سریال تاسیان که سه قسمت آن در شبکه خانگی پخش شده است فاقد مجوز برای پخش بوده که دلیل آن انجام ندادن اصلاحات پیش از پخش عنوان شده است. این عمل خلاف قانون فیلیمو در پخش تاسیان باعث شد که قوه قضائیه به دلیل پخش صحنههای خلاف عرف و به ویژه نمایش خلاف واقع ساواک و رژیم پهلوی به موضوع ورود کرده و مانع ادامه پخش سریال شود چرا که ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر فاقد بازوی اجرایی برای ممانعت از پخش آن است.
مهدیه اسلامی؛ روزنامهنگار و منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به سریال تاسیان و حواشی بهوجودآمده پیرامون آن به شرح زیر پرداخته است:
سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان که به ظاهر یک درام عاشقانه در بستر تاریخ ایران را روایت میکند، با انتقادات شدید و واکنشهای گستردهای از سوی منتقدان و مخاطبان روبهرو شده است. سوالات جدی پیرامون انتخاب بستر تاریخی و سیاستهای پشت پرده این پروژه، منجر به بحثهای داغی در فضای رسانهای شده است. برخی بر این باورند که این سریال به شکلی غیر واقعی و مغرضانه تاریخ دهه 50 را به نمایش گذاشته و قصد دارد چهرهای مثبت از رژیم پهلوی را بازسازی کند.
سریال «تاسیان» درحالیکه در ظاهر داستانی عاشقانه در بستر تاریخ ایران را روایت میکند، با واکنشهای زیادی از سوی منتقدان روبهرو شده است. خانم پاکروان به عنوان کارگردان و سناریست این اثر، معتقد است که نمیتوان ساواک را در حال نماز خواندن نشان داد و در این سریال نیز قصد داشته است از منظر خود و با توجه به فضای تاریخی دهه 50 درامی عاشقانه خلق کند اما سوالات و انتقاداتی از سوی منتقدان مطرح شده است که همچنان بیپاسخ مانده است.
یکی از انتقادهای اصلی این است که چرا داستان عاشقانه در بستر وقایع سیاسی و امنیتی دهه 50 روایت شده است؟ به گفته منتقدان، چرا این درام نمیتوانست در فضای اجتماعی و خانوادگی در همان دوره شکل گیرد؟ آیا ممکن نبود این داستان عاشقانه در فضایی طبیعیتر از وقایع سیاسی مطرح شود؟ برخی بر این باورند که انتخاب چنین بستری برای روایت یک درام عاشقانه، به نوعی بر تحریف تاریخ و دگرگونی حقیقتهای اجتماعی و سیاسی تأکید میکند.
انتقاد دیگر به کارگردان این است که چرا درحالیکه دستاندرکاران تولید، تلویحاً درصدد بیان تاریخ از زاویهای خاص هستند، مسئولیتهای تاریخی خود را نمیپذیرند و سعی دارند خود را از زیر بار مسئولیتهای این انتخابها خلاص کنند. به گفته منتقدان، فیلمسازانی که در دل یک روایت تاریخی پیامهای خاص خود را پنهان میکنند، باید آماده پذیرش نقد و پاسخگویی به اذهان عمومی باشند.
از سوی دیگر، برخی معتقدند که سریال «تاسیان» بیش از آنکه یک درام عاشقانه باشد، به نوعی تبلیغ غیر مستقیم برای رژیم پهلوی و خاندان آن است. در برخی قسمتهای این سریال، تصاویری از شرایط زندگی و روابط سیاسی دهه 50 به نمایش گذاشته شده است که به نظر منتقدان، به نوعی تلاش برای بازسازی چهرهای مثبت از رژیم پیشین به شمار میآید.
در پایان، بسیاری از کارشناسان و مخاطبان انتظار دارند که خانم پاکروان و تیم تولید «تاسیان» نه تنها به نقدهای مطرح شده توجه کنند، بلکه در جهت شفافسازی دیدگاههای خود گام بردارند و از پوشاندن واقعیتها و تحریف تاریخ پرهیز کنند.
انتهای پیام