جهاد دانشگاهی فضای تدریس را برای دانشجومعلمان قرآن فراهم کند
کد خبر: 3611428
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳

جهاد دانشگاهی فضای تدریس را برای دانشجومعلمان قرآن فراهم کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: سعید امینی با اشاره به حضورش در طرح دانشجومعلم قرآن اظهار کرد: نظارت جهاد دانشگاهی باید در مورد این دوره‌ها و خروجی آن بیشتر شود و این نهاد باید فضای مناسب برای تدریس دانشجومعلمان را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اقدام به برپایی دوره تربیت دانشجومعلم قرآن با حضور تعدادی از اساتید برجسته کشور کرده است و تاکنون نیز چند دوره در استا‌ن‌های تهران، قم و مشهد برگزار شده است.
سعید امینی ساکن استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز یکی از دانشجویانی‌ای است که در هر سه دوره حضور داشته و موفق به اخذ گواهی پایان دوره شده است، وی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: دو سال قبل از طریق فراخوانی که صورت گرفت پیگیر این طرح شدم و با آزمون‌های اولیه وارد دوره شدم، بعد از دوره تهران نیز آزمون‌هایی گرفته شد و همان روند در استان‌های قم و مشهد نیز تکرار شد.
وی در ادامه افزود: دوره‌هایی که برگزار شد به لحاظ بهره‌گیری از اساتید خوب و ارائه سرفصل‌های مناسب بسیار مفید بود اما در عین حال نقص‌هایی را هم داشت که نمی‌شود از کنار آن عبور کرد، از جمله این موارد می‌توان به محل برگزاری دوره اشاره کرد چراکه با محتوای این دوره که آموزش قرآن بود سازگاری نداشت، هرچند که محل برگزاری آن در قم و مشهد بهتر شد.
امینی تصریح کرد: سرفصل‌هایی که برای آموزش انتخاب شده بود نیز برای شرکت‌کنندگان قابل استفاده بود اما مهم این است که مسئولان در جهاد دانشگاهی پیگیری بیشتری داشته‌ باشند نه این که صرف برگزاری دوره این چنینی را داشته باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: البته انتقاداتی که به این دوره وارد است بسیار جزئی است، اما از جهاد دانشگاهی توقع این است که ساز کار برگزاری دوره را یک مقدار بهتر کنند چراکه باید کلاس‌ها با نظم بیشتری برگزار شود تا انگیزه دانشجویان نیز در این زمینه تضعیف نشود.
امینی تصریح کرد: از جمله مواردی که جهاد دانشگاهی باید پیگیر آن باشد این که باید با مؤسسات قرآنی در شهرهای مختلف رایزنی داشته باشند و کسانی که موفق به اخذ مدرک پایان دوره می‌شوند به این مراکز و مؤسسات از طرف جهاد دانشگاهی معرفی شوند، این که برگزاری کلاس صرفاً برعهده دانشجومعلمان باشد این صحیح نیست، بسیاری از دانشجویان مشغله‌هایی دارند که نمی‌توانند این مورد را پیگیری کنند لذا جهاد دانشگاهی باید کلاس‌ها را تشکیل دهد و دانشجومعلمان فقط تدریس کنند.
وی در ادامه و در مورد گواهی این دوره آموزشی افزود: گواهی این دوره برای شخص بنده چندان اهمیتی نداشت و مهم گردهمایی دوستان قرآنی بود اما به اعتقاد بنده بحث محتوایی این دوره‌ها باید بیش از پیش تقویت شود، مثلا از جمله مواردی که می‌تواند به غنای آن کمک کند اضافه کردن سرفصل‌های آموزشی در زمینه مفاهیم و تدبر در آیات است.
امینی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده نظارت جهاد دانشگاهی نیز باید روی دانشجومعلمان بیشتر شود، همچنین برای برپایی کلاس‌های آموزشی توسط دانشجومعلمان باید فضا از قبل آماده باشد.
برای برپایی کلاس آموزشی به اماکنی مانند دانشگاه‌، مسجد محل و ... مراجعه کرده‌ایم اما استقبال چندانی نشده است اما اگر جهاد دانشگاهی اقدام به برپایی کلاس کند و از تخصص دانشجومعلمان نیز بهره‌برداری شود مناسب خواهد بود.
یادآور می‌شود، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، در راستای نیل به نهضت قرآن‌آموزی در کشور و با هدف آموزش به دانشجویان مستعد و آشنا به علوم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، جهت تعلیم به دیگر دانشجویان و نیز گسیل به مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی قرآنی در حال اجرا است.
مطالب مرتبط
captcha