به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبائیپور، از اساتید حوزه علمیه قم در نشست تخصصی «کرامت انسان در قرآن کریم» از سلسله نشستهای تخصصی جشنواره ملی ملکوت، اظهار کرد: کرامت در برابر دئانت، پستی و فرومایگی است، همانطور که عزت در مقابل ذلت است و هر قدر از خواری دورتر باشیم به کرامت نزدیکتر میشویم .کرامت و خلافت وابسته به هم هستند و اکسیر کرامت را با تقوا میتوان سنجید.
وی افزود: مقام کرامت این است که هر مقدار انسان به خداوند نزدیکتر میشود، پستیها و فرومایگیهای او کمتر شده و هر چقدر به قرب الهی نزدیکتر باشد، راحتتر میتواند از فرومایگی دست بردارد. چون کرامت مطلق برای خداوند است و ما هم هر چقدر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم راه باز است و میتوانیم به او نزدیک شویم.
دشمن کرامت انسانی
وی ادامه داد: خداوند متعال وقتی حضرت آدم را از خاک خلق کرد، از روح خود در او و همهٔ فرزندان او دمید که این شرافت و بزرگی انسان است. انسان وقتی در امور دنیوی سرمایهای را به دست آورد، آن را حفاظت میکند، بنابراین در مقابل مقام کرامت انسانی نیز دشمنی به نام شیطان وجود دارد که باید برای حفظ این مقام در مقابل شیطان تلاش و مبارزه کرد تا این کرامت را حفظ کنیم.
رابطه قرب الهی و کرامت انسانی
طباطبائیپور خاطرنشان کرد: شرط داشتن حیات الهی این است که ما قرب الهی را فراموش نکنیم و در پرتو کرامت الهی و رسیدن به قرب الهی است که میتوان به مدارج عالی دست یافت. انسان اگر در مقابل همهٔ تهمتها و مشکلات مانند کوه دماوند استوار بماند به کرامت و قرب الهی نزدیکتر است. تقوا از مواردی است که میتوان با آن کرامت انسانها راتشخیص داد، بنابراین ما پیش از اینکه به فکر اکرم کار خود باشیم باید بهدنبال تقوای خویش باشیم.
رابطه کرامت انسانی و تقوا
وی با اشاره به اینکه مدار کرامت انسان این است که پس از بالا بردن تقوای خود به فکرمحک زدن کرامت خود باشند، افزود: مایهٔ زینت انسان نیز این است که خود را در این مدار کرامت به چیزهای پست و فرومایه نفروشد. اگر انسان با عمل نیک خود به کرامت رو بیاورد، مانند کاسبی که با زبان خوبش مشتری را جذب کرده وسرمایه بدست میآورد، میشود از متقین بنابراین خداوند عمل و سرمایهای رو قبول میکند که از متقین باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کرامت انسان به خلافت و خلافت انسان به معرفت عقلی و فطری او وابسته است و اینها چیزی نیست که بخواهد به دست آورد، بلکه اینها سرمایههایی است که خداوند به انسان داده و ما باید آنها را حفظ کنیم که در صورت حفظ آنها بهشت از سوی خدا برای انسان آماده شده و فرشتگان به استقبال آنان میروند. باید مبانی و آسیبهای کار خود را بشناسیم و تا مبانی کار شناخته نشود، این درسها فایدهای ندارد، گفت: اگر ما مبانی تقوا رو بشناسیم راحتتر و بهتر میتوانیم تقوا و کرامت خود را حفظ کنیم.
وی در پایان گفت: کرامت در پرتو همت انسان کامل بوده و محور تعلیم تربیت انسان و هدف انبیاء الهی است. انبیاء آمدند تا انسان را از جولانگاه پستش در آورند و هر چقدر از پستیها و حقارتها دور باشیم به کرامت نزدیکتر میشویم. اگر این سیر در پرتو کرامت انسان قرار نگیرد آمار درس نخواندنها، خودکشیها و جهالتهای انسان افزایش مییابد. اگر در جامعهٔ ما تقوا، لباس تن دختران و پسران ما باشد سبب محبوبیت فرزندان ما در جامعه و قرب الهی آنان میشود.
یادآور میشود، نشست تخصصی «کرامت انسان در قرآن کریم» از سلسله نشستهای تخصصی جشنواره ملی ملکوت، به همت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور در روز پنجشنبه ۲۱ آذر ماه در گرگان برگزار شد.