به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی؛ مفسر قرآن در سلسلهدرسگفتارهایی با نام «فریاد قرآن» هر نوبت به برخی نکات تدبری در آیات قرآن پرداخته است که در ادامه متن و فیلم بخش هفتم و پایانی از نظر میگذرد:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم اللهالرحمن الرحیم
الحمدلله رباللعالمین
باید در زندگی با قرآن و معنویت، رابطه برقرار و قبول کنیم که مسلمان هستیم. قرآن میفرماید: «استغفروا رَبَّکُم» یعنی از خدا عذرخواهی کنیم، راه باز میشود. کسی با شما قهر کرده است، شما میروید از او عذرخواهی میکنید و میگویید که اشتباه از من بوده است و همه چیز تمام میشود. پس الان با شنیدن این حرف، بگویید، خدایا هر عیبی داریم، تو ما را به واسطه قرآن ببخش تا باران رحمت بر ما جاری شود.
قرآن میگوید «نحن نزلنا الذکر» یعنی ذکر هستم. باز قرآن میگوید که توجه به من زندگی مادی را نیز بهبود میبخشد. این مسئله در مورد تورات و انجیل هم توصیه شده است، چه برسد به قرآن؛ پشتکننده به قرآن زندگی نکبتباری دارد. مجموعهای از فلاکتهای امروز ما به دلیل این است که خط را گم کردهایم، مثل قطاری که از ریل خارج شده است.
تصمیم بگیریم و نذر کنیم تا هر شب اگر یک یا چند آیه از قرآن را نخواندیم به خواب نرویم. باید یک کتاب ساده تفسیر نیز همراهمان باشد تا به آنچه از قرآن میخوانیم، تدبر و تعمق داشته باشیم. خداوند آدم و حوا را وارد باغی کرد و به آنها گفت هر چه میخواهید بخورید فقط از آن یکی نخورید، همه درهای رفاه روی آنها باز بود، اما شیطان آنها را وسوسه کرد و آدم همانی که نباید بخورد را خورد و در نتیجه هر دو از بهشت اخراج شدند و خدا به آنها گفت که حالا بروید و خودتان از پس مشکلاتتان برآیید. آدم و حوا زندگی مرفه را رها کردند و اکنون با مشکلات سر در گریبان هستند؛ ما نیز از نسل حضرت آدم (ع) هستیم و همه بدبختیهای ما به این خاطر است که به تبعیت از جدمان گاه نسبت به هوا و هوس مقاومتی نداریم و به ورطه گناه میافتیم. قرآن در مورد این افراد میگوید که آنها ارادهای برای اتخاذ یک تصمیم درست نداشتند. باید تلاش کنیم تا به ورطه گناه نیفتیم.
در هر مسجدی یک جلسه تفسیر حتی به مدت پنجدقیقه داشته باشیم. زمانی برای نماز جماعت به دانشگاه دعوت شدم و شرط من برای حضور در آن مسجد برقراری دقایقی برای بیان تفسیر بود. مسئولان دانشگاه گفتند دانشجویان خستهاند و من به آنها گفتم که در حد نیمدقیقه تا یکدقیقه به آنها تفسیر خواهم گفت. باور نمیکردند. من بالای منبر رفتم و گفتم خدا هر کجای قرآن گفته است، «کلوا» یعنی بخورید، در ادامه یک وظیفه دیگری هم به عهده انسان گذاشته است و مثلاً میگوید «کلوا واشربوا و لاتسرفوا» یعنی بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید، یعنی خوردن در کار هست، اما بخور بخور نیست و هر کسی باید به وظایف خود واقف باشد.
باز هم تأکید میکنم در گفتن تفسیرها اقوال مختلف را کنار بگذارید، چرا که هر کدام از مردم مستمع با توجه به وضعیت اجتماعی و مشاغلی که دارند برداشتهای متفاوتی از تفاسیر خواهند داشت. به دور از هر تعارف و تکلیفی تفسیر ساده و قابل فهم همه افراد جامعه را بیان کنید تا زمینه برای پرورش فکر مستمعین مناسب شود، مانند نوزادی که از شیر مادر مینوشد تا در نهایت آماده خوردن غذا شود.
انتهای پیام