
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)،
آیتالله علیاکبر رشاد؛ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، در اجلاسیه اساتید علوم عقلی استان تهران که در مجتمع عالی علوم حوزوی امام رضا(ع) در تهران برگزار شد با اشاره به تاریخچه حوزه علمیه تهران، گفت: حوزه علمیه تهران که دارای سابقهای درخشان است، باید احیا شود. تهران به شهر هزار حکیم معروف بود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه با اشاره به نخستین سالگشت تاسیس انجمن علمی فلسفه اسلامی، دفتر تهران، اظهار کرد: این انجمن فعالیتهای خوبی در تهران و برخی استانها و شهرهای دیگر دارد و از تاسیس دفاتر آن در همه استانها استقبال میکند.
وی در ادامه بر آشنایی حوزویان با شاخههای مختلف فلسفه، بیان کرد: هستیشناسی اساس و موضوع مهمی است ولی در کنار آن، باید سایر مسائل نیز بررسی شود. مسئله معرفتشناسی، امروز بحث مهم فلسفه است و امروز با مسئله علوم شناختی نیز روبرو هستیم.
رشاد در ادامه به اثرات هوش مصنوعی بر فلسفه و هستیشناسی، گفت: اخیرا در تشرف به محضر آیتالله العظمی جوادی آملی، درباره فعالیتهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سخن گفتم و همچنان که توضیح میدادم ایشان فرمودند متاسفانه گوش نمیکنند، باید بیشتر در زمینه فلسفه و علوم عقلی کار شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت فلسفه مضاف و فلسفه فقه، گفت: امام خمینی (ره) موسس فلسفه فقه بودند و مبانی اولیه را در این موضوع مطرح کردند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه پیام تاریخی مقام معظم رهبری به یکصدمین سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سرآمدی و پیشرو بودن حوزه علمیه سخن گفتند.
تشکل اساتید علوم عقلی استان تهران تشکیل شود
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به فرازی از پیام تاریخی مقام معظم رهبری به همایش یکصدمین سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم که سه تکلیف مدیران و استادان حوزههای علمیه را مشخص کرده است، گفت: پیام مقام معظم رهبری بلا تشبیه، بلا تشبیه، مثل این میماند که داریم ترجمه نهجالبلاغه را میخوانیم.
مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اثرگذاری فلسفه اسلامی در تحولات اجتماعی و پاسخگویی به معضلات جامعه، افزود: این جلسه باید شروعی برای تشکیل اساتید علوم عقلی باشد. تشکلی که قطعا کارآمد خواهد بود.
وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)، ادامه داد: ما در اساسیترین موضوعات نظام و جامعه، مشاهده میکنیم که برخی از بزرگان میلغزند. آیا مسئله ولایت در میان مردم و مبلغان و نویسندگان و اساتید جا افتاده است. تشکل اساتید علوم عقلی میتواند در این زمینه و سایر موضوعات مهم ورود کند.
رحیمی صادق در ادامه با اشاره به سخنی از آیتالله العظمی جوادی آملی، گفت: تشکل اساتید علوم عقلی میتواند مسئولیت برگزاری گعدههای اساتید و پاسخگویی و بررسی موضوعات مورد توجه نظام را برعهده گیرد.
مدیر حوزه علمیه استان تهران، گفت: باید برای حل مشکلات جامعه در حد توانمان تلاش کنیم. تشکیل تشکل اساتید علوم عقلی و برگزاری جلسات با موضوع خاص مورد توجه استادان و نخبگان باشد.
همکاری با مستشرقین از سوی حکمای تهران
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: پایهگذاری برخی از براهین فلسفی، تقریر برخی از موضوعات فلسفی، ارتباط و همکاری با مستشرقین و ارتباط مردمی از جمله ویژگیهای فلسفه حکمای تهران بوده است.
وی با اشاره به نام برخی از حکما و فلاسفه تهران، اظهار کرد: مواجه با اندیشههای غربی و پاسخگویی به آنها جزو برکات همین حکما و فلاسفه است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: پایهگذاری برخی از براهین فلسفی، تقریر برخی از موضوعات فلسفی، ارتباط و همکاری با مستشرقین و ارتباط مردمی از جمله ویژگیهای فلسفه حکمای تهران بوده است.
وی بیان کرد: بایدهای فلسفی و مدیریتی، دو موضوع مهم در کار انجمن فلسفه اسلامی هم در تهران و هم در بقیه دفاتر است، شناخت خلأهای فلسفی که در تهران وجود دارد و در قم مطرح نشده از وظایف انجمن فلسفه اسلامی تهران است.
رودگر به وظیفه مدیران مجموعههای مرتبط با فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: همه باید برای گرم نگه داشتن گعدههای فلسفی بکوشند، راهبرد تربیت مدیران با موضوع فلسفه نیز بسیار مهم است.

معناکاوی بخش عمدهاز کار عالمان علوم انسانی است
همچنین حجتالاسلام والمسلین محمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، ادامه داد: در همه رشتهها توصیف وضع موجود از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ مرحله بعد توصیه و هنجارگذاری و دستورالعمل و راهبری است؛ باید توجه داشته باشیم که علوم انسانی علوم راهبری انسان است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش فلسفه را در علوم انسانی تعریف کنیم باید این تفکیک را داشته باشیم که در تعریف واژگان منطق ما چه نقشآفرینی دارد، روششناسی مفهومی ما و تراث موجود ما در منطق سینوی و منطق اشراقی و منطق سنتی آیا کفاف در حوزه علوم انسانی را میدهد یا نمیدهد؟ پس تالیف و مفهومسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر اگر نقش فلسفه اسلامی و مثلا فلسفه صدرایی را بخواهیم در مورد اندیشه سیاسی تحلیل کنیم میبنیم در موضوع علم سیاست نگاه صدرا به انسان و هستی و روش و معرفت چه جایگاهی دارد و امروز ما چگونه میتوانیم آن را مطرح و تحلیل کنیم.
انتهای پیام