
به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز از هفدهمین رویداد «استارتاپی اسلامی – قرآنی طلوع برکت» صبح امروز، چهارشنبه ۱۷ بهمن، در صندوق نوآوری و شکوفایی به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی (وابسته به جهاددانشگاهی) برگزار شد.
رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی طلوع برکت در محورهای هوش مصنوعی، گردشگری و توریسم، اقتصاد و بانکداری اسلامی، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازیهای رایانهای، سلامت و محصولات غذایی حلال، تولید محتوای چند رسانهای، وب و اپلیکیشن و مد و لباس اسلامی آغاز از ۱۶ بهمن آغاز شده و تا روز ۱۸ بهمن ادامه دارد.
در حاشیه این رویداد، رضا فقیهی، فعال حوزه اکوسیستم نوآوری و فعال کسب و کار، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در تشریح برنامههای امروز این رویداد گفت: در کارگاه امروز قرار است ارائه مؤثر را تدریس کنیم که خروجی آن در نهایت به فایلی منجر خواهد تا در روز داوری مورد قضاوت داوران و سرمایهگذاران قرار گیرد تا برروی تیمهای برتر سرمایهگذاری شود و پس از این تیمها راه خود را ادامه دهند.
وی با بیان اینکه بیشتر تمرکز تیمها برروی کسب و کارهای قرآنی و مذهبی است، اظهار کرد: ۱۵ تیم 5 نفره در روز دوم این رویداد مشارکت دارند و به ارائه طرحها و ایدههای خود میپردازند.
با آغاز رسمی دومین روز از رویداد مذکور، تعدادی از تیمها به طور داوطلبانه به ارائه طرح خود پرداختند و رضا فقیهی، فعال اکوسیستم کارآفرینی پس از استماع ایدهها به تدریس اصول ارائه طرح و ایده با هدف جذب سرمایهگذار پرداخت و گفت: یک ایده و ارائه خوب باید مخاطبشناس باشد و اثبات کند فرد توان انجام کار را دارد و میتواند ایده را پیش ببرد.
وی افزود: ارائهها باید ایدهمحور باشند و به نوعی میان سه عنصر فرصت، ایده و اجرا توازن برقرار کند. در کنار ارائه باید به مذاکره هم توجه شود آن هم با شخصیتهای مختلف ولی به طور کلی اصل موضوع ایجاد توازن میان این سه عنصر است.
این فعال حوزه کسب و کار با بیان اینکه دید از بالا منجر به کشف ایدهها خواهد شد، ادامه داد: ایده چیزی ورای راهحل است. هرچقدر فرد بتواند ثابت کند ایدهاش به دنبال چیست و چقدر عملیاتی خواهد بود به همان اندازه سرمایهگذار برای سرمایهگذاری تمایل پیدا میکند.
فقیهی تأکید کرد: در یک ارائه خوب فرد باید به دنبال ایجاد کنجکاوی برای یک دیدار، ایجاد علاقه و دعوت به جلسه دقیقتر، متقاعد کردن سرمایهگذار اولیه، روانه کردن محصول به دورههای جدید سرمایهپذیری و در نهایت اجرای سرمایهگذاری پرریسک و همراه نگاه داشتن سرمایهگذار باشد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد میشود صاحب ایده برای ایده خود یک اسم مناسب با شرح کوتاه انتخاب کند تا سرمایهگذار را جذب کند، گفت:، فرصت، مسئله، راهکار، بازار، مشتری، رقابت، بیزینس مدل، چشمانداز و تیم از اصول یک ارائه مطلوب محسوب میشوند و صاحبان ایده برای ارائه آن باید به این اصول پایبند باشند تا بتوانند سرمایهگذار جذب کنند.
هدف از برگزاری این رویداد کشف ایدههای مختلف در حوزههای مختلف قرآنی است تا قابلیت تجاریسازی این ایدهها وجود داشته باشد. تیمهای شرکتکننده با روحیه و پرانرژی نواقص و شیوه ارائه طرح خود و نحوه ارائه آن را مورد بررسی قرار دادند تا در روز ارائه طرح در حضور سرمایهگذاران آمادگی کامل را داشته باشند.
یکی از اهداف این رویداد استارتآپ قرآنی افزایش اعتماد به نفس و شناسایی نقاط قوت و ضعف ایدههاست و اینکه چقدر این ایدهها به واقعیتهای بازار ایران نزدیک است و میتواند جذب مشتری داشته باشد.
شرکتکنندگان پس از این رویداد در صورت جذب سرمایهگذار میتوانند ایده خود را تجاری کنند یا اینکه خود به دنبال تأسیس شرکت بروند.
مسعود وجدانی، مشاور کسب و کار و یکی از منتورها از اثربخشی رویداد طلوع برکت گفت و اظهار کرد: کسانی که تمایل به راهاندازی کسب و کار دارند باید با رویکرد علمیتری به موضوعات نگاه کنند تا کمتر دچار اشتباهات یا شکستها شوند. اغلب افرادی که در این رویداد حضور پیدا کردهاند دغدغه ایجاد کسب و کار دارند و به منظور رفع این دغدغه اساتید درجه یک به سخنرانی میپردازند و باعث روشنگری میشوند.
وی افزود: وجود چنین رویدادهای استارتآپی میتواند کارگشا باشد تا کسانی که دغدغه دارند، نوآور هستند و ایدههایی دارند تحت پوشش یک ساختار حمایتی قرار گیرند.
این مشاور کسب و کار با بیان اینکه نوآوری در کسب و کارها امری لازم و ضروری است، گفت: به خصوص اگر این نوآوریها در حوزههای فرهنگی و اسلامی باشند نظرات را به خود جلب خواهد کرد. همین که جمعی گرد هم آیند و درباره این موضوعات با هم صحبت میکنند خود نقطه قوت است و میتواند شروعی تازه برای اتفاقات خوب آینده محسوب شود. تقریباً همه شرکتکنندگان در این رویداد زیرچتر حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی قرار خواهند گرفت و همین که با مراکز رشد آشنا میشوند خود مزیت است.
پس از پایان تدریس استاد فقیهی در کارگاه نوبت صبح با موضوع «ارائه به داوران»؛ اعضای گروهها با همگروهیهای خود تحت نظر منتورها یا مشاوران کسب و کار به بحث پرداختند تا در روز داوری ارائه مطلوب از خود نشان دهند.
در نوبت عصر این رویداد اساتیدی چون امیرحسین اسدی، کارآفرین نمونه کشوری در کارگاه اعتبارسنجی و نیازسنجی و علیرضا یونچی، فعال بازار کسب و کار در کارگاه ارائه مؤثر به سرمایهگذار به تدریس پرداختند.
امیرحسین اسدی گفت: صاحب ایده باید برای خلق ایده و فناوری زمان و مکان خود را در نظر بگیرد و تلاش نکند درصدد خلق فناوری نباشد که مناسب زمان خود نیست و شاید دهها سال بعد به کار آید ولی اگر صاحب ایده آن را رعایت کند متحمل ضرر و زیانهای هنگفت خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقتضائات در انتخاب شریک یا سهامدار است و همه چیز حساب و کتاب داشته باشد و مکتوب شود تا به عنوان سند معتبر ملاک باشد. از سوی دیگر صاحبان ایده تلاش کنند قبل از اینکه به سمت استفاده از تسهیلات بانکی بروند از سودآور بودن ایده خود مطمئن باشند و تلاش کنند اگر وامی دریافت کردند بخشی از آن را به کالای سرمایهای تبدیل کنند تا اگر کسب و کار با مشکل برخورد، بخشی از این کالای سرمایهای را به فروش رسانده و بدهی بانک را بپردازند.
این مشاور کسب و کار بیان کرد: صاحبان ایده و کسب و کار باید زمان را در نظر بگیرند و هدر ندهند و از سوی دیگر در کسب و کار باید صداقت داشته باشند. اگر زمان را هدر دهیم امکان دارد در بروز مشکلات وقت کافی برای حل آن نداشته باشیم. صاحبان ایده و کسب و کار تلاش کنند تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند و از شکستها نترسند و تفکر کنند چون کسب و کار عرصه تفکر کردن است.
اسدی گفت: در حوزه کسب و کار باید فقط درصدد کسب مهارت بود و هیچگاه نباید مهارتآموزی را ترک کرد. کسب و کار را نباید با خیریه مقایسه کرد. در کسب و کار هدف کسب سود است.
در ادامه علیرضا یونچی در کارگاه ارائه مؤثر به سرمایهگذار گفت: صاحبان ایده منتظر حمایتهای دولتی نباشند چون بخش قابل توجهی از مدیران، منصوبشده هستند و خیلی با صنعت و معدن و تجارت آشنایی ندارند و تقریباً میتوان گفت بیگانه هستند.
وی افزود: بخش خصوصی متمایز از دولت فکر میکند. در دوران قدیم یکی از دروس مدارس درسی تحت عنوان مکاسب بود و از همان ابتدا میخواستند ما را با کسب و کار آشنا سازند.
این کارآفرین نمونه بیان کرد: در اصول دینی و مذهبی ما آمده که کاسب نباید عیب کالای خود را پنهان کند و توصیه میشود صاحبان کسب و کار صداقت داشته باشند و عیب کالای خود را به مشتری بگویند.
یونچی با بیان اینکه عرصه کسب و کار یا داد و ستد همانند عرصه جنگ است، گفت: باید هوشیار بود و توصیه میشود کسی که میخواهد کسب و کاری راه بیندازد از کسانی مشورت بگیرد که خودشان تجربه کسب و کار داشته باشند.
وی با بیان اینکه انسان خلیفةالله است، اظهار کرد: انسان در انجام هر کاری باید به خدا توکل کند و در حوزه کسب و کار هم باید به خدا توکل کرد.
این کارشناس بازار کسب و کار بیان کرد: یک کارآفرین نباید در کالایی که تولید کرده غلو کند بلکه باید درصدد بیان واقعیتها باشد و همچنین باید کالا را شناخت و نیازها را سنجید. آگاهی از نیازهای بازار یک اصل مهم و ضروری است تا براین اساس در بازار نسبت به آن تقاضا وجود داشته باشد چون از این طریق هم صرفهجویی در وقت صورت میگیرد و هم نیاز مشتری را میتوان برطرف کرد. باید هر کاری انجام داد تا سؤالات بیپاسخ در ذهن مشتری باقی نماند. حضرت علی(ع) میفرمایند فرزند زمانه خود باشید.
در پایان روز دوم هفدهمین رویداد طلوع برکت پس از ارائه اساتید، مشاوران با گروهها صحبت کردند و به سؤالات آنان پاسخ دادند.
انتهای پیام