کد خبر: 4257101
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰

عفاف فاطمی در آینه قرآن + اینفوگرافیک

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی رجبی، کارشناس و حافظ قرآن در جدیدترین اینفوگرافی قرآنی خود با توجه به اشارات قرآنی، حضرت فاطمه زهرا(س) را در زمینه پوشش اسلامی منطبق با قرآن، شاخص و الگویی برای سایر زنان معرفی کرده است.

عفاف فاطمی در آینه قرآن + اینفوگرافی
به گزارش ایکنا، جدیدترین اینفوگرافی قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین علی رجبی؛ با عنوان عفاف فاطمی در آینه قرآن (تبیین و تطبیق قرآنی مراحل پوششِ اجتماعی از خُطبۀ فَدَکیّه) به بیان مصادیق قرآنی عفاف و حجاب که حضرت فاطمه(س) به عنوان الگوی زن مسلمان آن را به معنای اتم و اکمل رعایت کرده، پرداخته است.
 
از آنجا که مجموع محتوای قرآن، عقاید، اخلاق و اعمال است و همه امور مربوط به انسان است، پس جایگاه وجود خارجی مضامین قرآن، نفس انسان است؛ لذا اگر کسی ظاهر (تفسیر) و باطن (تأویل) قرآن را بداند و به احکام و معارف آن عمل کند، چنین کسی «قرآن ناطق» است؛ یعنی قرآن تکوینی که در خارج تجسّم یافته است، مانند عترت پاک پیامبر(ص) زیرا علوم و معارف قرآن در نفوس ایشان جا دارد و نیز ایمان با سراسر وجودشان آمیخته است. 
 
عترت مطهّر رسول اکرم(ص) عِدلِ قرآن صامت و علمی هستند، در نتیجه وصف هر یک‎، وصف دیگری خواهد بود، لذا خداوند می‌فرماید: دست فکر هیچ‌کس به کتاب مَکنُون نمی‌‎رسد، مگر مُطهّر باشد.(واقعه/74 تا80). 
 
براساس آیه تطهیر (احزاب/33)، مصداق تنزیلی آیه، خَمسه طَیّبه(ع) است؛ به همین خاطر بنا بر حدیث متواتر ثَقَلین اَهل بیت پیامبر(ع) «همتای قرآن» بوده که تمسّک به قرآن و عترت در کنار هم، مانع گمراهی امّت اسلامی خواهد شد.
 
در نتیجه معصومین(ع) قرآن مجسّم و عینی هستند، چنان‌که مصداق اَتمّ صراط مستقیم و ترازوی عدالت هستند. با توجه به مقدمه مذکور، سرورِ بانوان جهان صدیقه طاهره(س)، بهترین الگو برای زنان جهان بوده که سیره و سنّت ایشان تفسیر و ترجمان عینی قرآن است، به همین علّت در این تصویرنگاری عفاف و حجاب فاطمی را با آیات قرآن تطبیق داده‌‎ایم.
 
پوشش سر
 
لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا/ مقنعه خود را بر سر پیچید پوشیدن چادر
 
وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا/ و با پارچه‌‎ای بلند (چادر) تمام قامت و اندامش را پوشاند
 
همراهی بانوان دیگر با فاطمه(س)
 
وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا 
 
در میان گروهی از بانوان هم سِنّ و سال، از همفکران و زنان خویشاوند راهی مسجد شد نشستن پشت پرده مسجد
 
فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ، فَجَلَسَتْ 
 
پس سریع، توسط بانوان همراه میان مردم، پرده‌ه‎ای ضخیم آویخته شد و آنگاه نشست،
 
ناله‌ه‏ای جان‎سُوز و عفیفانه
 
ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً أَجْهَشَ الْقَوْمُ لَهَا بِالْبُکاءِ، فَارْتَجَّ الْمَجْلِسُ. سپس چنان ناله جانسوزی برآورد که همه حاضران را به گریه واداشت و مجلس دگرگون شد.
 
لزوم پوشیدن روسری برای بانوان مُومن
 
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ... وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ  عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ...»(نور/31)
 
سفارش پوشیدن چادر برای بانوان مُومن
 
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ  يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ...»(احزاب/59)
 
حضور مشترک دختران شعیب پیامبر در جامعه
 
«...وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا  لَا نَسْقِی حَتَّىٰ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ»(قصص/23)
 
1-عفاف در گام برداشتن 
 
«وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ...» (نور/31)
 
2- با شرم راه رفتنِ دخترِ شعیب
 
«فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی يَدْعُوكَ»قصص/25  
 
اَدبِ درخواست از همسران پیامبر(ص)
 
«...وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ...»(احزاب/53)
 
عفاف در گفتار در برابر نامحرمان
 
«يَا نِسَاءَ النَّبِیِّ، لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءإِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا...»(احزاب/32)
 
کد
 
 
عفاف فاطمی در آینه قرآن + اینفوگرافی 

 

انتهای پیام
captcha