کد خبر: 4270288
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
صادق عباسی:

محاربان با خدا و پیامبر(ص) در دنیا و آخرت خوار خواهند شد

استاد دانشگاه فرهنگیان در سلسله درس گفتارهای «برگی از نامه نور» به تبیین آیه شریفه «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» پرداخت.

صادق عباسیبه گزارش ایکنا، صادق عباسی، استاد دانشگاه فرهنگیان در سلسله درس گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان با عنوان ویژه برنامه طرح قرآنی «برگی از نامه نور» از سوی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، به تبیین آیه شریفه «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» پرداخت.

متن سخنان استاد دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ. 33 مائده.

خداوند در آیات 33 و 34 سوره مبارکه مائده در مورد محاربه و احکام محارب سخن گفته است. نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود تعبیر؛ «لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.». فرموده است کسانی که با خدا و پیامبر(ص) محاربه کنند و بجنگند در دنیا گرفتار خواری و خذلان و در آخرت هم به عذاب دردناک مبتلا خواهند شد اما راه برای عفو هم بسته نیست زیرا فرموده است کسانی که توبه کنند قبل از آن که دست شما به آنان برسد خداوند آمرزنده و عفوکننده است.
 
نکته مهم اینکه مجازات دست خداوند است و عفو و بخشش هم از طرف خداوند است و ما نمی‌توانیم سر خود برای کسی مجازات وضع کنیم و نه می‌توانیم کسی را که خدا به او وعده مجازات داده است عفو کنیم و ببخشیم زیرا ممکن است ما کسانی را ببخشیم که شایستگی آن را ندارند و دوباره مرتکب جرم و فساد شوند و در عین حال برای کسانی که مطابق قوانین الهی می‌توانیم تخفیف قائل شویم این کار را نکنیم.
انتهای پیام
captcha