آغاز به کار جشنواره هنرهای آسمانی در سه بخش هنرهای نمایشی، تجسمی و آوایی
کد خبر: 4203670
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام حسین ملانوری اعلام کرد:

آغاز به کار جشنواره هنرهای آسمانی در سه بخش هنرهای نمایشی، تجسمی و آوایی

معاون تبلیغ و فرهنگ حوزه‌های علمیه از آغاز فراخوان دهمین جشنواره‌ هنرهای آسمانی ویژه طلاب ایرانی و غیرایرانی خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا پایان خردادماه سال 1403 به دبیرخانه ارسال کنند.

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری؛ معاون تبلیغ و فرهنگ حوزه‌های علمیه، 15 اسفند ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های جشنواره هنرهای آسمانی که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه جشنواره‌های هنری از اواخر دهه 60 در حوزه علمیه در قالب شب شعر طلاب و مسابقات هنری و ... شکل گرفته است، گفت: از سال 1384 جشنواره هنر آسمانی ایجاد شد و تاکنون 9 دوره آن هم برگزار شده است؛ دوره اول در سال 1384 برگزار و 1081 اثر به جشنواره رسید؛ در سال 1387 هم دومین جشنواره برگزار شد و 1751 اثر، در جشنواره سوم هم 3 هزار و 327 اثر و جشنواره چهارم با 1694 اثر در سال 94 برگزار شده است.

ملانوری با بیان اینکه در برخی سال‌ها آثار کمتری ارسال شده است و این بسته به تعداد رشته‌ها بوده است، گفت: در سال 1395، 1280 اثر، در جشواره ششم، بیش از 4 هزار اثر، در سال 1399 هم بیش از 1075 اثر به دبیرخانه همایش واصل شد. جشنواره هشتم در سال 1401 برگزار و 1024 اثر و در جشنواره نهم که در سال 1402 برگزار شد 1677 اثر به جشنواره رسید.

معاون تهذیب حوزه علمیه با بیان اینکه جشنواره دهم در سه بخش هنرهای نمایشی، تجسمی و آوایی از امروز کار خود را آغاز کرده است، افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره هم در مهرماه سال آینده برگزار می‌شود.

ملانوری با بیان اینکه دو شاخه هنرهای ادبی، صوتی و تصویری در مجموعه این جشنواره‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در جشواره نهم تمرکز بیشتر بر بخش ادبی بود ولی در جشنواره اخیر بخش صوتی تصویری بیشتر مورد توجه قرار دارد. این جشنواره 3 رشته اصلی و 24 رشته فرعی دارد.

وی افزود: در رشته هنرهای تجسمی طلاب می‌توانند آثار خود را در طراحی، تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی و نگارگری و ... ارائه دهند و در رشته هنرهای نمایشی هم در رشته‌های تهیه‌کنندگی، کارگردانی، بازیگری، نمایشنامه، فیلم بلند و کوتاه و در رشته‌های آوایی هم علاقه‌مندان می‌توانند در رشته‌های صوت و لحن قرآن، مرثیه و مناجات‌خوانی، منبر و سخنرانی و ... آثار دریافت خواهد شد که البته هنرهای آوایی امسال برای اولین سال در جشنواره گنجانده شده است.

ملانوری با بیان اینکه جشنواره هنر آسمانی امتداد استانی دارد، اظهار کرد: آثار ابتدا در سطح استان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند سپس در سطح ملی ارزیابی خواهند شد همچنین بخش بین‌الملل این جنشواره هم در المصطفی ایجاد شده است و امسال هم به صورت قوی‌تر و با اختیارات بیشتری این بخش فعالیت خود را خواهد شد.

 

موضوعات جشنواره

معاون تهذیب حوز‌های علمیه با اشاره به موضوعات جشنواره با بیان اینکه این موضوعات در دو بخش ارائه خواهد شد، تصریح کرد: یک بخش آزاد داریم و طلاب در هر موضوعی در رشته‌های تخصصی می‌توانند آثار خود را ارائه کنند ولی یکسری از رشته‌ها هم در هیئت امنا اولویت‌دار شده است و امتیاز بیشتر دارد از جمله تبلیغ، هویت طلبگی، جذب و پذیرش حوزه، حکومت اسلامی، ولایت فقیه، خانواده و سبک زندگی، جهاد تبیین، تبلیغ دانشجویی و دانش‌آموزی و زیست مجازی، عفاف و حجاب، مقاومت اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی.

وی با بیان اینکه با توجه به فرمایشات رهبری، موضوع ویژه این جشنواره هم تبلیغ و هوش مصنوعی است، اظهار کرد: تولید آثار هنری مرتبط، آثار مرتبط با معرفی خود هوش مصنوعی به طلاب و اهمیت و ضرورت توجه و آشنایی طلاب با فناوری‌های نوین در این جشنواره از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: این جشنواره مختص طلاب حوزه است و 3 گروه یعنی طلاب حوزه خواهران، برادران طلاب و طلاب غیرایرانی المصطفی می‌توانند در آن حضور یابند.

ملانوری با اشاره به شرایط حضور طلاب گفت: اولین شرط آن است که آثار در ادوار گذشته عرضه نشده باشد ولو در جشنواره‌های قبل رتبه هم نیاورده باشند. همچنین اثر باید جدید باشد و در جشنواره‌های رسمی کشور هم رتبه نیاورده باشد ضمن اینکه ارائه‌دهنده باید نقش اساسی در تولید اثر داشته باشد. هر فرد حداکثر می‌تواند در دو رشته شرکت کند و در هر رشته هم فقط 3 اثر ارائه دهد.

 

آخرین مهلت ارسال

وی ادامه داد: جوایز در دو بخش برتر و شایسته تقدیر تقدیم افراد خواهد شد و لوح تقدیر و تندیس هم اعطا می‌شود و نوع جایزه هم توسط هیئت امنای جشنواره تعیین خواهد شد. همچنین از امروز فراخوان این جشنواره آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا 31 خرداد ماه 1401 آثار خود را بفرستند و نحوه ارسال به دبیرخانه هم از 3 طریق امکان‌پذیر است؛ طلاب ایرانی می‌توانند به پایگاه جشنواره مراجعه و در همانجا آثار خود را ارسال کنند؛ نحوه ارسال دیگر به صورت پستی است و روش سوم مراجعه حضوری است.

وی با بیان اینکه همچنین طلاب غیرایرانی هم از 3 طریق می‌توانند این کار را انجام دهند، افزود: طریق اول از راه مراجعه به سایت جامعه المصطفی، راه دوم مراجعه حضوری به بخش فرهنگی المصطفی و راه سوم هم ارائه آثار به بخش فرهنگی استان‌هایی است که المصطفی در آنجا نمایندگی دارد.

ملانوری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا شرکت در جشواره محدودیت سنی خاصی هم دارد، پاسخ منفی داد و در مورد اینکه چرا با توجه به وجود جشنواره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه، قرائت قرآن دوباره در این جشنواره مدنظر قرار گرفته است، تاکید کرد: این نوع کارها را موازی‌کاری نیست بلکه موجب رونق تولید آثار هنری و به خصوص آوایی است؛ البته ما امسال برای اولین بار وارد این عرصه شده‌ایم و معتقدیم که معاونت تبلیغ باید افراد هنرمند در عرصه قرآنی را بیش از قبل شناسایی و در تبلیغ مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر این جشنواره و 10 مرکز دیگر و جشنواره‌های دیگر هم به قاریان و افراد خوش صوت و لحن در عرصه قرآنی بها دهند جا دارد و موجب رونق بیشتر است و تداخل هم نخواهد شد.

 

توجه به قرائت قرآن در جشنواره

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین واضحی آشتیانی، مدیر بخش آوایی جشنواره با بیان اینکه جایگاه هنرهای آوایی در تبلیغ جایگاه مهمی است، تصریح کرد: تاثیرگذاری این بخش در تبلیغ مشهود است؛ ما مبلغان خواهر و برادر زیادی داریم که در عرصه آوایی تجربه و تخصص و توانمندی دارند. امسال در بخش هنرهای آوایی، قرائت قرآن، تواشیح، سرود و مرثیه‌خوانی، مولودی‌خوانی، دعا و مناجات‌خوانی همچنین سخنرانی اعم از خطابی، محاوره و کلاسیک در جشنواره لحاظ شده است.

وی افزود: کارگروه هنرهای آوایی در راستای ارتقای شرکت‌کنندگان برنامه‌هایی را لحاظ کرده است که از جمله برپایی دوره‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان در این بخش است. همچنین برنامه دیگر ما تولید محتوا در برخی رشته‌ها از جمله مرثیه‌خوانی، مولودی‌خوانی و ... است؛ برپایی کارگاه‌های مهارتی برای ارتقای مهارت شرکت‌کنندگان در بخش خواهران، برادران و بین‌الملل هم از دیگر برنامه‌های بخش آوایی است و نشست‌هایی در این راستا برگزار خواهد شد.

همچنین محمدرضا قاسمی؛ مدیر بخش هوش مصنوعی جشنواره، بیان کرد: مقام معظم رهبری در آبان 1400 به هوش مصنوعی تاکید کرده و فرمودند ما باید جزء 10 کشور برتر در این عرصه باشیم که الان نیستیم؛ ایشان فرمودند این فناوری در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت؛ ایشان مجددا در 1401 فرمودند که در دوره هوش مصنوعی و پسامدرن نمی‌شود با ابزار دوران قبل تبلیغ کرد و تبلیغ فعالان با ابزار این زمان لازم است تا معارف انقلاب تبلیغ شود لذا در چند سال اخیر با تدبیر مدیر حوزه هوش مصنوعی وارد عرصه‌های گوناگون حوزه شده است.

وی با بیان اینکه موضوع ویژه تبلیغ و هوش مصنوعی یکی از بخش‌های ویژه این جشنواره است، ادامه داد: امروز نمی‌توان از تبلیغ و هنر سخن گفت ولی از هوش مصنوعی حرفی نزنیم؛ انجمن هنرمندان آمریکا در نامه‌ای گفتند اگر هوش مصنوعی توسعه یابد معلوم نیست ما در عرصه هنر با چه مشکلاتی روبرو خواهیم بود و هنرمندان کشور ما هم به‌خصوص کسانی که ساحت هنر را با دین پیوند زده‌اند از این مسئله مستثنی نیستند لذا باید جامعه هنری متعهد ما ابزارهای هوش مصنوعی را بشناسند و البته هدف دیگر ما هم ایجاد گفتمان صحیح راهبری هوش مصنوعی در هنر و رسانه است.

 

اهمیت هوش مصنوعی

قاسمی اظهار کرد: ما هر کجا روایت مطلوب خودمان را ارائه نکردیم عقب مانده‌ایم لذا به دنبال خلق روایت پیشرفت و تجهیز خالقان آثار هنری با منشا دینی هستیم و با توجه به اینکه این فناوری، اقتدارآفرین و راهبردی است حتما باید برای ساخت تمدن اسلامی از آن بهره ببریم و در تبلیغ نوین هم استفاده کنیم.

وی افزود: برپایی دوره مهارت‌افزایی سواد هوش مصنوعی و تولید آثار با استفاده از این ابزار در سطح ملی و بین‌المللی، برپایی کارگاه‌های علمی برای شناخت ابعاد نرم هوش مصنوعی از جمله اهداف این بخش از جشنواره است.  

 

انتهای پیام
captcha