
به گزارش ایکنا،
آیتالله
سیدهاشم حسینی بوشهری؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، 17 اردیبهشت در همایش بینالمللی
یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم در حال برگزاری است، با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این همایش، گفت: حقیقتا میتوان از این پیام به عنوان منشور حوزه بعد از منشور روحانیت حضرت امام(ره) نام برد؛ نکات ارزشمندی در پیام رهبری بود که رهتوشه برای همه حوزهها از سوی شخصیتی است که دیدهبان حوزه هستند.
وی افزود: ایشان نیازها را به درستی رصد کرده و برای هر جایگاهی راهکار نشان میدهند و دست اعضای محترم شورای عالی و مدیران حوزه را برای تحولی عظیم و شگرف باز میگذارند و معتقدم سطر به سط این کلمات علاوه بر تاریخچه شکلگیری و بازتاسیس حوزه و مسائل مبتلا به حوزه و جامعه دینی ما و دولتهای مسئول، رسالت و آینده حوزه را به درستی تبیین فرمودند. حوزه مسئولیتی بیش از قبل در برابر شبهات داخلی و خارجی دارد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بعد از گذشت صد سال از بازتاسیس حوزه تفاوت زیادی را شاهد هستیم؛ کارهای مرحوم شیخ در بعد مسائل علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی یک مینیاتور کوچکی از آن اتفاقاتی است که در نظام اسلامی در حال رخ دادن است؛ دغدغههای آن روز حاج شیخ با دغدغه امروز عالمان دین و مراجع معظم تقلید شبیه است گرچه زمان تغییراتی در روش آن ایجاد کرده است مثلا انقلابیگری امروز در حوزه مصادیق متفاوتی با گذشته دارد.
وی افزود: حاج شیخ در متن سیاست بود و آن روز مجبور به مدارا با رضاخان قلدر بود و با او در نیفتاد زیرا حوزه باید میماند و حوزه ماند تا امام کار او را تکمیل کند. امام فرمودند بازتاسیس حوزه توسط حاج شیخ کاری کمتر از ایجاد نظام جمهوری اسلامی نیست؛ رهبر انقلاب امام خامنهای هم در بیانی فرمودند انقلاب ثمره حرکت حاج شیخ بود و اگر حاج شیخ در آن زمان اقدام را نکرده بود و سر به رسر رضاخان میگذاشت، فضایی برای درس و بحث و رونق حوزه هم ایجاد نمیشد لذا رضاخان گفت من حریف همه شدم جز شیخ قم.
حسینی بوشهری با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودند عالمان شیعه مرزبانان دین هستند، گفت: اگر مرزبان اعتقادی نباشد مرزبان جغرافیایی نیز از سرحدات حفاظت نخواهد کرد؛ مرزبان اعتقادی در مرزبان جغرافیایی انگیزه برای حفاظت از کشور ایجاد میکند؛ علماء شیعتنا مرابطون؛ علمای دین در یک جبهه و ابلیس و یارانش در جبهه مقابل آن در حال نبرد هستند. حاج شیخ احیاگر و انسانی بصیر و شخصیتی ارزشمند است.
رئیس جامعه مدریسین حوزه قم، اظهار کرد: حوزه قم ریشهدار است و اگر بازتاسیس را گرامی میداریم به معنای خلاصه شدن حوزه در یکصدسالگی نیست؛ سابقه حوزه به عصر ائمه بر میگردد و اشعریون و شخصیتهای بزرگ دیگری چون میرزای قمی نقش احیاگری داشتند ولی حوزه همیشه به خاطر حاکمیت ظالمان جور گرفتار فراز و فرود و فترت میشد. هر وقت علما دور هم جمع شدند و سر و کله رضاخان پیدا شد و در چنین شرایطی کسی که توانست در برابر او سینه سپر کند مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بود که با تدبیر لازم او را سر جای خود نشاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ورع و تقوا و پارسایی در شیخ از بقیه علما درخشندهتر بود؛ مسئله دیگر اعتماد عالم بزرگی چون میرزای شیرازی، صاحب فتوای تنباکو و شیخ فضل الله نوری به حاج شیخ بود؛ ویژگی دیگر ایشان تفوق و برتری علمی بر دیگر عالمان آن دوره بود؛ حوزه سامراء و کربلا و نجف ایشان را قبول داشتند و قبل از هجرت از عراق هم مورد اعتماد همه علما در ایران و اعتاب مقدسه بود و چنین شخصیتی منشا تحول شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه قم بیان کرد: سابقه مدیریت در حوزههای عراق هم از دلایلی بود که سبب شد تا ایشان بیشتر از دیگران مورد اعتماد قرار بگیرد و مهمتر از همه دغدغهمندی نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی؛ البته برخی به حاج شیخ ظلم کرده و میگویند او بیگانه از سیاست بود ولی این تهمت و ظلم است؛ ایشان دغدغه مسائل سیاسی و اجتماعی داشت.
وی افزود: حاج شیخ سخت از دخالت بیگانگان در شئون اقتصادی و سیاسی آزرده میشد؛ او بر این باور بود که بیگانگان منافع مشروطه را به نفع خود مصادره کردند. ویژگی مهم دیگر مردمی بودن و در کنار آنان بودن است؛ او عبا زیر بغل میگرفت و مانند یک طلبه معمولی در کوچه و خیابان حرکت میکرد و این مسئله باید الگوی امروز ما باشد.
انتهای پیام