید؛ متأسفانه دامنه این اسلام هراسی ها به برخی از کلیساها نیز کشیده شده است.

درصدی از جوانان کشور ما نگاهشان نسبت به کشور آمریکا کاریکاتوری است

وی همچنین بیان کرد: درصدی از جوانان کشور ما نگاهشان نسبت به کشور آمریکا کاریکاتوری است و از واقعیات آن جامعه بی اطلاع هستند که در نتیجه نوعی شیفتگی نسبت به آنجا پیدا می کنند، اما آن افرادی که ساکن آمریکا هستند خوبی ها و بدی های آن در کنار یکدیگر می بینند که مهم ترین خلأیی که در آنجا مشاهده می کنند نبود محتویات دینی است در نتیجه در پی آن برمی آیند، متأسفانه آن شیفتگی که ما نسبت به جامعه غرب داریم آنها نسبت به خود ندارند.

ایزدی با اشاره پوشش رسانه ای غرب درباره نامه رهبرمعظم انقلاب گفت: برخی همچون سی.ان.ان، نیویورک تایمز و سایر رسانه های غربی همسو با ما این نامه را پوشش دادند اما آنان این کار گزینشی کرده و در کنارش تحلیل خود را هم از این موضوع ارائه دادند، امام خمینی(ره) در منشور روحانیت آورده اند: «یک فقیه مسلمان نه تنها یک جامعه اسلامی را بلکه بایستی یک جامعه غیر اسلامی را هم بتواند اداره کند».
وی با بیان اینکه توجه افکار عمومی به وسیله این نامه بایستی بیستر شود، اظهار کرد: علاوه بر جوانان اروپایی و آمریکای شمالی، سایر کشورها نیز نامه اخیر رهبر معظم انقلاب را نیز مطالعه کرده اند، چرا که به خاطر سیطره رسانه ای غرب اغلب مخاطبان همان ذهنیتی را که نسبت به طالبان دارند همان را نسبت به ولی فقیه ایران نیز دارند اما هنگامی که این نامه با لحنی متفاوت، منطقی و مهربانانه منتشر شد قطعاً ذهنیت افراد را تغییر خواهد داد.

مردم ایران نیاز دارند تا بین‌المللی فکر کنند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مردم ایران نیاز دارند تا بین‌المللی فکر کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران رسالتی جهانی دارد و از این جهت اگر دنیا را نشناسد محدود شده و در نهایت به آن حمله خواهد شد، متأسفانه سناخت ما از محیط های بیرونی به درستی انجام نمی شود.
وی در ادامه تأکید کرد: اگر مردم ایران دنیا را به درستی بشناسند در نهایت افراد همفکر را شناسایی کرده و با آنها برای توسعه و ترویج مفاهیم دینی تعامل و ارتباط برقرار می کنند.

کارشناس ارتباطات ضمن انتقاد از برخی از افراد ناآگاه که در روز قدس شعار «نه غزه، نه لبنان» را سر دادند، گفت: این افراد به دنبال امنیت ایران نبوده و نیستند، کشور ایران کمک آنچنانی به جریان مقاومت حزب الله لبنان نمی کند چرا که آنان منابع مالی متعددی در کشورهای مختلف دارند و از آنجا تأمین می شوند، این جریان اگر تعلق خاطری به ایران دارد به خاطر عقیده است به طوی که در جنوب لبنان و در مرز با رژیم صهیونیستی نه پرچم کشور لبنان و نه حتی پرچم حزب الله بلکه پرچم کشور ایران نصب شده است.

وی با اشاره به راه رفتن وزیر امورخارجه ایران و آمریکا در فرانسه با یکدیگر گفت: این عمل در ذهن جوانان لبنانی قطعاً ایجاد شبهه خواهد کرد که بالاخره ایران در کدام سو قرار دارد، آن افرادی که معتقد هستند که باید برای حل مشکلات کشور با کدخدا صحبت کرد نه آرمان ها را می خواهند و نه ایران را.

captcha