کد خبر: 4280908
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷
آیت‌الله جوادی آملی:

حوزه امانت خدا و آیت‌الله حائری امین الله بود

مفسر قرآن و نهج‌البلاغه در یکصدمین سال‌گشت بازتاسیس حوزه علمیه قم گفت: مقام امانت مانند مقام خلافت و امارت است که اگر شامل حال کسی شد انسان امین الله خواهد شد و در این صورت خدا حوزه را به او می‌سپارد و مانند کاشف الغطا و مرحوم حائری و امام خمینی(ره) تربیت خواهد شد که فرمود قسم به خدا من از هیچ چیزی در عمرم نترسیدم. 

حوزه امانت خدا و آیت‌الله حائری امین الله بودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی؛ مفسر قرآن کریم، 17 اردیبهشت در سخنانی در همایش بین‌المللی یکصدمین سال‌گشت بازتاسیس حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم در حال برگزاری است، گفت: قرآن، کتاب آسمانی و قانون اساسی ماست؛ در دومین خطبه نهج‌البلاغه که امام علی(ع) که قرآن ناطق است، این قانون اساسی را تبیین نمود؛ و فرمود قرآن کتابی است که همتا ندارد و نخواهد داشت؛ فرمود قرآن‌شناسانی هم که معادل ندارند اهل بیت(ع) هستند و احسن الحدیث این کتاب است.
 
وی افزود: اگر ولایت درجاتی دارد قله ولایت علی(ع) و اولاد اوست و اگر قرآن برای علم درجاتی دارد قله معرفت علی(ع) و اولاد اوست؛ اگر بهشت و عروج و قرب الی الله درجاتی دارد قله آن علی(ع) و اولاد علی است؛ پس نه قرآن معادل دارد و نه علی(ع) و اولاد علی(ع)؛ او که گفت سلونی قبل ان تفقدونی؛ قرآنی حرف زد و آن که به انتظار ظهور او هستیم همانند علی(ع) است که خواهد گفت: سلونی قبل از تفقدونی. 
 
این مرجع تقلید بیان کرد: کسانی که حافظان قرآن و شاگرد اهل بیت(ع) هستند کیانند که بتوانند حوزه نجف را از یکسو و حوزه قم را از سوی دیگر اداره کنند و اینها چه شرایطی دارند؟ قرآن کتاب عقل و علم است؛ ابن سکیت از امام رضا(ع) پرسید حجت مردم چیست و ایشان فرمودند: العقل العقل العقل. خداوند عقل و امانت را به علمای بزرگ عطا کرده است.
 
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مرحوم کلینی در مقدمه کافی آورده است که قطب فرهنگی دین، عقل مردم است و اگر عقل بود هم قرآن را می‌فهمد و حفظ می‌کند و هم عترت را، افزود: اگر عقل بود با دست پر حوزه هزار ساله نجف و صدساله قم می‌سازد و آن را تحویل حضرت خواهد داد و اگر این نبود دستش خالی خواهد بود. قرآن در مواجهه با یهود فرمود شما پایگاهی ندارید و بر چه مبنایی می‌خواهید دین برپا کنید؛ شما انبیاء را به غیر حق کشتید و کتاب را تحریف کردید.
 
ایشان افزود: اگر وجود مبارک آیت‌الله حائری به قم آمد و حوزه را زنده کرد بزرگانی چون آیات بروجردی و حجت و خوانساری و صدر و امام و اراکی و ...تربیت شدند زیرا دستشان پر بود؛ زیرا هم قرآن احسن الکتاب است و هم اهل بیت(ع) برترین مفسران هستند و این بزرگان کتاب و معارف اهل بیت(ع) را به قوت گرفتند. از خصوصیات آیت‌الله حائری که توانست قرآن و فقه و اصول و علوم اهل بیت(ع) را احیاء کند این بود که شاگردان وی مانند زنبور عسل در حرم و فیضیه، قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) می‌گفتند. آیت‌الله محقق داماد فرمود ما وقتی صبح زود وارد حرم می‌شدیم در حالی که روزهای خفقان حوزه بود، طلاب با هم مباحثه می‌کردند. 
 

باید چشمه باشید

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: خداوند فرمود قانون اساسی قرآن به شما اجازه نمی‌دهد استخری فکر کنید یعنی منقولات و داشته‌های دیگران را بنویسید و بخوانید و الا و لابد باید چشمه باشید؛ لذا فرمود تعلیم قبل از تعلم واجب است لذا روایات فراوانی داریم که بیش از سوادمان حرف بزنیم و داعیه نداشته باشیم و ننویسیم. فرمود ما شما را تربیت نمی‌کنیم در قم و نجف که فقط محفوظاتی داشته باشید بلکه باید مجتهد شوید و بفهمید و نوآوری داشته باشید و این نوآوری باید بر مبنای قرآن واهل بیت(ع) باشد.
 
مفسر قران بیان کرد: قرآن فرمود ما طوری حرف نمی‌زنیم که تاریخ مصرف داشته باشد بلکه در طول تاریخ زنده است؛ با فعل مضارع به پیامبر(ص) فرمود: كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ. ما گذشته و حال و آینده نداریم؛ این تعبیر یعلمکم یعنی قرآن همیشه حرف تازه است و دیگر اینکه حرفی دارد که در جای دیگری وجود ندارد و در هیچ جای عالم آن را نخواهی یافت. ما چیزی به تو یاد دادیم که نمی‌توانستی یاد بگیری؛ امروز هم جامعه اسلامی ما طبق این قرآن است. تو اگر مردی غواصی کن و بحر و دریا و چشمه باش. دریا هر روز گوهر دارد. فرمود مغرب و مشرق بروید حرف تازه پیش ماست؛ ما از کسی سخن می‌گوییم که نظام عالم را آفرید و آغاز و انجام در اختیار اوست؛ اگر عرضه دارید و مثل کلینی فکر می‌کنید در این صورت هر روز حرف تازه خواهید داشت.
  

چه کنیم اندلس‌سازی نشود

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اندلس در گذشته بزرگانی چون ابن رشد و فحولی دیگر داشت، گفت: اگر عقل و استدلال و رهاورد عقلی نباشد چنان خواهد شد که در اندلس شد؛ بنابراین الا و لابد باید اصول دین در حوزه وجود داشته باشد و اگر این باشد قم و نجف مانند اندلس نخواهد شد ولی اگر چشمه و کوثر را به استخر تبدیل کردیم این خطر وجود دارد. 
 
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: قرآن در بخش پایانی سوره احزاب فرمود: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ بزرگان در مورد امانت فرمودند امانت، خلافت و امامت و ... است که درست هم هست ولی اگر خدا امانت را به کسی داد او امین الله خواهد شد که خدا به آیت‌الله حائری یزدی داد که چنین حوزه را حفظ و اداره کرد. امانت طلا و نقره و فلان شیئ نیست بلکه مانند النبوه و الخلافه و الامامه است و در این صورت امناءالرحمان فراوان هستند.
 

امین الله سبب دوری مردم از دین نیست

ایشان تاکید کرد: مردانی که چیزی غیر از توحید نمی‌شناسند امین الله هستند، البته حساب معصوم از شاگردان آنان جداست؛ امین الله کاری نمی‌کند که مردم از دین برگردند و چیزی را خلاف دین بدانند. الامانه خودش مقام است نه چیزی مانند طلا و نقره و در این صورت حاج شیخ عبدالکریم، امین‌الله می‌شود و وقتی امین‌الله شد وارد حرم امام رضا(ع) خواهد شد و درخواست‌های بلندپروازانه هم دارد. 
 
این مرجع تقلید ادامه داد: در زیارت از امام(ع) می‌خواهیم که ما آمدیم از کسانی شویم که از علم شما بهره ببریم؛ البته شفای مریض و حاجات دنیوی داریم ولی آن خواسته اصلی بهره بردن از علوم و معنویت شما است. مقام امانت مانند مقام خلافت و امارت است که اگر شامل حال کسی شد انسان امین الله خواهد شد و در این صورت خدا حوزه را به او می‌سپارد و مانند کاشف الغطا و مرحوم حائری و امام خمینی(ره) تربیت خواهد شد که فرمود قسم به خدا من از هیچ چیزی در عمرم نترسیدم. 
 
این مفسر قرآن تصریح کرد: قرآن و اهل بیت(ع) آمدند تا پایه و اساس برای ما درست کنند ولی قرآن به یهودیان و مسیحیان گفت شما چیزی ندارید و هر چه بود تحریف کردید بنابراین این امانت امروز بر دوش ما و حوزه قرار دارد تا دین را تبلیغ و ترویج کنیم. 
انتهای پیام
captcha