بهره‌مندی از اساتید مجرب و ارائه سرفصل‌های مناسب؛ از نقاط قوت دوره تربیت دانشجومعلم قرآن
کد خبر: 3608936
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

بهره‌مندی از اساتید مجرب و ارائه سرفصل‌های مناسب؛ از نقاط قوت دوره تربیت دانشجومعلم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: امیر کاکاوند، یکی از دانشجومعلمان قرآنی با اشاره به اجرای این طرح در شهرهای مختلف اظهار کرد: بهره‌مندی از اساتید بسیار مجرب و توانا و زمان مناسب برای برگزاری دوره از جمله نکات مثبت دوره‌های دانشجو‌معلمان قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر کاکاوند با 24 سن یکی از افرادی است که در دوره تربیت دانشجومعلم قرآن که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، حضور داشته و موفق به اخذ مدرک از این دوره شده است.
وی که ساکن قزوین و کارشناس آموزش ابتدایی و مشاوره است در مورد این دوره بیان کرد: اولین دوره در استان تهران برگزار شد، همچنین در این دوره از اساتید بسیار مجرب و توانا استفاده شد و زمان برگزاری آن نیز بسیار مناسب بود چنان که با دوره‌هایی که در قم و مشهد برگزار شد قابل مقایسه نیست.
وی در ادامه افزود: کتابی که سرفصل آموزشی بود را نویسنده یعنی استاد خواجوی تدریس کردند و با ایده‌ها و نظراتشان به ما آموختند که چگونه باید این مطالب را به دیگران آموزش دهیم، اما این دوره یک مقدار به جهت مباحث آموزشی ضعیف بود چراکه دور مقدماتی بود و در آن خیلی از دانشجویانی که دانش قرآنی کافی نداشتند در کنار قاریان با کیفیت بالاتر حضور داشتند.
کاکاوند در مورد کم و کیف دوره قم تصریح کرد: دوره قم نسبت به دوره مشهد خیلی قوی‌تر بود و در واقع دوره تکمیلی را سپری کردیم اما زمان برگزاری دوره به مدت کوتاه و سه روزه بود که این مسئله ضعف محسوب می‌شود، دوره تکمیلی باید حداقل 10 روزه باشد اما کوتاهی دوره باعث فشردگی آن شد و قرآن‌آموزان نیز خسته شدند اما به جهت علمی دوره‌ها از سطح قابل قبولی برخوردار بودند علاوه بر این در این دوره‌ها نیز تنها بحث آموزشی دنبال نمی‌شد و کارگاه‌های عملی هم برپا می‌شد و اساتیدی مانند استاد خواجوی و اخوان اقدم به کار دانشجومعلمان نظارت داشتند.
وی در ادامه افزود: دوره مشهد یک مقدار با عدم برنامه‌ریزی صحیح دنبال شد و با توجه به این که جهاد دانشگاهی هزینه ایاب و ذهاب را پرداخت نکرد لذا دانشجومعلمان با مشکل مالی مواجه شدند، البته زمان برگزاری دوره در مشهد نیز زمانی بود که دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتند و کسانی مانند بنده که معلم هستیم با مشکلاتی مواجه شدیم اما حسن خیلی خوب این دوره اضافه شدن سرفصل تدبر در قرآن بود.
کاکاوند گفت: تا به حال از این مدرک استفاده نکرده‌ام، چراکه آموزگار هستم و این که قبلاً هم در دوره‌های تربیت مربی ملی که از طرف سازمان اوقاف برگزار شد شرکت کردم و مدارک آنها را نیز داشتم اما تا جائیکه اطلاع‌ دارم مدرک جهاد دانشگاهی معتبر است و کسانی که با آنها آشنایی دارم نیز در حال حاضر مشغول کار هستند.  
وی در ادامه افزود: بعد از این دوره‌ها نظارت جهاد دانشگاهی ادامه داشته و از طریق گروه تلگرامی که تشکیل شده با دانشجومعلمان در ارتباط هستند، همچنین مراسمی که قرار است برگزار شود مانند شبهای قدر یا ماه مبارک رمضان یک دوره کلاس برای دانشجومعلمان که مربی شده‌اند در شهرهای خودشان برگزار کردند و یا در ایام اعتکاف از ما می‌خواهند که در مساجد اقدام به برپایی کلاس نماییم.
کاکاوند گفت: از سالها قبل کلاس آموزشی قرآن دارم اما بعد از گرفتن این مدرک تعداد کلاس‌ها نیز بیشتر شده است و از دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم گزارش‌هایی آماده می‌کنیم تا نسبت به حق‌الزحمه آن اقدام شود علاوه بر این جهاد دانشگاهی بری تشویق قرآن آموزان نیز مبالغی را برای تشویق در نظر گرفته است.
این فعال قرآنی تصریح کرد: حق‌الزحمه کافی نیست اما بچه‌ها بیشتر به عشق تبلیغ مفاهیم دینی کار می‌کنند وگرنه آن مبلغی که به عنوان حق‌الزحمه می‌دهند هزینه ایاب و ذهاب هم نمی‌شود، اما در کل از برگزارکنندگان این دوره که نهضتی را ایجاد کردند تشکر می‌کنم و باید این دوره‌ها ادامه یابد.
وی انتقاداتی نسبت به این دوره‌ها را نیز مطرح و بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید خیلی پیگیرتر باشد تا به آن میزان که برای جاهای دیگر خرج می‌شود برای قرآن هم بودجه تهیه شود، حتی وزرا و نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش نیز باید درگیر شوند تا بودجه لازم بدست آید و دوره‌ها نیز باید هر چند وقت یکبار برگزار شود و وقفه‌ای بین‌ ‌آنها ایجاد نشود.
کاکاوند بیان کرد: اگر قرار است دوره برگزار شود نیز بهتر این است که برای انتخاب استاد به شرکت‌کنندگان در دوره مشورت شود تا شاهد حضور اساتید قوی‌تر باشیم علاوه بر این مکان اسکان و نحوه پذیرایی و ... نیز باید در سطح بالاتری باشد.

captcha