وحید اسلامی، کارگردان و منتقد سینما، در گفت وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره رویدادنگاری انقلاب در سینما اظهار کرد: تقویم ما پر است از مناسبتها و رویدادهای دینی و انقلابی، رویدادهایی که هر کدام قادرند زمینهساز تولید یک اثر سینمایی خوب باشند، اما متاسفانه آنچه در سینمای کنونی خودمان شاهدش هستیم به هیچ وجه نشانی از هویت ما ندارد، البته معدود کارهایی هستند که سعی دارند به اتفاقاتی که در تاریخ کشورمان افتاده بپردازند، اما تعداد این فیلمها به شدت کم است. برای نمونه میتوانم از فیلم «چ» نام برم که توانست بخشهایی از تاریخ انقلاب را که تا به امروز بسیاری از افراد از آن خبر نداشتند، بازگو کند.
وی افزود: در این حوزه (وقایعنگاری انقلاب در سینما) باید به یک نکته مهم توجه داشت؛ این که ما برای ساخت موضوعات مورد نظرمان از چه سینماگرانی استفاده میکنیم. در جایی ممکن است فیلمی بر مبنای زندگی یکی از سرداران جنگ ساخته شود که آن کار علاوه بر اینکه معرف درستی برای آن فرد نبوده، بلکه به وجهه آن سردار نیز آسیب میزند. برای مثالی فیلمی اخیراً ساخته شد که به هیچ وجه نتوانست آنچه را مدنظر بوده، تصویر کند، اما فیلمی چون «چ» به شکلی زیبا هم بخشی از زندگی شهید چمران را تصویر کرد، هم اینکه به واقعه پاوه که کمتر جوانی از آن مطلع است، پرداخت.
این کارگردان به توضیح فوق اضافه کرد: در این میان ممکن است برخی ادعا کنند خرجی که برای کاری چون «چ» شده قابل مقایسه با کارهای مشابه نیست. من به شخصه این مسئله را قبول ندارم، چون قدم اول در ساخت یک فیلم به فیلمنامه مربوط میشود. فیلم «چ» در همین قدم اول، گام خود را محکم برداشته پس مطمئن باشید این کار اگر صحنههای انفجار هم نداشت باز کار خوبی از کار درمیآمد، همانند فیلم «آژانس شیشهای» که تنها در یک لوکیشن محدود جلوی دوربین رفت.
این کارگردان با بیان اینکه توجه به معنا در کنار فرم نمود پیدا میکند، گفت: معمولا آسیب سینمای ما این است که یا به فرم توجه داریم یا به محتوا، درصورتی که سینما هر دوی اینهاست و اینگونه نیست که اگر یک بخش را داریم، قسمت دیگر را فراموش کنیم. در ضمن باید به یاد داشت که در زمان حال، سینمای هالیوود تنها با تأکید بر فرم در پی جذب مخاطب است، پس ما در این حوزه باید به استانداردهای روز سینمای جهان نزدیک شویم. اتفاقی که در کارهای چون «چ» و «رستاخیز» روی داده است.
اسلامی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: کارهای نظیر «چ» تنها نباید در داخل اکران موفق شود، بلکه با ارتباط مناسب با پخش کنندههای خارجی باید زمینهای را فراهم آورد تا فیلمهای سینمایی ما در جهان نیز به معرض دید همگان قرار گیرد. این اتفاق هم تنها به معنای حضور در جشنواره خارجی نیست، بلکه اکران روز هم مد نظر است.