
به گزارش ایکنا؛ تأیید انتخاب علی منتظری بهعنوان رئیس جدید جهاددانشگاهی، انتصاب مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای، سوگنشینی اهالی رسانه در داغ خبرنگار فقید ایسنا، افزایش ۳۰ درصدی اعزام کاروانهای راهیان نور و پایان مرحله اول اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از جمله مهمترین رویدادهای اجتماعی است که طی هفته گذشته رخ داده است.
خبرگزاری ایکنا، بنابر رسالت آگاهیبخشی به مخاطبان و همراهان خود موضوعات و سوژههای مناسبتی و موضوعی را دنبال کرده است که طی هفته گذشته تربیت دینی، بررسی نکات تربیتی نامه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن(ع) و چگونگی تقویت حالات معنوی در انسان را مورد توجه قرار داده است.
یادداشتهای آیتالله مبلغی در رابطه با خوانشهایی که از سوره یوسف داشته است نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
در ادامه گزارش، مروری بر این رویدادها، مصاحبهها و یادداشتها داریم.
تأیید انتخاب علی منتظری بهعنوان رئیس جدید جهاددانشگاهی
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سهشنبه ۱۹ فروردینماه به ریاست مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و رئیس این شورا، علی منتظری را بهعنوان رئیس جهاددانشگاهی انتخاب کردند.
منتظری در یکصدوهفتادمین جلسه هیئت امنای جهاددانشگاهی، بهعنوان نامزد گزینه ریاست این نهاد انتخاب شد و در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، در حکمی وی را بهعنوان «سرپرست جهاددانشگاهی» منصوب کرد.
پایان مرحله اول اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده
اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده در مرحله قبل از آغاز حج تمتع سال ۱۴۰۴ به پایان رسید. در این مرحله از اعزامها که از ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ آغاز شده بود، حدود ۱۹۲ هزار ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده و عمره مفرده به جای آوردند.
تمامی زائران ایرانی اعزام شده به عمره تا دوم اردیبهشتماه به کشور بازخواهند گشت تا کشور میزبان، خود را برای پذیرایی از زائران حج تمتع آماده کند.
پس از دو هفته وقفه، زائران حج تمتع راهی سرزمین وحی میشوند و پس از انجام اعمال حج، دور دوم اعزامهای عمره در سال جاری از دهه سوم تیرماه آغاز میشود.
خوانشی از قصه حضرت یوسف(ع) در پرتو علوم ارتباطات
آیتالله احمد مبلغی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه طی مجموعه یادداشتهایی سه برداشت تفسیری از سوره یوسف(ع) را شامل «خوانشی اخلاقی از سوره یوسف(ع)»، «خوانشی از قصه یوسف(ع) در پرتو علوم ارتباطات» و «خوانشی تفسیری با نگاه روانشناختی اجتماعی» را مطرح کرده و این یادداشتها را در اختیار ایکنا قرار داده است.
در بخشی از این یادداشت آمده است: در سپهر ارتباط، آنجا که سخن از تأثیر و نفوذ است، دو اصل را گوهریترین ارکان میتوان شمرد: یکی قدرت اقناع، که جان کلام را در دل مخاطب مینشاند و دیگری همنشینی با فضای اندیشه او، که پیام را از حصار الفاظ به عرصه جان میکشاند و آن را به حقیقتی زیسته بدل میسازد. این دو اصل در قصه یوسف به اوج کمال رسیده است. او نهتنها در لحظههای سرنوشتساز مخاطب خود را مجاب میساخت، بلکه در مسیر زمان، جامعهای را با خود همراه کرد.
در ادامه یادداشت، اقناع حضرت یوسف(ع) در پنج مرحله تشریح شده است که هر یک جلوهای از هنر ارتباطات است.
متن یادداشت را
اینجا بخوانید.
گذشت؛ نبض پنهان سوره یوسف(ع)
در ادامه خوانش اخلاقی از سوره یوسف(ع)، آیت الله مبلغی معتقد است: آنگاه که فراق، یوسف را ربود، یعقوب نه پدری که روی از فرزندانش بگرداند و نه دلی که در تندباد مصیبت بخشکد، بلکه جراحتی تپنده از امید بود، چشمی دوخته به افق دور، آنجا که وعدهها خلاف نمیشوند. عتابش نه از سر قساوت بود، که دری بود گشوده بر بازگشت و صبرش نه از جنس تسلیم، که پلی بود استوار، نه تندبادها فرو میریختندش و نه بار گرانِ اندوه او را خمیده میکرد، بلکه امیدی بود که امتداد مییافت و امتداد، تا رؤیا را به سپیدهدمان حقیقت رساند.
این یادداشت را
اینجا بخوانید.
هدایت خاموش؛ کلید تربیت دینی نسل جدید
تعلیم و تربیت دینی نسل جدید، نیازمند رویکردی پویا و متناسب با تحولات دنیای معاصر است. این نسل در فضای دیجیتال و پر از چالشهای فکری رشد میکند؛ بنابراین، تربیت دینی باید با زبان روز و روشهای جذاب، پیامهای الهی را به گونهای انتقال دهد که هم پاسخگوی عقلانیت باشد و هم نیازهای روحی جوانان را تأمین کند. استفاده از رسانههای مدرن، گفتوگوی آزاد و تشویق به پرسشگری میتواند ایمان را از سطح تقلید به باوری عمیق و آگاهانه ارتقا دهد.

علیرضا مؤذن، پژوهشگر تعلیم و تربیت و مؤلف کتابهای «ترس، زشت و زیبا»، «سواد رسانهای»، «محور مقدس» و «مهندسی من» در گفتوگو با ایکنا به لوازم و ابزارهای تربیت دینی و همچنین موانع رسیدن به آن پرداخت. در بخشی از این گفتوگو آمده است: چالش جدی که اکنون وجود دارد این است که بین دو نسل، مخاطبشناسی و زمانآگاهی از نسل گذشته تا نسل بعد وجود ندارد و نمیداند این نسل چگونه زندگی میکند. مثلاً نسل جدید (مثل نسل Z و آلفا) ویژگیهایی دارد که تربیت را پیچیده کرده است، یکی از ویژگیهای آنها خودمرجع بودن است، یعنی آنها به جای پرسش از والدین یا معلمان، پاسخ سوالات را در گوگل جستوجو میکنند و پاسخ خود را دریافت میکنند و دیگر نیازی به والدین و معلمان برای پاسخگویی به سؤالاتشان ندارند؛ از این رو متأسفانه شأن مربی و معلمی که قبلاً برای نسلهای گذشته وجود داشت، اکنون وجود ندارد و همه مسائل در سرانگشتان این نسل خلاصه میشود.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
فراخوان جشنواره همام ویژه هنرمندان معلول و جانباز
چهارمین دوره جشنواره همام با مشارکت هنرمندان معلول کشور با هدف ایجاد فرصتی منحصربهفرد برای بروز و شکوفایی استعدادهای ویژه هنرمندان دارای معلولیت و جانبازان، ترویج فرهنگ امید، خودباوری و نشاط اجتماعی و تقویت جایگاه هنری معلولان و توانیابان در جامعه برگزار میشود.
تمامی هنرمندان خودآموخته یا حرفهای در رشتههای هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و موسیقی میتوانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند و بخشهای مختلف این جشنواره شامل بخش رقابتی، بخش غیر رقابتی و بخش کودک و نوجوان است. در بخش رقابتی پس از بررسی تمامی آثار توسط هیئت انتخاب و داوری، آثاری که از نظر معیارهای حرفهای و زیباییشناسی مناسب تشخیص داده شوند، انتخاب و به بخش رقابتی راه پیدا خواهند کرد. برگزیدگان نهایی جشنواره از بین هنرمندان راه یافته به این بخش انتخاب و معرفی میشوند.
بخش غیررقابتی جشنواره همام در این دوره نیز با هدف حمایت حداکثری و ایجاد فرصتهای بیشتر برای هنرمندان و معرفی آثارشان به جامعه مخاطب صرفا جهت نمایش و فروش آثار برگزار میشود.
توجه به نظام بندگی؛ رکن مهم تربیت دینی
نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع)، که به نامه ۳۱ نهجالبلاغه معروف است، یکی از غنیترین متون تربیتی و اخلاقی در اسلام محسوب میشود. در این نامه، امام علی(ع) با بیانی شیوا و عمیق، اصول تربیت نفس، خودسازی، تقوا، عدالت و علمآموزی را به فرزندشان آموزش میدهند. این نامه نه تنها راهنمایی برای زندگی فردی و معنوی است، بلکه به عنوان یک برنامه جامع تربیتی برای رشد اخلاقی و اجتماعی نیز قابل استفاده است. ایکنا برای بررسی نکات تربیتی این نامه با حجتالاسلام محسن بختیاری، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت دینی گفتوگو کرده است.
وی معتقد است: هر دو روش یعنی توصیههای امام علی(ع) و روشهای تربیتی مدرن، دغدغه تربیت دارند و در بسیاری از موارد دارای اشتراکاتی هستند، اما نقطه اصلی تفاوت در این است که در تعداد زیادی از روشهای تربیتی غربی و شرقی، انسان دور از خدا و بدون درنظر گرفتن نظام بندگی تصور شده است. درواقع انسان، فقط برای رسیدن به آرزوهای دنیایی خود در این ۸۰ تا ۱۰۰ سال دیده شده است. به گونهای که بعد از این زندگی دنیا، او هیچ و پوچ میشود، اما نامه امیرمؤمنان علی(ع) هم واقعیتهای میدانی تربیت را مدنظر قرار داده است و هم نگاه الهی و توحیدی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
این کارشناس دین در ادامه این مصاحبه درباره اجرای توصیههای امام علی(ع) در عصر مدرن و با توجه به چالشهای جدید و چگونگی استفاده از این توصیهها به عنوان یک برنامه جامع برای تربیت فرزندان سخن گفته است.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
تأثیر ناسازگاری والدین بر شکلگیری شخصیت دختران
نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی «رابطه پدر دختری در آئینه علم و دین» به موضوع «تأثیر ناسازگاری والدین بر شکلگیری شخصیت دختران» اختصاص داشت که حجتالاسلام سیدعباس ساطوریان، استادیار روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این زمینه به سخنرانی پرداخت.
وی در این نشست گفت: اگر زن و شوهر با یکدیگر ناسازگار باشند و رابطه سالمی نداشته باشند، آیا میتوانند به یکدیگر انرژی انتقال دهند؟ مسلماً پاسخ منفی است. از طرفی، فرزندان بهصورت مداوم از والدین انرژی میگیرند و نیازهای عاطفی، روانی و تربیتی خود را ابراز میکنند. اما والدینی که خود درگیر اختلافات هستند، انرژی لازم برای پاسخگویی به این نیازها را ندارند. در نتیجه، چه اتفاقی میافتد؟ کودکان از تعادل خارج میشوند و رشد سالم و بهینهای نخواهند داشت. درواقع ناسازگاری والدین باعث ایجاد اختلافات شدید زناشویی، طلاق یا جدایی، خشونت کلامی یا فیزیکی، کمبود حمایت و محبت و عدم هماهنگی در سبک تربیتی فرزندان میشود. اگر فرزندان متوجه اختلاف والدین در شیوه تربیتی شوند، بهتدریج حرف هیچ کدام را گوش نمیدهند. ممکن است کودک در ابتدا مطابق میل یکی از والدین رفتار کند، اما پس از مدتی از هر دو فاصله میگیرد و در نهایت، فرزند سبک رفتاری خودش را انتخاب میکند و تربیت از دست والدین خارج میشود.
ساطوریان در ادامه تأثیر اختلافات والدین بر فرزندان و راهکارهای کاهش تأثیرات منفی را مورد اشاره قرار داد.
پدران چگونه میتوانند راهنمای دخترانشان در فضای مجازی باشند
دومین نشست از سلسله نشستهای علمی «رابطه پدر دختری در آئینه علم و دین» به موضوع «نحوه مواجهه پدر با دختر در ارتباط با استفاده از فضای مجازی و کنشگریها در آن» اختصاص داشت که حجتالاسلام سید حمید میرخندان، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما شب گذشته در این زمینه به سخنرانی پرداخت.
میرخندان درباره اینکه پدر چگونه با دخترش در فضای مجازی تعامل میکند، بیان کرد: بسیاری از ارزشها و باورهایی که فرد در زندگی کسب میکند، از طریق تجربه مستقیم و حضور در جوامعی شکل میگیرد که این ارزشها در آنها نهادینه شدهاند. مثلاً وقتی فرد در کتابخانهها یا محافلی شرکت میکند که این باورها در آنها جاری است، به تدریج به آن ارزشها دلبسته میشود. این فرآیند، همان چیزی است که از آن به عنوان «زندگی روزمره واقعی» یاد میکنیم و بسیاری از مؤلفههای فرهنگی در بستر همین زندگی ملموس، نهادینه میشوند.
این استاد دانشگاه در ادامه سواد رسانهای را مورد اشاره قرار داد و گفت: خانوادهها به ویژه والدین، باید این سواد را داشته باشند و آن را به فرزندانشان منتقل کنند. سواد رسانهای فقط محدود به کتاب نیست، بلکه شامل درک رسانههای دیجیتال و نحوه استفاده صحیح از آنهاست. متأسفانه در کشور ما، آموزش سواد رسانهای در مدارس، دانشگاهها و حتی رسانههایی مثل صداوسیما، آنطور که باید جدی گرفته نشده است، در حالی که باید تمرکز بیشتری بر آن کرد.
مشارکت گسترده دانشآموزان در ویژه برنامههای «وعده نصر»
سردار مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانشآموزی در گفتوگو با ایکنا، به تشریح برنامههای این سازمان در ایام ماه رمضان و عید نوروز پرداخت و اظهار کرد: بسته «وعده نصر» شامل برنامههای مختلف فرهنگی از جمله پویش «مثبت نصر» است. در این پویش دانشآموزان مدارس سراسر کشور به این سؤال پاسخ میدهند که «نظر شما در مورد آینده فلسطین چیست؟». این پرسش از سوی دانشآموزان بسیجی و تشکلهای دانشآموزی بسیجی از سایر دانشآموزان پرسیده میشود. این پویش از سوی مربیان و دبیران درس آمادگی دفاعی در مدارس اجرا میشود. همچنین، در این پویش، دانشآموزان نظرات خود را درباره آینده فلسطین تا روز قدس بیان و آثار خود را در پیامرسان شاد ارسال میکنند که در نهایت نیز به بهترین کلیپها جوایزی اهدا خواهد شد.

وی افزود: در راستای اجرای این پویش و پس از طرح پرسش مورد نظر، دانشآموزان بسیجی سر کلاس درس حاضر شده و این جمله از مقام معظم رهبری را که فرمودند: «دنیای آینده، دنیای فلسطین است» بر روی تخته کلاس نوشته و روی آن را میپوشانند. سپس، دانشآموزان بسیجی پس از پاسخ دانشآموزان به پرسش مدنظر، پوشش روی جملات مقام معظم رهبری را برداشته و دانشآموزان آن را میخوانند.
معاصی فردی و اجتماعی؛ عامل بازدارنده انسان از دعا و مناجات
مقدمه حضور در مسیر معنویات و ایجاد حالات معنوی در انسان، ترک گناه و معاصی است. انسانی که سایه گناهان بر زندگی او چیره شده است، نوری در دل ندارد که بتواند از آن به عنوان چراغ راه هدایت استفاده کرده و به سمت کمال معنویت حرکت کند. معاصی چه از نوع فردی و چه اجتماعی چنان چشم دل انسان را کور میکند که نمیتواند راه دستیابی به حقیقت و کمال انسانی را بیابد.
خبرگزاری ایکنا در رابطه با مقوله چگونگی ایجاد حالات معنوی در انسان و تداوم آن برای رسیدن به کمال معنوی، به گفتوگو با حجتالاسلام محمدمسیح جاسبینیا، مبلغ، کارشناس دینی و پژوهشگر حوزه هنر و رسانه پرداخته است. در بخشی از این گفتوگو آمده است: یکی از آثار معاصی، کاهش سطح خواستههای انسان و بیتمایلی او به اصل خواستن از خداست. انسان با انجام معاصی مختلف، نسبت به دعا، مناجات و درخواست از کریمترین مولا یعنی خداوند متعال بیتفاوت و بیمیل میشود. «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ؛ خدایا! براى من بیامرز گناهانى که دعا را از مستجاب شدن باز مىدارد». یکی از برداشتها این است که اصلاً دعا از فرد گناهکار صادر نمیشود و در درون او محبوس میماند. فرد گناهکار مبتلا به یأس میشود و کسی که مأیوس شد، دعا را عبث میانگارد.
وی در ادامه به تأثیر کاهش گناهان در استمرار حالات معنوی درونی انسان، چگونگی ایجاد حالات معنوی در انسان و میزان تأثیرگذاری ایام ویژه الهی در ایجاد حالات معنوی پرداخت.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
شناسایی ۱۰۰ گره ذهنی جمعیتی
مهتاب رضیئی، دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، به تشریح برنامههای این ستاد پرداخت و گفت: در موضوع جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده، در یک سیر قرار گرفتهایم. سبک زندگی مدرن و هژمونی ناشی از مدرنیته، موجب شده است که بخشی از افکار و ذهنیت نسل جوان تحت تأثیر قرار گیرد. معمولاً فرهنگهای غنی و ریشهدار در برابر چنین هژمونیهایی مقاومت نشان میدهند، زیرا در صورت عدم مقاومت و یا دست کشیدن از مقاومت، امکان نابودی آنها وجود دارد. این ویژگی ذاتی فرهنگهای اصیل است.
وی افزود: براساس تحقیقات انجام شده، ۱۰۰ گره ذهنی در بحث جمعیت کشور شناسایی شده که بخش عمدهای از آنها مربوط به مؤلفههای فرهنگی، از جمله تغییر سبک زندگی و نگرشهاست.
شخصیسازی هوش مصنوعی برای یادگیری قرآن
مرتضی تسخیری، کارآفرین و تسهیلگر حوزه کسب و کار در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه چه ضرورتی برای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در مباحث دینی و قرآنی وجود دارد؟ گفت: باید به هوش مصنوعی به عنوان یک واقعیت نگاه کرد. یعنی دیگر در نقطهای قرار نداریم که تصمیمگیری کنیم که آیا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم یا خیر؛ بلکه استفاده و تسلط بر هوش مصنوعی یک ضرورت است.
وی افزود: هوش مصنوعی براساس ایدههای ارائه شده میتواند روش حفظ قرآن طراحی کند که مختص به هر فرد با ویژگیها و توانمندیهای شخصی او باشد و یا اینکه میتواند برنامه تمرینی به شخص بدهد تا یک قاری یا حافظ بتواند خود را برای مسابقات قرآن آماده کند؛ حتی میتواند نحوه قرائت هر قاری را تصحیح کند.
متن مصاحبه را
اینجا بخوانید.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای منصوب شد
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه دیگری محمد حاجیمیرزایی، محمدصادق افراسیابی، فرزانه شریفی، سیدمحمدحسین سجادینیری و ناصر جاهدنیا را بهعنوان اعضای هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای منصوب کرد.
در متن این احکام نیز آمده است: «در اجرای ماده ۷ اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای و با توجه به صورتجلسه هیئتامنا، به شمارۀ ۲۲۴۲۷ مورخ ۱۲/۱۲/۱۴۰۳ به موجب این حکم، به مدت سه سال به عنوان «عضو هیئتمدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای» منصوب میشوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نزدیک با سایر اعضای هیئتمدیره در تحقق اهداف و انجام وظایف موفق و مؤید باشید.»
سوگنشینی اهالی رسانه در داغ خبرنگار فقید ایسنا
مراسم یادبود مرحومه «فاطمه ربی زواره» سردبیر فقید ایسنا امروز سهشنبه، ۱۹ فروردینماه در مسجد امام سجاد(ع) خیابان فخر رازی تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از اجرای برنامه مداحی از سوی کاظم دانایی، پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

این مراسم با حضور علی منتظری، سرپرست جهاددانشگاهی، حسن مسلمینائینی، رئیس سابق جهاددانشگاهی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، محمود صادقیان، مدیر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین رنجبران، مشاور وزیر امور خارجه، محمدرضا نوروزپور، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد، مقداد زکیزاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، جلیل بیت مشعلی، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، علی متقیان، مدیرمسئول موسسه ایران، سیدعباس موسوی، معاون مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهور، مهدی عرفاتی، سرپرست خانه روزنامهنگاران، حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، ابوالقاسم رئیسی، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، جمال رحیمیان، رئیس جهاددانشگاهی تهران، شیرکون، قائممقام سابق خبرگزاری ایسنا، نادعلی، مدیرعامل خبرگزاری جماران، ایمان شمسایی، مدیرکل مرکز ارتباطات و رسانه مجلس و خانواده مرحومه ربی زواره در مسجد امام سجاد (ع) خیابان فخر رازی تهران برگزار شد.
افزایش ۳۰ درصدی اعزام کاروانهای راهیان نور
احمد صادقی، مدیر راهیان نور سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج در گفتوگو با ایکنا، به تشریح جزئیات طرح اردوهای راهیان نور ۱۴۰۳ پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته علاوه بر اعزام کاروانهای راهیان نور داخلی، اعزام راهیان نور بینالمللی نیز مدنظر بود و کاروانهای مختلفی از کشورهای خارجی در این طرح حضور داشته و از مناطق عملیاتی بازدید کردند. اجرای برنامههای نوآورانه و جدید در طرح راهیان نور جاری باعث شد تا استقبال خیلی خوبی از سوی کاروانها صورت گیرد. طبق برآوردهای اولیه با حدود ۳۰ درصد افزایش اعزام کاروانهای راهیان نور مواجه بودهایم. همچنین با تدابیر، حمایتها و برنامهریزیهایی که صورت گرفت، مقوله ارزانسازی در اعزام کاروانهای راهیان نور رقم خورد.
انتهای پیام