حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری؛ معاون تبلیغ و فرهنگ حوزههای علمیه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به فعالیتهای این معاونت در سال تحصیلی جدید، گفت: معاونت تبلیغ یکسری فعالیتها مانند طرح هجرت و اعزام مبلغ به مساجد در روستاها و شهرها را به صورت مستمر انجام میدهد همچنین تبلیغ عمومی و تخصصی و یا اعزام مبلغ به آموزش و پرورش که هر سال با تعمیق بیشتری انجام میشود.
وی افزود: امسال در حوزه آموزش مبلغان اتفاق خوبی رخ داد؛ ما آموزشها را هم به صورت مجازی و هم حقیقی اجرا میکنیم و بسیار مؤثر هم بوده است. طرح هجرت هم در عمق و سطح توسعه پیدا کرده است و شرایط را قویتر کردهایم. امسال در تابستان نوعی بازنگری در طرح هجرت صورت گرفت و کسانی را که اثرگذاری کمتری دارند تقویت کردهایم.
ملانوری با بیان اینکه آموزشهای جدیدی برای مربیان و مبلغان طرح امین در نظر گرفتهایم و بر دستورالعملهای سختگیرانه پافشاری شده است، تصریح کرد: در سال قبل چون شرایط دشواری را در نظر گرفته بودیم سبب شد تا یک مورد هم گلایه از مبلغان و مربیان طرح امین به وجود نیاید.
وی افزود: در بخش تبلیغ اینترنتی و مجازی، پایگاههای ما امسال توسعه یافته است و تعداد بیشتری از طلاب و فضلا به تولید آثار تبلیغی میپردازند که در فضای مجازی نشر مییابد. طرح بینات هم همانند سالهای گذشته در حال اجراست همچنین در طرح نسیم رحمت مبلغانی به حاشیه شهرها اعزام شده و کمک میکنند تا آسیبهای اجتماعی کمتر شود.
معاون تبلیغ حوزه با بیان اینکه طرح 313 هم مرتبط با خدمات فرهنگی و دینی به خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد در حال اجراست، اظهار کرد: در کنار این طرحها، با فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در مورد تبلیغ و انتظاراتی که داشتند، طرح تحول تبلیغ در حوزههای علمیه از سال قبل آغاز شد. این طرح نزدیک به 9 ماه زمان برد تا نهایی شود و اکنون ابلاغ شده است.
وی افزود: براساس این طرح برنامههای مختلف آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و بینالمللی و ... برای تحول در تبلیغ اتخاذ و راهکارهایی برای کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شده است. برای سال جاری 10 طرح کوتاه مدت در نظر گرفته شده و مراحل آن طی و تصویب شده است. طرح تبلیغ مکتوب و تولید کتب و جزوات تبلیغی برای اقشار و اصناف خاص از جمله طرحهای جاری است زیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند که تبلیغ نباید صرفا عمومی باشد و مخاطب خاص را هم در بربگیرد.
ملانوری اضافه کرد: حوزه حتی به تولید فیلم سینمایی ورود کرده است همچنین طرح شبکهسازی مبلغان کشور با همکاری دفتر تبلیغات حوزه، حوزه خواهران و جامعهالزهرا و ... در حال عملیاتی شدن است؛ طرح میزهای اعتقادی در استانها طراحی و ایجاد شده است همچنین طرح اطلس تبلیغ و سامانه اصلی آن تولید شده است و در حال گردآوری اطلاعات هستیم.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طرح حلقههای میانی در تبلیغ آماده شده و تا حدودی پیش رفته است و آموزشهای آن در حال انجام است، اضافه کرد: همچنین طرح جامع تبلیغ مجازی نیز تصویب شده است. طرح حمایت از مبلغان فعال در عرصه بازیهای رایانهای از دیگر کارهایی است که صورت گرفته است.
وی افزود: طرح تربیت خطیب هم طرح ویژهای است که مورد مطالبه شورای عالی حوزه و به خصوص آیتالله العظمی سبحانی از مراجع معظم تقلید بوده است. طرح دیگر هم طرح تجربهنگاری تبلیغ از طرحهای دهگانه با اولویت در سال جدید است؛ این 10 طرح زودبازده و جدید است و امیداوریم به موفقیت لازم هم برسد.
ملانوری در پاسخ به این پرسش که عمدتا مراد از تبلیغ، فعالیتهای دینی است، آیا در تعریف شما از تبلیغ پرداختن به موضوعات فرهنگی و سیاسی مثلا حفظ محیط زیست یا انسجام ملی و رشد اقتصادی و ...در دستور کار قرار دارد، گفت: بله یکی دو سال است که مدیریت حوزه علمیه برای ارتباط حوزه با ارکان نظام جمهوری اسلامی کارهایی را صورت داده است؛ از جمله تفاهمنامه با برخی نهادها؛ امروز حوزه با اکثر نهادها و سازمانها تفاهمنامه دارد و برای آن، ستاد همکاری و پیگیری ایجاد شده است مانند ستاد همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه در پایان بیان کرد: طرح دیگری که در یکی دو سال اخیر اجرا شده است ایجاد ستادهای راهبری حوزه است؛ بیش از 30 ستاد راهبری در 30 موضوع مهم و مورد نیاز کشور ایجاد شده است؛ از جمله تفاهمنامه با سازمان محیط زیست که در راستای تبلیغ در این زمینه است لذا در درختکاری امسال، حوزه تیمهای جهادی طلبگی را براساس همین تفاهمنامه برای این کار اعزام کرد و کارهای خوبی در این راستا صورت گرفت.
انتهای پیام