رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره چهاردهم به بیان ۷ توصیه راهبردی و کاربردی به رئیسجمهور و دولت جدید پرداختند که به شرح ذیل است:
همچنین، رئیسجمهور بارها در شعارهای انتخاباتی و پس از منتخب شدن توسط مردم بر وفاق ملی و تشکیل کابینهای مبنی بر همین شعار تصریح کردهاند.
در این راستا محمدجواد جمالینوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفتوگو با ایکنا درباره الزامات تشکیل دولت وفاق ملی گفت: رئیسجمهور در طول مبارزات انتخاباتی بر شعار وفاق ملی، همدلی، اتحاد و همافزایی در کشور تأکید کرد.
بیشتر بخوانید:
وی ادامه داد: وفاق ملی دو وجهه دارد؛ یکی در سطح مردم و دیگری بحث تشکیل هیئت دولت و حرکت در راستای سیاستگذاریهاست. در سطح مردم یعنی رهبران سیاسی پای کار باشند و به دولت کمک کنند همانطور که مقام معظم رهبری نیز بر آن اشاره کردند تا اتحادی شکل گیرد کما اینکه این اتحاد را در پیروزی انقلاب اسلامی، اوایل انقلاب و در زمان دفاع مقدس شاهد بودیم و نتایج خوبی از آن گرفتیم.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در وجه دیگر همسویی و هماهنگی اعضای هیئت دولت بر سیاستگذاریها و حرکت در یک جهت ضروری و لازم است.
جمالی نوبندگانی بر بهکارگیری سیاستهایی کمککننده به وفاق ملی تأکید کرد و گفت: سیاستهایی که برای توسعه منابع انسانی و مالی کمککننده است، این شعار را محقق میکند، اما مهمترین بحث درباره افرادی است که به عنوان وزرا و معاونان رئیسجمهور در سطوح مختلف چون استانداران، مدیران کل و سایر مسئولان معرفی میشوند.
کارشناس مسائل سیاسی به برداشتهای متفاوت از وفاق ملی اشاره و بیان کرد: فردی معتقد است وفاق این نیست که از تمام گروههای سیاسی در بدنه اجرایی کشور استفاده شود، بلکه سیاست وفاق مهمتر است. برخی میگویند لازمه اجرای سیاست وفاق، استفاده و بهرهمندی از تمامی صاحبنظران با ایدهها و افکار مختلف است.
وی با اشاره به لزوم وفاق بین قوای مختلف کشور افزود: وفاق به ویژه بین قوه مجریه با مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است، چراکه نِمود اولیه آن در بحث معرفی وزرا به مجلس و نوع برخورد مجلس با وزرای معرفیشده و تعداد وزرایی است که رأی اعتماد میآورند. حتی تعداد آرایی که وزرا از مجلس دریافت میکنند در شکلگیری وفاق ملی تأثیرگذار است.
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی درباره توصیه رهبر انقلاب به ورود مجاهدانه در میدان و پرهیز از انجام دادن کارها از دور، گفت: متأسفانه مشکلات و سختیهای اداری و بوروکراسی کشور موجب شده تا عدهای در کشور ما از نظام اداری ناامید شوند، چراکه این بوروکراسی در زمینههای مختلف راه، شهرسازی، بهداشت و درمان، انرژی و سایر موارد نقش تسهیلگر نداشته است، اما گاه عدهای بدون قوانین دست و پاگیر و مخلصانه و بدون استفاده از حداقل منابع دولتی این کارها را انجام میدهند و کارها و اهداف را پیش میبرند.
وی تصریح کرد: اگر وزیری با این روحیات در کابینه دولت وجود داشته باشد و صرفا خود را به قوانین دست و پاگیر اداری، تشریفات و قوانین نوشته شده مرسوم، محدود نکند و کار جهادی، مؤثر و مفید انجام دهد و از افرادی پشتیبانی کند که فعالیتهای جهادگونه در کشور انجام میدهند، بسیاری از گرهها باز خواهد شد و آن وزارتخانه و شخص وزیر میتواند نماد یک مدیر جهادی باشد که فارغ از همه این قید و بندهای اداری دست و پاگیر، اقدامات ثمربخشی انجام دهد.
جمالی نوبندگانی درباره ویژگی کابینه دولت چهاردهم با شعار «مطالبه تغییر وضع موجود» بیان کرد: از بحث تغییر نباید برداشت کرد. این تغییر باید در تاکتیکها و روشها باشد وگرنه در راهبرد انقلاب اسلامی نباید دنبال تغییرات خاص و اساسی باشیم، زیرا آن را بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی مشخص کرده است.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی به دنبال محرومیتزدایی و کمک به محرومان و مظلومان جهان از جمله غزه است، گفت: متأسفانه منظور برخی افراد از تغییر نشان از یکسری تغییرات بنیادین در عملکرد و ساختارهای کلیدی دارد که کاملا نادرست است. در هیچ کشوری اصول محکم اولیه و آرمانهای اصلی با تغییرات دولتها دستخوش تغییر نمیشود، بلکه ممکن است روشها برای رسیدن به آنها متفاوت باشد.
گفتوگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام