هفته بسیج فرصتی ارزشمند برای ارج نهادن به روحیه فداکاری، ایثار و خدمترسانی نیروهای داوطلب و متخصص کشور است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نقش بیبدیلی در پیشبرد اهداف ملی و اجتماعی ایفا کردهاند. این مناسبت نمادی از حضور فعال و مستمر بسیج در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و علمی کشور و نشاندهنده تعهد پایدار این نهاد در خدمت به مردم و ارتقای توان ملی است. در این میان، بسیج دانشآموزی جایگاهی ویژه دارد و به عنوان بخشی از حرکت ملی بسیج نقش مهمی در تربیت نسل آینده کشور و شکلدهی به هویت اجتماعی و فرهنگی نوجوانان ایفا میکند.
علاوه بر برنامههای جذاب و متنوع، ایجاد شبکه تربیتی منسجم میان مدرسه، خانواده، مسجد و پایگاه مقاومت زمینه مشارکت پایدار و عمیق نوجوانان را فراهم میکند و باعث میشود دانشآموزان همزمان با آموزش مهارتها و ارزشهای اجتماعی، حس هویت، مسئولیتپذیری و اثرگذاری واقعی را تجربه کنند. این هماهنگی میان نهادهای مختلف تربیتی، همراه با فرصتهای مسئولیتسپاری اجتماعی و فعالیتهای رسمی در فضای مجازی مشارکت نوجوانان را در بسیج دانشآموزی به سطحی اثرگذار و پایدار ارتقا میدهد و نقش آنان را در تقویت فرهنگ جهادی و مشارکت اجتماعی تثبیت میکند.
در مجموع هفته بسیج و فعالیتهای بسیج دانشآموزی یادآور تعهد، خلاقیت و توانمندی نسل جوان کشور است و نشان میدهد که با برنامهریزی هدفمند و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی، تربیتی و اجتماعی، میتوان مشارکت فعال نوجوانان را در مسیر خدمت به جامعه و ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی تثبیت کرد.
ایکنا همزمان با هفته بسیج و به منظور تشریح مأموریتها و دستاوردهای بسیج دانشآموزی به گفتوگو با سردار سیاوش مسلمی، مسئول بسیج دانشآموزی پرداخته که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
سازمان بسیج دانشآموزی براساس قانون ۱۳۷۵ مصوب مجلس شورای اسلامی و با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با هدف تربیت نسلی مؤمن، مسئولیتپذیر و دارای هویت روشن دینی ـ ملی تشکیل شد. این سازمان مأموریت دارد نوجوانانی را پرورش دهد که قادر باشند در برابر جنگ نرم، روایتهای تحریف شده و تهدیدات هویتی ایستادگی فکری و اخلاقی داشته باشند و در مسیر پیشرفت ایران نقشآفرینی کنند. محوریت ایمان، بصیرت، روحیه جهادی و آمادگی دفاعی ـ فرهنگی از مهمترین مأموریتهای راهبردی این نهاد انقلابی است.
سازماندهی دانشآموزان در قالب گروههای فرهنگی، علمی، مهارتی و جهادی و تقویت سرمایه اجتماعی مدرسه موجب شده بسیج دانشآموزی به یکی از بازوهای اصلی تربیت نسل تراز گام دوم انقلاب در ساختار آموزشی کشور تبدیل شود
امروز بسیج دانشآموزی در مدارس کشور بهعنوان یک جریان تربیتساز و هویتپرداز شناخته میشود؛ جریانی که فراتر از فعالیتهای فوقبرنامه در شکلدهی به شخصیت، هویت و مهارتهای نسل آینده نقش مؤثر دارد. سازماندهی دانشآموزان در قالب گروههای فرهنگی، علمی، مهارتی و جهادی و تقویت سرمایه اجتماعی مدرسه موجب شده بسیج دانشآموزی به یکی از بازوهای اصلی تربیت نسل تراز گام دوم انقلاب در ساختار آموزشی کشور تبدیل شود.
اساسیترین رسالت بسیج دانشآموزی تربیت نسلی است که در برابر تهاجم فرهنگی و شناختی امروز هویت ثابت، ایمان روشن و امید عمیق به آینده کشور داشته باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کردهاند که نوجوان باید به خودباوری و آمادگی برای پذیرش مسئولیت برسد؛ بنابراین، بسیج دانشآموزی مأموریت دارد فضای رشد، بصیرت و عمل را برای آنان فراهم کرده و مقاومت فکری و اخلاقی نسل نوجوان را در برابر جریانهای مخرب تقویت کند.
در بعد راهبردی، این سازمان مأمور نیروسازی برای آینده انقلاب است، یعنی باید نوجوانانی تربیت شوند که در مسیر علم، مدیریت، فرهنگ و کار اجتماعی توانمند باشند. سازماندهی تربیتی، سواد رسانهای، مهارتآموزی، مسئولیتسپاری و تربیت شخصیت مدیرانه، بخشی از این فرآیند است. هدف نهایی، شکلدهی به پشتوانه انسانی پیشرفت کشور و تربیت نسل مؤثر در تحقق اهداف گام دوم انقلاب است.
هویتسازی دینی و انقلابی در بسیج دانشآموزی بر پایه تجربههای عمیق، گروهی و معنادار بنا شده است، تجربههایی که نوجوان در آن دین را بهعنوان سبک زندگی لمس میکند. اردوهای راهیان نور دانشآموزی، انس با قرآن کریم، حضور در مناسبتهای مذهبی و ملی و ارتباط فعال با مسجد و پایگاه مقاومت موجب میشود تا بذر هویت دینی در ذهن و رفتار دانشآموزان تثبیت شود. در بعد انقلابی نیز بسیج دانشآموزی از طریق گفتمانسازی پیرامون عدالت، پیشرفت، مسئولیتپذیری، مقاومت و امید و ارائه الگوهای الهامبخش از شهیدان و جوانان برتر، هویت ملی ـ انقلابی نوجوانان را تقویت میکند.
حضور در فعالیتهای جهادی، خدمترسانی، پویشهای اجتماعی و برنامههای بصیرتی دانشآموز را از وضعیت منفعل به وضعیت کنشگر منتقل میکند و این تغییر جایگاه مهمترین عنصر در تثبیت هویت انقلابی است
حضور در فعالیتهای جهادی، خدمترسانی، پویشهای اجتماعی و برنامههای بصیرتی دانشآموز را از وضعیت منفعل به وضعیت کنشگر منتقل میکند و این تغییر جایگاه مهمترین عنصر در تثبیت هویت انقلابی است. دانشآموزان زیادی امروز در قالب گروههای مختلف جهادی و بدون هیچ چشمداشتی وارد عرصه خدمت به محرومان و یازمندان کشور شدهاند که این موضوع نشان از تثبیت هویت انقلابی در میان ایشان دارد.
بسیج دانشآموزی با ایجاد محیطی سرشار از هویت، نشاط، معنویت و مشارکت نقش پیشگیرانه و فعال در حوزه آسیبهای اجتماعی ایفا میکند. پیوند میان دانشآموز، خانواده، مدرسه و مسجد که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، به ایجاد شبکه حمایتی منسجمی منجر میشود که نوجوان را از آسیبهایی مانند انزوا، ولنگاری فضای مجازی، خشونت، افت تحصیلی و بینظمی دور میکند. نشاط تربیتی، برنامههای گروهی، نماز جماعت، راهیان نور و فعالیتهای ورزشی از عوامل تقویتکننده امنیت روانی دانشآموزان است.
در کنار این اقدامات، نظام شناسایی زودهنگام آسیبها، همکاری با مشاوران، ارائه آموزشهای سواد رسانهای، مهارت حل مسئله و مهارتآموزی اجتماعی نقش مستقیمی در کاهش رفتارهای پرخطر دارد. خروجی این رویکرد شکلگیری مدرسهای امن، اخلاقی و فعال است که در آن دانشآموز هویت سالم و پایدار پیدا میکند.
مهمترین چالش بسیج دانشآموزی رقابت با جریانهای قدرتمند هویتساز و روایتساز خارج از مدرسه بهویژه در فضای مجازی است. این جریانها با جذابیت، سرعت و حجم بالا تلاش میکنند هویت نوجوان را دچار گسست کنند و او را نسبت به ارزشها بیتفاوت یا بدبین کنند. رهبر معظم انقلاب این پدیده را مصداق جنگ شناختی میدانند و بر ضرورت مصونسازی هویتی نسل نوجوان تأکید ویژه دارند.
در کنار برنامههای جذاب، ایجاد یک شبکه تربیتی منسجم میان مدرسه، خانواده، مسجد و پایگاه مقاومت نیز روند جذب را پایدار و عمیق میکند
راهکار اساسی در این زمینه، ارتقای بسیج دانشآموزی به جریان هویتساز جذاب است، جریانی که هم در مدرسه و هم در فضای مجازی اثرگذاری واقعی داشته باشد. این هدف از طریق تقویت فعالیتهای محتوایی و رسانهای، شبکهسازی تربیتی میان مدرسه، مسجد، خانواده و پایگاه مقاومت، توسعه سواد رسانهای، ایجاد برنامههای هویتی جذاب و تقویت فعالیتهای جهادی، علمی و اجتماعی تحقق مییابد. این مدل نوجوان را به عنصر فعال و مقاوم در قبال انحرافات تبدیل میکند.
بسیج دانشآموزی برای جذب اثربخش دانشآموزان مدل جذب بر پایه جاذبه و تجربه را اجرا میکند، یعنی برنامههایی که نوجوان در آن نقشآفرین اصلی است. هیئتهای نوجوان، گروههای سرود، فعالیتهای ورزشی، جشنوارههای علمی، اردوهای جهادی، فعالیتهای هنری و رسانهای و پویشهای مدرسهای الگوی مشارکت داوطلبانه را تقویت کرده و تصویر بسیج را به محیطی پویا، خلاق و قابل اعتماد تبدیل میکند.
در کنار برنامههای جذاب، ایجاد یک شبکه تربیتی منسجم میان مدرسه، خانواده، مسجد و پایگاه مقاومت نیز روند جذب را پایدار و عمیق میکند. دورههای سواد رسانهای، حلقههای مهارتی و تربیتی، حمایت علمی، مسئولیتسپاری اجتماعی و فعالیتهای رسمی در فضای مجازی، باعث میشود تا نوجوان احساس هویت، اثرگذاری و رشد واقعی داشته باشد و در نتیجه مشارکت او در بسیج عمق پیدا کند.
انتهای پیام