کد خبر: 4297288
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۴

چگونه کمپین موفق مذهبی برگزار کنیم

در اولین روز از رویداد «نوآوری و اربعین»، کارگاه آموزشی برگزاری کمپین‌های UGC برگزار و ایده‌پردازان با اصول صحیح طراحی کمپین‌های مذهبی آشنا شدند.

چگونه کمپین موفق مذهبی برگزار کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، رویداد سه روزه «نوآوری و اربعین» به همت مرکز نوآوری شفق و با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی با هدف کمک به دارندگان ایده‌ها و محصولات اربعینی برای ارتقای خلاقیت و رساندن ایده‌های مرتبط با پیاده‌روی اربعین به محصول، امروز چهارشنبه هشتم مرداد ماه در محل «صندوق نوآوری و شکوفایی» آغاز به کار کرد و تا 10 مرداد ماه نیز ادامه دارد.
 
در ابتدای این رویداد نوآورانه، عباس طهرانی، مدیر دیجیتال مارکتینگ در کارگاه اصول برگزاری کمپین‌های UGC به تشریح نحوه اجرای کمپین‌های مذهبی پرداخت و گفت: قلب هر کار رسانه‌ای فرایند کمپین و مسئله دوم روایتگری رسانه است که در آن باید بدانیم چطور قصه بگوییم تا افراد با ما همراه شوند. کمپین یعنی همراه کردن افراد برای رسیدن به اهداف مشخص. در کمپین یا یک کار را تکرار می‌کنیم مثلا یک برند پیام خود را بارها و بارها تکرار می‌کند و یا ده‌ها نفر یک کار را تکرار می‌کنند. باید بدانیم اگر قرار باشد چیزی در ذهن ما بماند با یک بار مطرح کردن محقق نمی‌شود و نیاز به تکرار دارد، بنابراین باید کمپین به راه بیندازیم.
 
وی سطوح تأثیر رسانه‌ای را اعلام حضور، ایجاد سر و صدا و جلب توجه، فهمیده شدن، همراه سازی، همراه سازی عملی و در نهایت سفیرسازی اعلام کرد و گفت: انواع کمپین‌ها شامل دعوت به اقدام، آگاهی‌بخشی، تغییر رفتار، مطالبه‌گری، خیریه(جمع‌آوری کمک)، برندینگ و معرفی برشمرد و گفت: باید بدانیم کمپینی که طراحی می‌کنیم کدامیک از این نوع کمپین‌هاست تا بتوانیم آن را درست طراحی کنیم. 
 
طهرانی افزود: نحوه شناسایی مخاطبان هدف و مسائلی که باید در جامعه شناسایی شوند تا کمپین موفقیت‌آمیز شود نیز مباحثی است که باید در طراحی کمپین به آن دقت کنیم. 
 
در ادامه محمدمهدی بهرامی، که تجربه برگزاری کمپین‌های مربوط به فلسطین را دارد به بیان تجارب خود در برگزاری کمپین‌ها و بیان دلایل عدم موفقیت کمپین‌های بین‌المللی در حوزه فرهنگ مقاومت پرداخت. 
 
سپس طهرانی مراحل انجام کمپین آگاهی بخشی شامل؛ تحقیقات، طراحی، انتشار، اجرا، پایش، بهبود و گزارش را تشریح کرد و گفت: متأسفانه به صورت گسترده گروه‌ها و افراد مختلف اقدام به هشتک‌سازی می‌کنند بدون اینکه تحقیقات لازم را انجام دهند و به بررسی نحوه اجرای صحیح آن بپردازند و همین مسئله موجب می‌شود هشتک‌ها موفق نباشند‌.
 
وی ادامه داد: اول باید از خود بپرسیم چرا کمپین راه‌‌اندازی می‌کنیم؟ آیا کار دیگری به غیر از کمپین را می‌توانم انجام دهم؟ چند نفر ساعت می‌توانم بر روی اجرای کمپین صرف کنم؟ آیا می‌توانم حداقل ۱۶۰ نفر ساعت در بازه دو هفته‌ای صرف کمپین کنم؟ در چه شرایطی حاضر هستم هزینه کنم؟ چه قدر می‌توانم هزینه کنم؟ چه کسانی حاضر به کمک و همکاری هستند؟ آیا افراد یا سازمان‌ها اقناع شده‌اند که با کمپین همراهی کنند؟ و ... .
 
طهرانی افزود: در تحقیقات بیرونی هم نیاز است افراد از خود بپرسند چرا من باید این کمپین را راه‌اندازی کنم؟ در چه شهری؟ کدام نیازها کمتر مورد توجه بوده و تخصصی‌تر است؟ نیازهایی که وجود دارند چه مواردی هستند؟ شبکه حامیان چه کسانی هستند؟ و ... . 
 
طهرانی با تأکید بر اینکه طراحی صحیح، مهم‌ترین عامل موفقیت یک کمپین است، به تشریح اجزای مختلف طراحی یک کمپین از جمله طراحی راهبردی و طراحی تاکتیکی(توجه به رسانه‌های قابل دسترس، انتخاب مسئله مورد آگاهی بخشی، قالبی که محتوا باید در داخل آن تهیه و تعریف شود و ...) پرداخت و افزود: وقتی می‌خواهیم کمپین طراحی کنیم باید به رسانه ۳۶۰ که شامل؛ پرینت، گیفت، آنالوگ، رسانه‌های دیجیتال، دیجیتال آرت، محیطی و سنتی توجه کنیم. یعنی نباید صرفاً فکرمان را به یک رسانه محدود کنیم.
 
بررسی پویش‌هایی که در خصوص اربعین موفق نبودند و دلایل این عدم موفقیت و بارش فکری در خصوص آنها در ادامه این رویداد صورت گرفت و مرتضی تسخیری، کارآفرین و تسهیلگر حوزه کسب و کار که منتور این رویداد نیز است راهنمایی‌های لازم در خصوص هدایت فکری ایده‌پردازان را ارائه داد.
انتهای پیام
captcha