به گزارش ایکنا، یازدهمین جلسه سوگواری دهه اول ماه محرم با محوریت شرح زیارت جامعه کبیره، با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، کارشناس دین و مفسر قرآن شب گذشته 26 تیر در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانیم؛
«بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا؛ به واسطه ولایت و دوستی شما است که خداوند نشانههای دینمان را به ما آموخت و تباهیهای دنیای ما را به سامان آورد»
در جریان حادثه کربلا که چند ساعت طول کشید بسیاری از نقاط عطف زندگی بشر نهفته شده است و این همه توصیهای که ائمه به پاسداشت عاشورا داشتند زمینهاش همین است که خیلی نقاط مهم را شما در اینجا میتوانید پیدا کنید. لذا امام باقر(ع) وصیت کرده بودند بعد از شهادتشان ده روز برای سیدالشهدا عزاداری کنند.
نکات متعددی در این شبها عرض شد. اهل بیت هم معالم هستند هم موالات با آنها اهمیت دارد. گاهی یک اتفاق است که دو عنوان دارد. وقتی انسان با معالم ارتباط میگیرد هم موالات محقق شده و هم معالم به او آموزش داده میشود بنابراین یک اتفاق است که از آن عناوین مختلفی انشعاب پیدا میکند.
اشاره کردیم سیدالشهدا فرمود من برای سلطنت این کار را نکردم و خطاب به خدا هم این مطلب را بیان کرد. فرمایش حضرت این بود اگر این کار را کردم برای سلطنت نکردم، برای به دست آوردن مال دنیا نکردم بلکه برای معالم دین و اصلاح جامعه این کار را کردم. نتیجهاش چیست؟ اینکه فرمود مردم در امنیت باشند. زمانی که ما به دنیا نیامده بودیم امام این کار را کرد تا امنیت برای مردم ایجاد شود. پس تو هم مورد نظر امام بودی چون حضرت فرمود من برای امنیت عباد خدا این کار را کردم. حتی کسی که امنیت درونی ندارد آرامشش با ذکر سیدالشهدا است، با انرژی و توجهی است که حضرت به او دارد.
فرمود: «و اصلح ما کان فسد من دنیانا». یکی از چیزهایی که فاسد شده همین قلبهای ما است. یکی از چیزهایی که از دست دادیم سبک زندگی است و اینقدر این مسئله عادی شده نمیدانیم از کجا داریم رنج میبریم. این فسادها اینقدر زیاد شده که اینگونه شدیم. البته همین که میدانیم یک مشکلی داریم معلوم است هنوز سالم هستیم. خدا سیستمی در عالم گذاشته به نام سیستم ترمیم. خدا در زندگی شخصی، در زندگی اجتماعی، در زندگی جسمی، زندگی روحی سیستم ترمیم گذاشته است. اگر چیزی مشکل دارد باید ببینی درمانش چیست. این سیستم نظام حکیمانه خلقت است. برای این سیستم خدا یکسری معالم خلق کرده که موالات اینها باعث میشود فسادهای زندگی فردی و اجتماعی راه اصلاح داشته باشد والا نظام حکیمانه مشکل پیدا میکرد.
یک نگاه به این عبارت از زیارت جامعه کبیره از منظر افق آینده بشریت است. یکی از مسائلی که در همه ادیان درباره آن بحث شده است بحث ظهور است. در اهل سنت، در یهودیت، در مسیحیت درباره منجی آخرالزمان صحبت شده است. پس یکی از معانی عبارت این است که دنیای پرتلاطم پرمشکلی که انواع و اقسام امواج نامناسب وارد آن شده است سمت و سوی مثبتی خواهد داشت که در ظهور محقق میشود. متاسفانه ما از ظهور برداشتهای پوپولیستی و عوامانه و شاعرانه داشتیم و آن عظمت در مجموعههای فکری ضعیف میرود و مثل خیلی چیزهای دیگر از آن بهرهبرداری درست نمیشود.
همه ادیان درباره نقطه نهایی حرف زدند و ما که بیشترین گنجینههای معرفتی را در این زمینه داریم کمترین بهرهبرداری را از آن میکنیم. این یک افق تاریخی است و اصلا قضیه امام حسین(ع) و ظهور فوق العاده به هم مربوط هستند. در همین زیارت عاشورا در اوج مصیبتها میگویی من منتظرم امام منصور بیاید و من در خدمت ایشان باشم یعنی ظهور و قیام سیدالشهدا دو نقطه یک خط هستند و اگر کس یکی را بدون دیگری ببیند انواع و اقسام تفکرات مختلف شکل میگیرد که صحیح نخواهد بود.
در دعای وارث شما آن حضرت را وارث انبیای قبل از خود میدانید، گویی یک خط است که امتداد پیدا کرده است. این نقطه تا امام حسین(ع) میرسد ولی به پایان نمیرسد و تا ائمه بعدی ادامه پیدا میکند. نقطه پیوند گذشته و آینده امام حسین(ع) است. همه ائمه یکی هستند و یک نور دارند ولی قرار اینگونه بود که در یک نقطه گذشته و آینده این سلسله جبال به هم متصل شوند. این حرکتی که سیدالشهدا داشت در یک جریان تاریخی قرار گرفته که شروعش با آدم بوده و ختمش در قضیه حضرت حجت(عج) است. همه ما از اصحاب ظهور هستیم چون محور این خط آسمانی که امام حسین(ع) را دنبال کردیم.
انتهای پیام