
به گزارش ایکنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست خبری پیمایش ملی فرهنگ
رسانههای اجتماعی در ایران با هدف ارائه توضیحاتی درباره این پیمایش و تبیین مهمترین یافتههای آن، چهارشنبه ۲۰ تیر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در این نشست مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مجری طرح و صابر جعفری کافیآباد، رئیس مرکز طرحهای ملی درباره پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران پاسخگوی سؤالات خبرنگاران و پژوهشگران حوزه فضای مجازی بودند.
سلیمانی ساسانی، مجری طرح پیمایش ملی
فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران به ذکر برخی از نتایج این پیمایش پرداخت و گفت: دادههای پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران در اردیبهشت ۱۴۰۳ به شیوه گردآوری میدانی و براساس مصاحبه حضوری با ۱۴.۵۰۵ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن در ۳۱ استان کشور که به روش تصادفی انتخاب شدهاند، به دست آمده است.
وی افزود: پرسشنامههای این پیمایش براساس مصاحبه حضوری و تصادفی با افراد بالای ۱۵ سال در ۳۱ استان کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ تکمیل شده است. جامعه آماری این پیمایش شامل ۴۷ درصد مردان و ۵۳ درصد زنان بودهاند. بر اساس این پیمایش، پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بودهاند. در شبکههای اشتراکگذاری ویدئو نیز ۴۲ درصد از آپارات، ۸ درصد از تماشا و ۲۵ درصد از یوتیوب استفاده میکردند.
سلیمانی ساسانی ادامه داد: براساس این پیمایش، ۲۴ درصد پاسخگویان گفتهاند که به هیچ وجه از شبکههای اجتماعی «داخلی» استفاده نمیکنند. ۱۳ درصد نیز اعلام کردهاند که به هیچ وجه از شبکههای اجتماعی «خارجی» استفاده نمیکنند. همچنین ۸.۶ درصد از افراد حاضر در این پیمایش اعلام کردهاند که از طریق شبکههای اجتماعی کار اقتصادی میکنند و با انگیزه کسب درآمد وارد چنین فضایی شدهاند.
سلیمانی افزود: برای پیگیری اطلاعات و اخبار، ۳۰ درصد افراد اعلام کردند از شبکههای اجتماعی، «خیلی زیاد» استفاده میکنند و ۲۰ درصد هم گفتند «اصلاً» در این زمینه از شبکه اجتماعی استفاده نمیکنند، همچنین ۴۱ درصد از افراد حاضر در پژوهش گفتهاند که از شبکههای اجتماعی در حد زیاد و خیلی زیاد برای گوش کردن موسیقی استفاده میکنند و این موضوع قابل تأمل است.
به گفته وی حدود ۵۷ درصد از افراد حاضر در پژوهش اعلام کردند که در شبکههای اجتماعی صرفاً نظارهگر هستند و کنشگری ندارند، اما در مورد محتوای آموزشی چنین نیست و شاهد رشد استفاده از شبکههای اجتماعی برای یادگیری بودهایم، به شکلی که تا ۳۲ درصد افراد اعلام کردند در حد زیاد و خیلی زیاد بهره آموزشی میبرند.
سلیمانی درباره پرسش اعتماد به اخبار در این پیمایش، گفت: رسانههای اجتماعی اکنون سهم زیادی از فضای رسانه را به خود اختصاص دادهاند. در این رابطه به مقایسه مقبولیت و مرجعیت نشریات مهم و رسانه صداوسیما پرداختیم و پرسیدیم افراد چقدر به محتوایی که از این طریق دریافت میکنند، اعتماد دارند. ۱۸.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردهاند «اعتماد زیادی» به اخبار صداوسیما دارند، ۷ درصد گفتند اعتماد زیادی به BBC دارند، ۵ درصد گفتند اعتماد زیادی به روزنامه کیهان دارند و ۳.۸ درصد نیز گفتند اعتماد زیادی به روزنامه شرق دارند. ۱۱ درصد هم اعلام کردند برای دریافت اخبار به اینستاگرام و ۸ درصد به توییتر اعتماد دارند. ۱۲.۵ درصد هم اعلام کردند برای دریافت اخبار به ایتا اعتماد دارند.
انتهای پیام