به گزارش ایکنا؛ آغاز پویش «هر خانه یک خیمه مقاومت»، لبیک دانشآموزان تهرانی به آرمانهای سید مقاومت، لغو تمام پروازها در سراسر کشور، نامگذاری معبری به نام شهید سید حسن نصرالله در پایتخت، خروش ۴۰۰ مسجد تهران در محکومیت ترور شهید نصرالله، اجرای پویش مردمی «حمایت از مظلومان لبنان»، دعوت از مادران برای تجدید بیعت با امام زمان (عج) و ... از مهمترین اخباری است که در پی اعلام شهادت سیدحسن نصرالله از سوی حزب الله لبنان منتشر شد.
در همین راستا همه مدیران و مسئولان کشور پیام تسلیت خود را صادر کرده و برخی نهادها و سازمانها نیز بیانیههایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم لبنان، فلسطین و غزه منتشر کردند.
خبرگزاری ایکنا بنا به رسالت خود موضوعاتی را نیز پیگیری کرده و گفتوگوهایی درباره آثار روانی شرایط بحرانی بر کودکان و نوجوانان انجام داده است. همچنین به مناسبت روز جهانی سالمندان با رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور درباره نیازهای این افراد و ضرورت تصویب لایحه حمایت از سالمندان گفتوگو کرده است. موضوع دیگر مدرسه اثرگذار است که در گفتوگو با کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه مروری بر گزیده رویدادها و گفتوگوها داریم.
در پی حمله موفقیتآمیز وعده صادق ۲، سازمان زیباسازی شهرداری تهران فضای شهری را به المانهای تأثیرگذار مرتبط با این حمله مزین کرد. در یکی از این المانها، پرچم ایران با شعار «برای عزت ایران» در بیلبوردهای پایتخت اکران شده است.
سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصویری از موشک هایپرسونیک فتاح بر روی بیلبوردهای شهر تهران نصب کرده که روی آن به زبان فارسی و عبری نوشته شده است: «بسیار گریه خواهید کرد».
یکی از موشکهای استفاده شده در حمله موشکی دیشب ایران به سرزمینهای اشغالی، موشک فتاح بود که با سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ و برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتر، پایگاههای نظامی رژیم صهیونسیتی را تار و مار کرد.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر چهارشنبه ۱۱ مهرماه اعلام کرد: در شش روز گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم خیر و نوعدوست کشورمان به شماره حسابهای هلال احمر برای کمک به مردم غزه، یمن و لبنان واریز شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تنها در یک مورد، خیر نیکاندیش و داوطلب اهل زیرکوه در خراسان جنوبی، مبلغ ۳۲۱ میلیون تومان در راستای کمک به مردم مظلوم غزه به جمعیت هلالاحمر اهدا کرده است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به مجروحین و جنگزدگان لبنانی و بر اساس وظیفه ذاتی خود در حوزه کمکهای بشردوستانه به مردم آلام دیده، آمادگی دارد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به مأثرین از جنگ امدادرسانی کند.
بر این اساس آن دسته از نیروهای داوطلب شامل امدادگران، کادر درمانی، پرستاران و نیروهای فعال در حوزه بهداشت و درمان که آمادگی و تمایل دارند تا به مردم جنگزده لبنان خدمترسانی کنند، میتوانند از طریق این لینک https://rcs.ir/portal/CustomForms/۲۱۷۳ اقدام به نامنویسی در این طرح بشردوستانه کنند.
حجتالاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در نشست خبری اعلام برنامههای هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که چهارشنبه، ۱۱ مهرماه در سالن جلسات دارالتولیه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از موارد صدور انقلاب علوی و شیعی امام هادی(ع) هستند، علمای شیعه وارثان انبیا(ع) بودند و ما خود را مدیون شهدای علمای شیعه مخصوصاً شهید سید حسن نصرالله میدانیم. باید عظمت و افتخار سید حسن نصرالله را برای همه جوانان تبیین کرد و گفت که مسیحیان، اهل سنت و شیعیان همگی در لبنان تحت تأثیر سخنان شهید سید حسن نصرالله بودند.
وی افزود: عرفاتی با بیان اینکه تلاش کردیم در هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برنامههای متنوع در نظر بگیریم ادامه داد: مناسبتها بهانهای برای انتقال و تبیین معارف اهل بیت (ع) است تا فضای جامعه را دینی، قرآنی و معنوی کنیم. برنامههایی را پیشبینی کردیم و قرار شد برای هفته فرهنگی دبیرخانه دائمی داشته باشیم؛ در همین راستا سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری به عنوان دبیر دبیرخانه هفته فرهنگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) انتخاب شد.
مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به حملات موشکی سپاه به رژیم صهیونیستی و عملیات وعده صادق ۲ به تبیین نقش بانوان در ترویج فرهنگ مقاومت پرداخت و اظهار کرد: در عرصه جنگ نظامی و حملات رژیم صهیونیستی، مردم مبارز جبهه مقاومت در غزه و لبنان مشغول مبارزه و مجاهدت در برابر این رژیم سفاک کودککش هستند، اما عرصه مهمتری که در این زمینه وجود دارد، تبیین راه مقاومت و اصولی اساسی است که طبق آن محور مقاومت در مسیر تحقق عدالت و مبارزه با رژیم خونخوار صهیونیستی قرار داشته و در راستای این مسیر باید میزان دژخیمی و سفاکی این رژیم جعلی را به جهانیان نشان دهد. این مسئله همان ترویج فرهنگ مقاومت را شامل میشود که در واقع بخش زنانه و مادرانه ماجراست.
وی ادامه داد: فرزندان و جوانان محور مقاومت از دامن مادران خود به معراج میرسند و زمانی که زنان با ادراک عمیق خود به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و به بیان جاننثاریها و سلحشوری فرزندان خود در جبهه مقاومت میپردازند، کمک شایانی به ترویج فرهنگ مقاومت و تداوم راه آن خواهند کرد. این زنان محور مقاومت هستند که میتوانند به خوبی فرهنگ مقاومت را به فرزندان و نسلهای بعدی منتقل کنند، تصریح کرد: در ایران اسلامی نیز تجمعات بانوان در حمایت از زنان مقاوم غزه و لبنان، گام دیگری در راستای ترویج فرهنگ مقاومت است.
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
امیر سرلشکر خلبان شهید یحیی شمشادیان روز ۱۵ مهر ۱۳۶۱، به همراه یک تیم، با ۳ فروند هلیکوپتر در ارتفاع ۴۰۲ به سمت سومار حرکت کردند. شمشادیان و تیمش در این عملیات که به منظور دفاع و پشتیبانی از نیروهای زمینی طرحریزی شده بود، در ابتدا موفق شدند با سرکوب پاتک، تلفات سنگینی به ارتش عراق وارد کنند. در همان عملیات یحیی شمشادیان به همراه هم پروازش خلبان یدالله واعظی پس از ساعتها درگیری، در ارتفاع ۴۰۲ هدف شلیک مستقیم گلوله تانک قرار گرفتند. در اثر اصابت گلوله مستقیم تانک، یحیی شمشادیان در حالی که یک پایش قطع میشود بلافاصله جان خود را از دست میدهد. او با درجه سرلشگری در «گلزار شهدا»ی باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد.
شهره شمشادیان، دختر شهید در گفتوگو با ایکنا درباره پدر گفت: هر لحظه احساس میکنم، مانند سایه با من است. ۴۲ سال از شهادتش میگذرد، اما هر بار که اسمشان را میآورم، اشک در چشمانم جاری میشود.
وی افزود: پدرم همیشه قهرمان زندگیم بوده و همیشه رفتن را از او یاد گرفتم و ماندن را از مادرم آموختم. من سه سال و نیم داشتم که بابا به شهادت رسید، شش ماه بعد تب شدیدی کردم، مادر برای درمانم به پزشکان متعددی مراجعه کرد، تا در نهایت یک پزشک گفت؛ با او حرف بزنید و او را آرام کنید، چون هنوز منتظر پدرش است. هنوز هم وقتی صدای هلیکوپتر میشنوم، یاد پدرم میافتم و دوست دارم، برگردد.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
مراسم شور عاطفهها و نواختن زنگ عاطفهها، ۱۰ مهرماه با حضور جعفر صباغیان، قائممقام کمیته امداد، حبیبالله آسوده، معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد، ابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش تهران و حجتالاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در محل مدرسه شاهد حضرت زینب(س) شهرک آپادانا برگزار شد.
علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: سالیان سال است که در یک همکاری عالی بین کمیته امداد و آموزش و پرورش در روزهای آغاز سال تحصیلی اتفاقات خوبی رخ میدهد و همگان درصدد هستند که نیازهای تحصیلی دانشآموزان را تهیه کنند. امسال نیز برنامه شور عاطفهها در آغار سال تحصیلی برگزار میشود و این برنامه میتواند الگوی خوبی برای همکاریهای فراسازمانی بین همه دستگاهها باشد.
صباغیان، قائممقام کمیته امداد نیز گفت: در کمیته امداد ۸۳۰ هزار دانشآموز تحت پوشش هستند که امسال توانستیم بستههای تحصیلی و لوازمالتحریر را تقدیم ایشان کنیم؛ لذا فلسفه ورود کمیته امداد به بحث شور عاطفهها همین مسئله بود. عهد میبندیم که در کمیته امداد و آموزش و پرورش زمینه تحصیل دانشآموزان کشور را فراهم و تلاش کنیم نیاز محرومان را برطرف کنیم تا زمینه دانش ایشان فراهم شود.
روشنک مکبرینژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به فرارسیدن آغاز سال تحصیلی و نگرانی بسیاری از خانوادهها در خصوص نحوه تغذیه فرزندان خود در مدارس و روشهای تقویت سیستم ایمنی بدن آنها، توصیههای طب ایرانی در این خصوص را ارائه کرد و گفت: برای تغذیه سالم دانشآموزان بهتر است از همه گروههای غذایی مثل میوه، سبزی، لبنیات، دانههای روغنی، حبوبات و مغزها استفاده شود.
وی تصریح کرد: یکی از بهترین میان وعدهها میوههای خشک است که بچهها میتوانند از آنها استفاده کنند که یک جایگزین خوب برای چیپس، پفک و تنقلات ناسالم است.
این متخصص گفت: خانوادهها فکر میکنند، چون پاستیل ژلاتین دارد برای استخوان خوب است، اما این تصور غلط است. پاستیل دارای مواد و رنگهای شیمیایی است و مصرف آن اصلاً برای بچهها توصیه نمیشود. در مقایسه با سایر تنقلات مضر، گندمک و ذرت بوداده بهتر و قابل قبولتر است البته خانوادهها میتوانند خودشان در منزل درست کنند و در کیف فرزندانشان قرار دهند. همچنین یک میانوعده خوب برنجک و شاهدانه است که خوردن آن هم مورد علاقه بچههاست.
با توجه به اهمیت موضوع خانواده و آغاز به کار دولت جدید، ایکنا به گفتوگو با ناهید سلیمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و مؤلف کتاب «سیاستگذاری خانواده» پیرامون بایدها و نبایدهای سیاستگذاری در حوزه خانواده پرداخته است.
سلیمی در این زمینه گفت: بسیاری از آسیبهای اجتماعی، اشتغال، مسکن و آسیبهای اقتصادی خانواده در حوزه اجتماع با یک امر فرهنگی و یا امری که مربوط به نظام آگاهی و توانمندی شناختی خانواده و اعضای خانواده است، درگیر خواهد بود، یعنی حوزه خانواده نیاز به یک مداخله فرهنگی به عنوان یک امر فرهنگی دارد.
وی افزود: برای حل مسائل اجتماعی نیز نیازمند مداخلات فرهنگی خواهیم بود. این مسئله در مورد نوجوانان و جوانان، گسستهای بین نسلی و ... کاملاً صدق میکند. نوجوانان جامعه نیازمند مداخله شناختی و فرهنگی هستند. امروز آسیبهای اجتماعی نه فقط برای خانوادههای کمدرآمد بلکه به سمت خانوادههایی که رفاه کامل دارند نیز رفته است و مشکل اصلی آنجاست که ما در این زمینه با فرهنگ و نیازسنجی رفتاری نسلهای جدید مواجه هستیم. ما باید به علایق، مطالبات و کنشگری جوانان جهت میدادیم که این اتفاق نیفتاده است.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
تابآوری یکی از مهمترین مهارتهایی است که کودکان و نوجوانان باید آن را آموزش ببیند تا در زندگی روزمره از این مهارت استفاده کنند. «عزت نفس» نیز یکی از سرفصلهای مهم و تأثیرگذار در تابآوری است که خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت رسانهای خویش، در ادامه انتشار درسگفتارهای «مهارت تابآوری» به موضوع «عزت نفس در نوجوانی» با تدریس لیلا افضلی، روانشناس حوزه کودک و نوجوان، پرداخته است.
افضلی در درسگفتار هفتم با تیتر «راهکارهای ارتقای عزت نفس» گفته است: عزت نفس یعنی من به عنوان یک نوجوان چقدر دوست داشتنی و مهم هستم. بیان کردیم برای اینکه بدانیم عزت نفسمان چقدر است و میزان آن را بررسی کنیم چه نشانههایی را باید در خودمان ارزیابی کنیم. عواملی که میتواند نشانه عزت نفس پایین باشد مثل خودگوییهای منفی، مشکلات ارتباطی با همسالان، ترس از شکست و موقعیتهای جدید و مواجهه با چالشهای جدید را شرح دادیم و در این درس گفتار میخواهیم درباره راهکارهای ارتقای عزت نفس صحبت کنیم.
نکته مهم این است که اگر در ارزیابیهای خود متوجه شدیم که عزت نفس پایینی داریم حتماً از افراد بزرگسال کمک بگیریم. این فرد بزرگسال بعضی اوقات میتواند پدر یا مادر باشد که دانش خیلی خوبی در زمینه عزت نفس دارد و احساس صمیمیت خوبی با آنها داریم؛ همچنین میتواند یکی از اقوام خیلی نزدیک ما باشد و در خیلی از موارد هم میتواند یک روانشناس خوب در زمینه عزت نفس به ما کمک کند تا مهارت عزت نفس را در خود ارتقا دهیم.
این درسگفتار را اینجا بخوانید.
ایکنا به مناسبت آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس در چندین گفتوگو با کارشناسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت به موضوع «مدرسه اثرگذار» پرداخته است تا از دیدگاههای مختلف، چیستی و چگونگی چنین مدرسه و نظام تعلیم و تربیتی بررسی شود.
در یکی از گفتوگوها به سراغ کامبیز پوشنه، دانشیار گروه مشاوره و تربیت دانشکده روانشناسی واحد تهران، مؤلف و مترجم کتابهای «راهنمای آموزش صلح»، «آموزش و پرورش اوان کودکی: نیازها و فرصتها»، «آموزش تفکر: تمرینهایی پایهای در مهارتهای اساسی تفکر برای ۶ تا ۱۱ سالهها» رفتیم و نظر او را در این رابطه جویا شدیم.
وی در این زمینه معتقد است: آنچه برای متخصصان در حوزه تعلیم و تربیت قابل پذیرش است این است که اثربخشی بهمعنای عاملی است که مدرسه بتواند به محیطی تبدیل شود که انسانهای سالم، متعادل، رشد یافته تربیت کند. امروزه وقتی بهعنوان یک اصل ثابت در مورد اثربخشی در مدارس صحبت میکنیم باید ببینیم یک مدرسه اثربخش که در آن محیط یادگیری وجود دارد آیا باعث رشد همهجانبه و متعادل در ساحتهای مختلف شناختی، روانی، عاطفی، اجتماعی و هنری و… میشود یا خیر؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متأسفانه مشکل نظام آموزش و پرورش این است که با وجود اینکه سهمی از بودجه صرف حوزههای پرورشی میشود، نمیتوانیم خروجی آن را ببینیم؛ طبق آمارها وضعیت هوش هیجانی، تفکر منطقی، مشارکت اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، احترام به ارزشهای اجتماعی و... مناسب نیست. متأسفانه در عمل در این حوزهها موفقیتی کسب نکردهایم، به قدری که دانشآموز را فقط فردی میبینیم که در رقابتهای تحصیلی باید پیشرفت کند، ولی در حوزههای اخلاقی، هنری، عاطفی، هیجانی و... عقب افتادهایم.
متن گفتوگو را اینجا بخوانید.
مرضیه عالی، استادیار گروه مبانی فلسفه اجتماعی تعلیم و تربیت دانشگاه تهران؛ مؤلف کتاب «تبارشناسی انضباط در مدرسه» و «پژوهشهای کیفی در حیطه تعلیم و تربیت» در گفتوگو با ایکنا درباره مدرسه اثرگذار گفت: مدرسه اثربخش مدرسهای است که هیچوقت دچار چالش در جامعه نمیشود یعنی اگر مدرسه به سمت اثربخشی و مؤثر بودن برود، در این صورت همیشه در جامعه لزوم آن احساس میشود و کارکردهای آن از بین نمیرود. وقتی میتوانیم اینگونه درباره مدرسه دچار تردید شویم که در ذهن ما مدرسهای وجود داشته باشد که کارکردهای ثابت و مشخص دارد که فرازمانی و مکانی است؛ در صورتی که مدرسه وقتی مؤثر است که کارکردهای آن زمانی و مکانی تعریف شود و وابسته به شرایط باشد به طوریکه بتواند نیازها و نقشهای مورد نیازی که از آن انتظار میرود را در جامعه ایفا کند.
وی افزود: مدرسهای اثربخش است که بتواند نقش اصلی خود را تشخیص دهد نه اینکه لزوماً یک نقش ثابت مثل اشتغال و انضباط را برای آن در نظر بگیریم. اگر برای مدرسه مؤلفههای ثابت تعریف شود روزی یک فناوری به وجود میآید که میتواند آن نقش ثابت را تأمین کند و ما در آن زمان موجودیت مدرسه را مورد تردید قرار میدهیم. امروز کارکردهای مدرسه تغییر کرده ولی لزوم آن تغییری نکرده است.
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
زهره حیدری، روانشناس، مشاوره خانواده و زوج درمانگر در گفتوگو با ایکنا در رابطه با حفظ سلامت روان کودکان در شرایط حساس اجتماعی بیان کرد: فرزندان از والدین و بزرگترها الگو میگیرند، اگر والدین مهارت مدیریت سختیها را آموخته باشند و بتوانند شرایط سخت را با کمترین آسیب یا بدون آسیب پشت سر بگذارند، فرزندان نیز از آنها یاد میگیرند.
وی ادامه داد: مهمترین عامل برای مدیریت سختیها و مشکلات، مدیریت اضطراب و نگرانیهاست. اضطراب مربوط به نگرانیهای بیش از حد درباره آینده است؛ مثلاً مادری درباره کنکور فرزند خود اضطراب دارد که این اضطراب ناشی از طرز نگرش او به موضوعات است. وقتی مشکلات در ذهن فرد بسیار بزرگ جلوه کند، راهحلهای آن نیز برای او سخت و ناممکن جلوه خواهد کرد و احساس ناتوانی و درماندگی و بهدنبال آن اضطراب و تشویش بههمراه دارد که این نگرش اشتباه در علم روانشناسی «خطاهای شناختی» گفته میشود.
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
۱۰ مهرماه روز جهانی سالمندان است. شعار هفته سالمندان سال جاری «سالمندی فعال، فردایی برای همه» انتخاب شده است. علیرغم این شعار متأسفانه باید گفت که همچنان در فرهنگ عامه کشور ما سالمندی مترادف با ناتوانی، بیماری، از کار افتادگی و وابستگی فرد برای انجام سادهترین کارهای شخصی خود به دیگران تلقی میشود در حالی که سالهاست این نگاه در جهان تغییر کرده و دولتها برنامههای مدونی با هدف کمک به افراد برای داشتن سالمندی سالم، توانمند و متکی به خود طراحی و اجرا میکنند.
مژگان رضازاده کاوری، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور به مناسبت روز جهانی سالمندان در گفتوگو با ایکنا به برنامههای این دبیرخانه برای حمایت از سالمندان اشاره و با خاطرنشان کردن این مسئله که در حال حاضر در کشورمان ۹ میلیون و ۸۶۶ هزار سالمند حضور دارند که ۵۲،۲۷ درصد را زنان و ۴۷.۷۳ درصد سالمندان را مردان تشکیل میدهند، گفت: دبیرخانه شورای ملی سالمندان پیشنویس لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان را تدوین کرده و امیدواریم این لایحه در جلسه شورای ملی سالمندان تصویب و ابلاغ شود.
متن مصاحبه را اینجا بخوانید.
نشست خبری حجتالاسلام سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی، سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته انتظامی، ۱۱ مهرماه در محل سازمان عقیدتی، سیاسی فراجا برگزار شد. در ابتدای این نشست، حجتالاسلام ادیانی طی سخنانی با بیان اینکه سهم رسانه امروز در شکلدهی افکار بسیار زیاد است، گفت:اگر امروز فرزندان ما به راحتی مدرسه میروند و تجار به راحتی مشغول کسب و کار بوده و دانشگاهیان به راحتی در حال تحصیل هستند، همگی مدیون امنیتی است که بخش معظم آن به وسیله همسنگران بنده در نیروی انتظامی تأمین میشود.
وی در ادامه به راهاندازی دورههای تربیت عالی و نخبهپروری قرآنی در نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: فعالیت بزرگ دیگری که در انتظامی کشور پیگیری میشود، نخبهپروری قرآنی است. در این زمینه دورههای توانمندسازی حرفهای قرآنیهای انتظامی برپا خواهد شد؛ لذا نوعی نهضت قرآنی در انتظامی کشور ایجاد خواهد شد که برکات فراوانی برای جامعه خواهد داشت. همچنین، طرح عمومی من قرآن میخوانم نیز از سوی انتظامی کشور اجرا میشود که روزانه حدود ۸۰ هزار نفر در این طرح حضور داشته و به تلاوت قرآن میپردازند.
هفتمین همایش بینالمللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» یکشنبه هشتم مهرماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
حسن ملکی، دبیر علمی هفتمین همایش بینالمللی اربعین در این همایش گفت: ۷۰ مقاله به این همایش ارسال شده است که امکان ارائه همه آنها نبود و ۹ مقاله انتخاب شد که در نشستها ارائه میشود و سایر مقالات در نشریه چاپ خواهد شد.
وی افزود: دبیرخانه دائمی همایش اربعین در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل میشود که کار مشترکی است بین دانشگاه علامه طباطبایی و ستاد اربعین حسینی و امیدواریم عطر اربعین دانشگاه را فرابگیرد چراکه علم در کنار ایمان، اربعین و امام حسین (ع) برای همه ما مطلوب است که امیدوارم این راه ادامه پیدا کند.
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی دارای بندهای مهمی از جمله ایجاد محیط صیانت شده، حمایت و مراقبت، توسعه محتوا و خدمات ردهبندی شده، فرهنگسازی و ارتقای سواد فضای مجازی و ... است که در یکی از بندها تمامی سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی را به نظارت، صیانت از دادهها، ردهبندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی و در معرض دید قرار ندادن تبلیغات، محتوا و خدمات مضر به این سنین و نیز جلوگیری از افشا یا بهرهبرداری غیرمجاز از اطلاعات آنها طی مدت یک سال ملزم کرده است.
با وجود اینکه این سند در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، اما برخی از سکوها و شبکههای اجتماعی هنوز به این بند و حتی سایر بندهای این سند توجه نکردهاند و لازم است سازمانها و مراکز مسئول بر اجرای این سند و بندهای مهم آن نظارت کافی داشته باشند.
قابلیت حالت فرزند در برخی از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی وجود دارد و برخی همانطور که بیان شد، نسبت به این امر بیاعتنا بودهاند. بله، گپ، روبیکا این حالت را تعبیه کردهاند، اما در پیامرسانهای سروش، شاد و ایتا چنین گزینهای وجود ندارند.
چهارمین نشست فعالان سواد فضای مجازی چهارشنبه ۱۱ مهرماه با حضور سعید پورابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.
پورابوالقاسم طی سخنانی در افتتاحیه این نشست گفت: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی پیشران و تنظیمگر در اعتلا و صیانت امر فرهنگ و رسانه در فضای مجازی است. ارتقای سواد فضای مجازی، جامعه از مهمترین مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی افزود: نشستهای ملی فعالان فضای مجازی با هدف شناسایی و نیازسنجی مورد نیاز کشور در حوزه سواد فضای مجازی به عنوان پیش درآمدی برای همایش سواد فضای مجازی است. این مرکز با برگزاری سالیانه چندین رویداد و نشست در حوزه فضای مجازی موجب فراهم کردن زمینههای گسترش دانش سواد فضای مجازی منطبق با نگرشهای تبین کننده گفتمانهای علمی شده است که این امر را وظیفه خود میداند.
پنل اول با عنوان «خانواده و کودک در فضای مجازی»، پنل دوم چهارمین نشست فعالان فضای مجازی کشور با عنوان «خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی» و پنل سوم با تمرکز بر هوش مصنوعی برگزار شد.
بهاره نصیری در پنل اول با اشاره به موضوع خانواده دیجیتال گفت: با توجه به تحولات سبک زندگی با یکسری کلیدواژههایی مانند خانواده دیجیتال مواجه هستیم که باعث تغییر سبک زندگی خانوادهها شده است و آنها میتوانند به تولید، توزیع و تکثیر پیامها بپردازند و این مسئله تغییرات تکنولوژیکی و زندگی را به همراه دارد و این موضوع یک فرآیند جهانی است و در هر کشوری متناسب با فرهنگ هر کشور میتواند تجربه متفاوتی داشته باشد.
وی ادامه داد: این تغییرات تکنولوژیک منجر به از دست رفتن فرصتها و نادیده گرفتن تهدیدهایی میشود که نیاز است در این نوع زندگی به ملزوماتی توجه شود که از جمله این ملزمات میتوان به بهزیستی دیجیتال اشاره کرد. یعنی اینکه یک خانواده باید بداند چگونه میتواند از این فرصتها استفاده کند تا زندگی بهتری داشته باشد.
امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات اجتماعی گفت: ما اکنون یکی از مشکلاتمان این است که از خلاقیت در فضای مجازی استفاده نمیکنیم، کاری که نتفلیکس انجام داد، را انجام دهیم. کاری اوبر یا اسنپ کرد. از سوی دیگر با فیلترینگ منفی مخالفم؛ چرا که باعث شد کسب و کارهای بسیاری از بین برود یا تضعیف شود. اما با فیلترینگ مثبت موافقم؛ چرا که در اختیار منافع ملی ماست. باید تکلیفمان را مشخص کنیم که آیا میخواهیم مردم از اینترنت پرسرعت استفاده کنند یا نه؟ بستن جایی که هزاران شغل براساس آن ایجاد شده است، صحیح نیست.
بنیهاشمی نیز در پایان نشست گفت: فضای مجازی یک پدیده تکرارنشدنی است، همانطور که بعضی مسائل در تاریخ بشر تکرار نمیشود. فضای مجازی و آنچه به آن پرداختیم برای ما واقعه نو است. باید بپذیریم که با یک تولید نو بشری روبرو هستیم و اگر فکری برای آن نکنیم، ممکن است بعدها دیر باشد.
وی افزود: یک نظام فلسفی در میان مباحثی که شد، گم است و به نظر میرسد یک حلقه مفقوده فلسفی وجود ندارد. بالاتر از نگاه فلسفه کثرت و وحدت وجود ندیدم. توانایی بازشناسی جزء از کل و کل از جزء و رساندن آنها به هم حائز اهمیت است.
سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سهشنبه ۱۰ مهرماه در اولین همایش صنعت گردشگری که در دانشگاه تهران با حضور اساتید دانشگاهها، سفرای کشورهای خارجی و ... برگزار شد، گفت: گردشگری در ایران نیازمند تغییر ریل، نگاه و شیفت گفتمانی است. واقعیت این است که گردشگری در ایران اولویت اول، دوم و سوم نیست و نیازمند این تغییر نگاه هستیم. باید به این باور برسیم تا بتوانیم با سرعت پیشرفت کنیم.
وی افزود: نیازمند تغییر نگاه از تصدیگری دولت به بخش خصوصی هستیم. دولت باید بپذیرد که متولی و سیاستگذار باشد و حمایت و نظارت کند و همه امور توسعه زیرساخت گردشگری را به بخش خصوصی و نهادهای صنفی و مردم واگذار کند. این ممکن نیست مگر اینکه ارادهای در سطح ملی شکل گیرد و این اراده شکل نمیگیرد مگر اینکه باور کنیم باید ریل توسعه را تغییر دهیم و بپذیریم وقتی گردشگر وارد کشور میشود، فقط سرمایه نمیآورد، بلکه با فرهنگ و سنت و میراث، خوراک، سبک زندگی و ... آشنا میشود و این اثر را با خود به همراه میبرد.
سید حسین حسینی، رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: یکی از مهمترین مؤلفههای مرتبط با رشد صنعت گردشگری، نیروی انسانی آموزشدیده و متخصص است که در این حوزه با چالشهایی مواجه هستیم که آموزش عالی و دانشگاه باید در این زمینه در کنار صنعت گردشگری باشند. در این باره آمادگی داریم و با بخش دولتی و بخش خصوصی آماده همکاری هستیم.
انتهای پیام