به گزارش ایکنا، جدیدترین اینفوگرافی قرآنی حجتالاسلام والمسلمین علی رجبی؛ با عنوان عفاف فاطمی در آینه قرآن (تبیین و تطبیق قرآنی مراحل پوششِ اجتماعی از خُطبۀ فَدَکیّه) به بیان مصادیق قرآنی عفاف و حجاب که حضرت فاطمه(س) به عنوان الگوی زن مسلمان آن را به معنای اتم و اکمل رعایت کرده، پرداخته است.
از آنجا که مجموع محتوای قرآن، عقاید، اخلاق و اعمال است و همه امور مربوط به انسان است، پس جایگاه وجود خارجی مضامین قرآن، نفس انسان است؛ لذا اگر کسی ظاهر (تفسیر) و باطن (تأویل) قرآن را بداند و به احکام و معارف آن عمل کند، چنین کسی «قرآن ناطق» است؛ یعنی قرآن تکوینی که در خارج تجسّم یافته است، مانند عترت پاک پیامبر(ص) زیرا علوم و معارف قرآن در نفوس ایشان جا دارد و نیز ایمان با سراسر وجودشان آمیخته است.
عترت مطهّر رسول اکرم(ص) عِدلِ قرآن صامت و علمی هستند، در نتیجه وصف هر یک، وصف دیگری خواهد بود، لذا خداوند میفرماید: دست فکر هیچکس به کتاب مَکنُون نمیرسد، مگر مُطهّر باشد.(واقعه/74 تا80).
براساس آیه تطهیر (احزاب/33)، مصداق تنزیلی آیه، خَمسه طَیّبه(ع) است؛ به همین خاطر بنا بر حدیث متواتر ثَقَلین اَهل بیت پیامبر(ع) «همتای قرآن» بوده که تمسّک به قرآن و عترت در کنار هم، مانع گمراهی امّت اسلامی خواهد شد.
در نتیجه معصومین(ع) قرآن مجسّم و عینی هستند، چنانکه مصداق اَتمّ صراط مستقیم و ترازوی عدالت هستند. با توجه به مقدمه مذکور، سرورِ بانوان جهان صدیقه طاهره(س)، بهترین الگو برای زنان جهان بوده که سیره و سنّت ایشان تفسیر و ترجمان عینی قرآن است، به همین علّت در این تصویرنگاری عفاف و حجاب فاطمی را با آیات قرآن تطبیق دادهایم.
پوشش سر
لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا/ مقنعه خود را بر سر پیچید پوشیدن چادر
وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا/ و با پارچهای بلند (چادر) تمام قامت و اندامش را پوشاند
همراهی بانوان دیگر با فاطمه(س)
وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا
در میان گروهی از بانوان هم سِنّ و سال، از همفکران و زنان خویشاوند راهی مسجد شد نشستن پشت پرده مسجد
فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلَاءَةٌ، فَجَلَسَتْ
پس سریع، توسط بانوان همراه میان مردم، پردههای ضخیم آویخته شد و آنگاه نشست،
نالههای جانسُوز و عفیفانه
ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً أَجْهَشَ الْقَوْمُ لَهَا بِالْبُکاءِ، فَارْتَجَّ الْمَجْلِسُ. سپس چنان ناله جانسوزی برآورد که همه حاضران را به گریه واداشت و مجلس دگرگون شد.
لزوم پوشیدن روسری برای بانوان مُومن
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ... وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ...»(نور/31)
سفارش پوشیدن چادر برای بانوان مُومن
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ...»(احزاب/59)
حضور مشترک دختران شعیب پیامبر در جامعه
«...وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّىٰ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ»(قصص/23)
1-عفاف در گام برداشتن
«وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ...» (نور/31)
2- با شرم راه رفتنِ دخترِ شعیب
«فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی يَدْعُوكَ»قصص/25
اَدبِ درخواست از همسران پیامبر(ص)
«...وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ...»(احزاب/53)
عفاف در گفتار در برابر نامحرمان
«يَا نِسَاءَ النَّبِیِّ، لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءإِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا...»(احزاب/32)
انتهای پیام