آموزش مباحث اعتقادی به کودکان از جمله مهمترین وظایف والدین و مربیان است؛ چراکه این آموزشها پایههای فکری و معنوی کودک را شکل میدهند. در این فرآیند، باید به سن، درک و ظرفیت ذهنی کودک توجه شود. استفاده از روشهای ساده، جذاب و متناسب با دنیای کودکان، مانند داستانهای آموزنده، بازیهای تعاملی و تصاویر جذاب، میتواند مفاهیم اعتقادی را به شکلی مؤثر و ماندگار به آنها منتقل کند. همچنین، ایجاد فضایی امن و صمیمی برای پرسش و پاسخ، به کودک کمک میکند تا با علاقه و کنجکاوی بیشتری به یادگیری بپردازد.
در آموزش مباحث اعتقادی به کودکان، رعایت بایدها و نبایدها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این آموزشها، پرورش نسلی با ایمان، آگاه و مسئولیتپذیر است که بتواند با درک عمیق و قلبی از اعتقادات خود، در زندگی فردی و اجتماعی موفق عمل کند.
در این راستا ایکنا بنابر رسالت رسانهای خویش همزمان با ماه مبارک رمضان با انتشار مجموعه درسگفتارهای «آموزش مباحث اعتقادی به کودکان» با حضور سیده معصومه طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه، کارشناس ارشد روانشناسی و دکتری فلسفه و کلام و سطح ۳ تفسیر علوم قرآنی به تشریح شیوه آموزش و آشنایی کودکان با مباحث اعتقادی و دینی پرداخته است.
در ادامه قسمت چهارم از مجموعه درسگفتارهای آموزش مباحث اعتقادی به کودکان» با موضوع «نبوت عام» را میبینید و میخوانید.
پیرو سلسله مباحث آموزش مباحث اعتقادی که در خدمت شما عزیزان بودیم، امروز میخواهیم درباره یکی از مهمترین مباحث اعتقادی، یعنی نبوت و ضرورت آموزش آن به کودکان، با شما صحبت کنیم. اینکه چگونه به کودکانمان بیاموزیم که به نبوت پایبند باشند و به آن اعتقاد داشته باشند. دو نکته اساسی در بحث نبوت و آموزش مباحث اعتقادی در این زمینه وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم:
اولین مسئله این است که باید بحث نبوت را به عنوان نبوت عام مطرح کنیم. یعنی این سؤال را بررسی کنیم که اصلاً چه ضرورتی دارد که خداوند جانشینانی را در زمین برای مردم قرار دهد؟
دومین مسئله، معرفی پیامبر اسلام(ص) است. اینکه پیامبر اسلام چه ویژگیهایی داشتند که ایشان را حتی از دیگر انبیا نیز متمایز میکرد. این بحث، بسیار مهم و دقیق است و باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم.
در زمینه نبوت عام، باید ضرورت اینکه خداوند در عالم هستی یک راهبر و راهنما از میان خود مردم و از جنس آنها انتخاب کرده است را برای کودکان توضیح دهیم. مانند روال قبل، از مثالهای عینی و ملموس استفاده میکنیم. مثلاً اگر کودک ما دانشآموز است و به اردو رفته، میتوانیم این مثال را بزنیم: «شما در این اردو، چون به یک فضای جدید یا شهر جدیدی رفتید، یک نفر مانند معلمتان بود که شما را راهنمایی میکرد تا در این مسیر راه را اشتباه نروید، وقتتان هدر نرود و زودتر به مقصد برسید.» یا حتی از معلم مدرسهاش مثال میزنیم: «معلم مدرسه شما، چون به مسائل علمی آگاه است، انتخاب شده تا به شما درس بدهد، زیرا این آموزش برای آینده شما مفید است.»
همچنین، اگر خانوادهها با تورهای مختلف سفر میکنند، میتوانند از راهنمایان تور به عنوان مثال استفاده کنند و به کودکان بگویند: «در این سفر، چون مسیر برای ما ناآشناست، یک نفر انتخاب شده تا ما را راهنمایی کند و به مقصد برساند. در مسیر زندگی هم، خداوند افرادی را از جنس خودمان انتخاب کرده است تا ما را راهبری کنند.» این مثالها مصادیق قرآنی دارند و میتوانیم از آنها استفاده کنیم تا مفاهیم را برای کودکان عینی و ملموس کنیم.
خداوند از میان ما و از جنس خودمان، افرادی را انتخاب کرده است که ویژگیهای خاصی دارند؛ آنها آگاه به شرایط هستند، اهل گناه، خطا و اشتباه نیستند و دلسوزانه ما را راهنمایی میکنند تا رفتار و اعمالمان را طوری تنظیم کنیم که مورد رضایت خداوند باشند. در آموزش کودکان، باید به آنها گوشزد کنیم که خداوند پیامبران را از جنس خودمان و با ویژگیهای برتر از دیگران انتخاب کرده است تا دلسوزانه ما را در مسیر زندگی که ممکن است سختیها و گرفتاریهایی داشته باشد، همراهی و راهبری کنند تا بتوانیم این مسیر را بهتر، راحتتر و آسانتر طی کنیم.
در برنامه بعدی و در فصل آینده، درباره معرفی پیامبر گرامی اسلام(ص) برای کودکان، نکاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. در پناه مهر الهی باشید.
انتهای پیام