کد خبر: 1347469
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کارشناس مذهبی تأکید کرد:

نبود تبلیغات؛ ضعف شبکه‌های اجتماعی داخلی

گروه فضای مجازی: حجت‌الاسلام فیض گفت: یکی از ضعف‌های عمده در اقدامات ارزشمند داخلی، فراموش کردن امر تبلیغ است که باید به شیوه‌های مختلف توسط صداو سیما و مطبوعات این امر محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد فیض، پژوهشگر و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: ما همگام با رشد روزافزون تکنولوژی‌های جدید، ناگزیر هستیم که خود را با آن همگام کنیم و نمی‌توانیم از دنیا عقب بماینم. نمی‌توان در را به روی خود ببندیم به صرف اینکه برخی از این امکانات جدید علمی روز، ممکن است ناهنجاری‌هایی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع که ما خودمان چقدر توان و وظیفه این را داریم که در این راستا حرکت کنیم، چیزی از دنیا کم نداریم را در گذشته ثابت کرده‌ایم. به اثبات رسانده‌ایم که فرزندان این آب و خاک از دانش بسیار ارزشمندی برخوردارند و اگر پایش بیفتد، می‌توانند حرکت‌های ارزشمند خوبی را در جهت علمی از خود بروز دهند.

ضرورت توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی احساس نشده است

این پژوهشگر تصریح کرد: در این چند سال گام‌های بلندی برداشته‌ایم، اما متأسفانه تاکنون این ضروت احساس نشده است تا سازمانی پیش قدم شود و این کار را انجام دهد. در این زمینه کم‌کاری سهوی صورت گرفته است.

وی بیان کرد:  اگر در این وضعیت خلأ داشته باشیم، دشمن از این خلأ سوء استفاده خواهد کرد. همچنین ابزاری که احساس می‌شود، جامعه به آن نیاز دارد، دشمن آن را در اختیار کاربران داخلی قرار خواهد دارد و در کنار آن جاسوسی اطلاعاتی خود را انجام می‌دهد. حتی ناهنجاری‌هایی که خود مدنظر دارد در ارائه این سرویس‌ها به کاربران منتقل خواهد کرد.

حجت‌الاسلام فیض اظهار کرد: در ابزار امروزی ممکن است بهره‌برداری سوئی شود و موضوع جدیدی نیست. همچنین اگر این ابزار به صورت بومی در اختیار کاربران قرار داده شود هم امکان سوء استفاده وجود خواهد داشت. به هر حال هر چیزی که خدا آفریده باشد، دو روی سکه است که یک رویش وجه مثبت و ارزش متعالی انسان مدنظر دارد و یک وجه آن انسان خود را به قهقرا و عرصه حیوانی سقوط می‌دهد. ما ملزم هستیم ابزارو امکاناتی که برای جامعه فراهم می‌شود، از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم و بی نیاز از بیگانگان شویم.

غرب اهداف خود را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند

وی یادآور شد: ممکن است، بیگانگان به صرف اینکه ابزاری در اختیار جوامع بشری قرار دهند به مثابه مطالب مد نظر خود را پیگیری کنند و اطلاعات خانواده را سرقت کرده و در مواقعی از آن سوء استفاده کنند. این امر به مثابه چاقویی می‌ماند که کسی می‌تواند هم از آن بهره‌برداری درست و نادرستی از آن داشته باشد. ما می‌توانیم تبلیغ فرهنگ استفاده صحیح از این ابزار را به کاربران ارائه دهیم.

این کارشناس و پژوهشگر دینی تصریح کرد: یکی از مواردی که دشمن روی آن بهره‌برداری می‌کند، رنگ و لعاب آن است که به ابزارها می‌دهد. استفاده از فضایی که خودش جاذبه ایجاد می‌کند، ما می‌توانیم به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم. چه اشکالی دارد که ما سیستم را طوری طراحی کنیم که جاذبه بصری داشته باشد و امکاناتی تعبیه شود که نیاز یک کاربر در آن لحاظ شده باشد.

نیاز کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی تأمین نشده است

وی ادامه داد: اگر نیاز کاربران در سیستم‌های داخلی به درستی تأمین نشود، قطعاً به سمت سیستم‌های خارج از کشور جلب می‌شود.

حجت‌الاسلام فیض اظهار کرد: یکی از ضعف‌های جدی در اقدامات داخلی، تبلیغ نادرست آن امر است. به این معنی اکنون چندین شبکه اجتماعی داخلی فعال هستند اما اسم کدام یک در میان کاربران تبلیغ شده است و آیا کاربر داخلی از فعالیت آن اطلاع دارد. این ضعف عمده‌ای است که در اقدامات ارزشمند داخلی، تبلیغ را فراموش کرده‌ایم و باید از سوی صداوسیما و مطبوعات به شیوه‌های مختلف به تبلیغ اقدامات داخلی همت گماریم.

این پژوهشگر تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی تبلیغات بسیاری بر شبکه‌های اجتماعی و اقدامات‌شان انجام می‌دهند. دولت باید در این زمینه کمک کند و بخش خصوصی که سرمایه کافی را دارد در این مسیر گام بردارد و این امکانات را به صورت رایگان در اختیار کاربران داخلی قرار دهد تا آنها استفاده مناسبی داشته باشند.

مطالب مرتبط
captcha