تسلط بر علوم و فنون خطابه؛ عامل جذب نسل جوان به منبرهای آیت‌الله فلسفی
کد خبر: 3478750
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
آیت‌الله محمد تقی فلسفی در کلام علماء(2)؛

تسلط بر علوم و فنون خطابه؛ عامل جذب نسل جوان به منبرهای آیت‌الله فلسفی

کانون خبرنگاران نبأ: آیت‌الله فلسفی در تمامی سخنان خود روضه می‌خوانند و قبل ازخطابه آیت‌الکرسی می‌خواندند تا کلامشان اثرگذار باشد؛ تسلط برزعلوم وزفنون بود که نسل جوان وزمردم علاقه‌مند به دین را به پای منبر ایشان می‌کشاند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سلسله گزارشات در محضر علماء، این بار به زندگی آیت‌الله محمدتقی فلسفی، خطیب توانمند، واعظ مشهور و از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی ایران می‌پردازیم و در این مورد با حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور، شاگرد آیت‌الله محمدتقی فلسفی مصاحبه‌ای داشتیم.



حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، تشریح کرد: با نام خداوند جان و خرد و با الهام از آموزه‌های وحیانی و با توجه به آیه شریفه «الرحمن علم‌القرآن خلق‌الانسان علمه البيان» اهمیت بیان و روشنگری حقایق و معارف والای ماورایی برای ما روشن می‌گردد و از ویژگی‌های آدمی سخن گفتن و قدرت بیان است.
شاگرد آيت‌الله محمدتقی فلسفی ادامه داد: اگر مهارت به‌کارگیری واژه‌ها و چگونگی چینش آن‌ها را به خوبی فرا بگیریم و در هر دانشی شیوه ساماندهی کلمات را مراعات کنیم و از احساس ناب و شور درونی بهره‌گیری کنیم در این صورت می‌توانیم بر مخاطبان خود تأثیر‌گذار باشیم و استاد مرحوم ما آن خطیب نامی ایران زمین استاد محمدتقی فلسفی اینگونه بودند.
صفت بارز آیت‌الله محمدتقی فلسفی



حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور، گفت: از صفات بارز ایشان می‌توان به اخلاص و عرض ارادتشان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و توکل فوق‌العاده استاد به خداوند، در خطابه و دیگر لحظه‌های زمان اشاره کرد؛ در تمامی سخنان خود روضه می‌خوانند و قبل از خطابه آیت‌الکرسی می‌خواندند تا کلامشان اثرگذار باشد.

رمز موفقیت آیت‌الله محمدتقی فلسفی




استاد حوزه علمیه ادامه داد: رمزموفقیت ایشان تسلط بر علوم و فنون بود علومی که نسل جوان و مردم علاقمند به دین را به پای منبر ایشان می‌کشاند؛  مرحوم فلسفی از پشتکار شگفت‌انگیزی برخوردار بودند.
ابیاتی در اهمیت رهبر
کارشناس حوزوی گفت: مرحوم فلسفی زبان گویای اسلام و انقلاب و نظام ولایی بودند؛ در مورد اهمیت رهبر و ولی‌فقیه در جامعه اسلامی ابیاتی را می‌خواندند که در آن مقایسه زیبایی بین امام و امت صورت گرفته است. ابیات بدین شرح است: من آن صفرم که هیچ ارزش ندارم ولی سرخیل صدها و هزارم/ الف از قدرت من الف گردد فزاید اعتبارش زاعتبارم/ جهان تا هست تا باقی است اعداد نکاهد ذره‌ای از اقتدارم/ ولی با این همه نیرو که بینی همان صفرم که هیچ ارزش ندارم. اگر بی‌امام باشیم مثل صفر بدون پشتوانه هستیم.
خاطره‌ای از ایشان دارید بفرمایید





امام جماعت مسجد حضرت اباالفضل(ع) ستارخان تشریح کرد:  یکی از عنایات الهی برئاین شاگرد کوچک داشتن اساتید بزرگواری بوده که هر کدام در جایگاه خود کم نظیر بودند؛ ا زجمله اساتید فن خطابه و مهارت‌های سخنرانی مرحوم فلسفی بودند، ایشان به دعوت دفتر تبلیغات هر هفته به قم می‌آمدند و مهارت‌های سخنرانی را به طلاب می‌آموختند و آن زمان این جانب در آموزش دفتر تبلیغات بودم، نوارهای درس را پیاده و به صورت جزوه درسی در اختیار طلاب قرار می‌دادیم که بعدا به کتاب فن خطابه منتشرشد.
منبرهای آیت‌الله فلسفی چگونه بود



شاگرد آیت‌الله فلسفی اضافه کرد: جاذبه کلامی ایشان و توجه مردم به سخنرانی‌های استاد فلسفی به خاطر عنایت خداوند و توسل به امام امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع)، استعداد ذاتی و ذوق سرشار ادبی ایشان، توجه به علوم روز به ویژه روانشناسی (نقل شده ده‌ها کتاب روان شناسی را مطالعه کرده‌اند) و دیگر عامل نفود کلام ایشان می‌توان به توجه عمیق به آیات قرآن و احادیث معصومین(ع)، توجه به سلیقه‌های مخاطبین خود، ایشان در منا بر خود به گونه‌ای سخن می‌گفتند که هر کس با هر گرایش و سلیقه‌ای به سخنانشان گوش می‌دادند و در آخر احساس مسئولیت نسبت به دین و آموزه‌های قرآنی و لذا از عمق جانش فریاد می‌کشید، اگر کسی آثار ایشان را که شامل کتاب کودک 2 مجلد و بزرگسالان و جوانان 2 مجلد و کتاب‌های دیگر استاد را مطالعه کند متوجه این موضوع خواهد شد.



حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور شاگرد آیت‌الله محمدتقی فلسفی یادآور شد: عاش سعیداً و مات سعیداً رضوان الهی و بهشت جاوید حق جایگاه همیشگی ایشان باد.
علیرضا برومند
مطالب مرتبط
captcha