کد خبر: 4320198
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵
عبدالمطهر محمدخانی:

شهرداری به وظایف خود در قانون جامع هوای پاک عمل کرده است

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه مقابله با آلودگی هوا قانون جامع هوای پاک ملاک عمل است که طبق آن ۲۳ دستگاه مسئولیت‌ها و تکالیف مشخصی برای بهبود کیفیت هوای شهر دارند، گفت: شهرداری تهران همواره وظایف قانونی خود را مطابق با این قانون انجام داده است.

عبدالمطهر محمدخانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران با اصحاب رسانه امروز دوشنبه، ۱۰ آذرماه در محل خانه روزنامه‌نگاران تهران برگزار شد.

محمدخانی در رابطه با موضوع آلودگی هوا و برقی‌سازی خودرو‌های تهران اظهار کرد: چند نکته در این زمینه شایان ذکر است. برخی از افراد تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا جلوی قرارداد را بگیرند و در این خصوص انتقاداتی مطرح کردند که نشان‌دهنده عادت به رفتار‌های سیاسی خاص است. شهرداری تهران طی بیش از دو سال گذشته راهبرد اصلی خود در حوزه مقابله با آلودگی هوا و مدیریت ترافیک را بر ایده برقی‌سازی حمل و نقل عمومی متمرکز کرده و کاهش همزمان آلاینده‌ها را هدف قرار داده است.

وی افزود: در این مسیر ظرفیت‌های قابل توجهی با حمایت کلیت شورای شهر و قرارداد‌های منعقده با شرکت‌های تولیدکننده داخلی ایجاد شده است. در حال حاضر ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در سطح شهر مشغول فعالیت هستند و با ورود بسته جدید ۱۱۰ دستگاه تعداد این ناوگان به ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت که نشان‌دهنده رشد قابل توجه در این حوزه است. در مورد زیرساخت‌ها و تأمین برق لازم برای این خودروها، شرکت‌های ایرانی و دانشمندان داخلی در ارائه راهکار‌های فنی و تجهیزاتی همکاری مستمر دارند.

محمدخانی گفت: در برخی نقاط تهران از جمله میدان آزادی و خیابان انقلاب، دستگاه‌های شارژ فعال هستند و شهروندان می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. اگرچه هنوز برای پوشش کامل شهر فاصله‌ای جدی باقی است، اما در این مرحله ظرفیت مناسبی برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی ایجاد شده و انتظار می‌رود با ادامه همکاری‌ها، تا پایان سال جاری این ظرفیت به طور قابل توجهی افزایش یابد.

وی در ادامه در رابطه با اعتراضات برخی اعضای شورا و تأکید آنها بر استعفای مسئولانی که در رابطه با آلودگی هوای تهران ترک فعل کرده‌اند، گفت: در زمینه مقابله با آلودگی هوا قانون جامع هوای پاک ملاک عمل است که طبق آن ۲۳ دستگاه مسئولیت‌ها و تکالیف مشخصی برای بهبود کیفیت هوای شهر دارند. در این میان شهرداری تهران از لحاظ تعداد تکالیف در رتبه یازدهم قرار دارد و ۱۰ دستگاه دیگر مسئولیت‌های بیشتری دارند. بنابراین، موضوعاتی مانند انجام یا عدم انجام تکالیف شهرداری نباید از سوی رسانه‌ها یا افکار عمومی به‌صورت نادرست مورد قضاوت قرار گیرد.

وی بیان کرد: شهرداری تهران همواره وظایف قانونی خود را مطابق با این قانون انجام داده است. برای نمونه توسعه مراکز معاینه فنی به ۴۰ مرکز ثابت و سیار، گسترش کمربند سبز شهر، افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات ملموس این دوره بوده است. همچنین، در زمینه خرید و تأمین اتوبوس‌های برقی شهرداری به‌صورت مستقیم با تأمین ۱۰۰ درصد بودجه اقدام کرده و بخش قابل توجهی از ناوگان ۵۵۰۰ دستگاهی را خود خریداری کرده است. این در حالی است که طبق قانون تکلیف اصلی بر عهده وزارت کشور بوده است.

محمدخانی ادامه داد: با توجه به اینکه رفع کامل آلودگی هوا نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول است، شایسته است رسانه‌ها به تبیین محتوای قانون جامع هوای پاک و میزان انجام تکالیف توسط شهرداری تهران کمک کنند تا مطالبات عمومی براساس واقعیت قانونی و کارشناسی شکل گیرد.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد موضوع پسماند شهری نیز تصریح کرد: در زمینه مدیریت پسماند موضوع اصلی استفاده از پیمانکار خارجی یا داخلی به تنهایی نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد نظم، انضباط و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران است که این اقدامات از مدتی پیش آغاز شده و در مجموعه خدمات شهری در حال پیگیری است. بخشی از این مسئله نیز به تغییر سبک زندگی و فرهنگ مرتبط با پسماند بازمی‌گردد که مسئولیت آن تا حدی بر عهده خود ما بوده و نیازمند اصلاح است.

مدیریت پسماند

محمدخانی گفت: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در حال حاضر نیازی به حضور پیمانکار خارجی وجود ندارد و پیمانکاران داخلی توانمند هستند. در صورت لزوم می‌توان از مجموعه‌های جوان و فعال در این حوزه برای تکمیل ظرفیت‌ها و اصلاح نواقص استفاده کرد. به طور خلاصه، پس از گذر از مراحل پیچیده‌ای همچون توسعه اتوبوس‌های برقی و احداث زباله‌سوز با مشارکت طرف خارجی، اکنون بحث استفاده یا عدم استفاده از پیمانکار خارجی در این بخش می‌تواند به شکل کارشناسی و مبتنی بر نیاز واقعی بررسی شود.

وی در ادامه درباره پروژه‌های در حال افتتاح شهرداری نیز گفت: در حوزه مترو ماه آینده ایستگاه سرباز افتتاح خواهد شد که دارای طراحی و معماری خاص بوده و به یاد و احترام همه سربازان و شهدای وطن اختصاص دارد.

پس از آن ایستگاه تختی به عنوان آخرین ایستگاه خط ۷ تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد و با تکمیل این ایستگاه عملاً پرونده خطوط هفتگانه مترو تهران با ۱۶۳ ایستگاه اصلی به پایان خواهد رسید، به جز یک ورودی جدید به ایستگاه ۱۷ شهریور که در تقاطع خطوط شش و هفت قرار دارد و ایستگاه ۱۶۴ را تکمیل خواهد کرد.

وی افزود: در توسعه خطوط در بخش جنوبی خط ۶، ایستگاه حرم در شهرری انتظار می‌رود اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد و حفاری در بخش شمالی خط ۷ نیز ادامه خواهد داشت تا تکمیل پروژه‌ها صورت گیرد. در حوزه فنی و عمران اصلاح و افتتاح تعداد قابل توجهی تقاطع تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است و پروژه فجر نیز تا اوایل دی ماه تکمیل خواهد شد، شامل تمامی ورودی‌ها، خروجی‌ها و طبقات که تغییرات قابل توجهی در منظر شهری ایجاد کرده است.

محمدخانی افزود: همچنین پروژه‌های میدانگاه فتح و یادگار با پیشرفت قابل توجه تا پایان سال آماده افتتاح خواهند بود. در حوزه بوستان‌ها نیز چند پروژه از جمله فاز دوم دریای فرحزاد و میدان سپاه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین، فهرست کامل پروژه‌های در آستانه افتتاح، به‌زودی منتشر خواهد شد تا رسانه‌ها و شهروندان بتوانند به اطلاعات دقیق و تفکیک‌شده همه حوزه‌ها دسترسی داشته باشند.

سخنگوی شهرداری تهران درباره طولانی شدن زمان صدور پروانه‌های شهری نیز تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در صدور پروانه، فرایند آن است که به‌صورت کامل متمرکز در شهرداری تهران انجام نمی‌شود و بخشی از تأییدات باید از خارج از شهرداری دریافت شود. به‌عنوان مثال موضوع هویت مالکیت که مرتبط با سازمان ثبت اسناد است، معمولاً باعث ایجاد تأخیر در این فرایند می‌شود.

وی افزود: همچنین، در حوزه نظام مهندسی نیز نکاتی مطرح است که پیش‌تر در همین جلسه به آن اشاره شد. خوشبختانه با عزم جدی دستگاه قضایی و الزام قانونی موجود، سامانه مرتبط در سازمان ثبت به‌روزرسانی شده و سرعت رسیدگی به این پرونده‌ها افزایش یافته است. امید است با این اقدامات، روند رفت و برگشت اطلاعات بین شهرداری و سازمان ثبت بهبود یابد و بتوانیم صدور پروانه‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهیم. پیش‌بینی می‌کنیم که اخبار مثبت و ملموسی در این حوزه در ماه آینده اعلام شود.

جانمایی آرامستان‌های جدید

وی در رابطه با جانمایی آرامستان‌های جدید شهر تهران نیز اظهار کرد: تأکید می‌کنم که بهشت زهرا(س) واقع در جنوب تهران همچنان ظرفیت قابل توجهی دارد و برخلاف برخی برداشت‌ها، پر شدن آن دلیل بر نیاز فوری به توسعه یا ایجاد فضای جدید نیست. این موضوع بار‌ها در رسانه‌ها نیز مطرح شده است، اما بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که علل مختلف دیگری از جمله دسترسی‌های ورودی و ملاحظات فرهنگی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

محمدخانی ادامه داد: ظرفیت موجود بهشت زهرا(س) کافی است و امیدواریم هیچگاه نیاز به استفاده کامل از این ظرفیت پیش نیاید. برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای مدیریت بهینه این فضا با هماهنگی مسئولان مربوطه در حال انجام است تا ضمن حفظ شأن فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت‌های موجود به نحو مؤثر استفاده شود.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد تبلیغات شهری نیز بیان کرد: تبلیغات شهری در سطح شهر تحت نظارت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و از طریق مزایده‌های قانونی و روشمند در اختیار کانون‌های تبلیغاتی مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد. با این حال، نظارت بر محتوای تبلیغات، از جمله رعایت چارچوب‌ها و ارزش‌های اسلامی یا تأثیرگذاری آن بر خانواده، به عهده وزارت ارشاد است و شهرداری تهران در این زمینه تکلیفی ندارد.

محمدخانی تصریح کرد: با وجود این موضوع، شهرداری برای تبلیغ موضوعات مرتبط با امور عمومی و فرهنگی کمپین‌هایی را اجرا می‌کند. به‌عنوان مثال، سازمان زیباسازی هم‌اکنون در سطح شهر تبلیغاتی فرهنگی درباره اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌های برقی و استفاده از خودروی برقی و مترو انجام می‌دهد تا فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاک و بهینه در میان شهروندان ترویج شود.

قطع درختان 

وی درباره تصاویری که از قطع برخی درختان شهری در فضای مجازی منتشر شده نیز اظهار کرد: اخیراً در مورد قطع چند درخت در منطقه یک تهران مطالبی منتشر شده است که مربوط به درختان خشک‌شده است و باید تأکید کرد که خشک شدن این درختان مربوط به دوره فعلی شهرداری نیست و سال خشک شدن آنها در اسناد شهرداری مشخص است. پدیده خشکی برخی درختان می‌تواند ناشی از عوامل انسانی، تخلفات برخی مالکین یا فعالان حوزه مسکن، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌ها و کهنسالی درختان باشد. درختان خشک و آسیب‌دیده مستعد تجمع آفات هستند و ممکن است به درختان زنده و سالم اطراف آسیب برسانند.

وی گفت: از این رو، شهرداری با اطلاع قبلی و براساس نظارت دقیق، اقدام به قطع یا جابجایی این درختان می‌کند تا از گسترش آفات و آسیب به سایر درختان جلوگیری شود. تصاویر منتشرشده مربوط به درختانی است که قبل از سال ۱۴۰۰ خشک شده و اکنون به دلیل آلودگی آفتی و تهدید درختان سالم، ناگزیر به قطع و جابجایی آنها شده‌ایم.

انتهای پیام
خبرنگار:
مجتبی افشار
دبیر:
فاطمه بختیاری
captcha