حجتالاسلام والمسلمین علیرضا سبحانینسب، کارشناس و فعال فضای مجازی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به مؤلفههای شبکههای اجتماعی داخلی، اظهار کرد: برای راهاندازی شبکههای اجتماعی داخلی، ابتدا باید نیازسنجی شود و فعالانی که میخواهند در این عرصه وارد شوند باید به نیازهای جوانان و جاذبههای بصری توجه کنند.
مدیر نشر جمال افزود: اگر شبکههای اجتماعی داخلی بتواند بیش از اینکه جوانان را به سمت دوستیابی سوق دهند، محیط امنی را برای رفتارهای هیجانی ایجاد کنند تا اطلاعاتشان را بهروز کنند، موفق خواهند بود.
شبکههای اجتماعی؛ مناسب برای دریافت ایدههای جوانان
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکه اجتماعی داخلی، ساختارش باید به گونهای چیده شود که خروجیاش، اطلاعات دادن بیشتر به کاربران و رسیدن به اهداف نظرسنجی شده باشد. اگر بتوانیم موضوعات مورد نیاز جوانان را در شبکههای اجتماعی به صورت شیرین و جذاب قرار دهیم، قطعا آنها میتوانند ارتباط خوبی را با آن برقرار کنند.
وی یادآور شد: نیازسنجی، امر مهمی در توسعه شبکههای اجتماعی داخلی است اما متأسفانه در این زمینه نگاه سلیقهای وجود دارد. باید تلاش کنیم تا شبکههای اجتماعی داخلی با سلیقههای مختلف جوانان همخوانی داشته باشد که برای این امر نیاز به رصد و آنالیز شبکههای اجتماعی اروپایی است.
شبکههای اجتماعی داخلی موفق نبودهاند
سبحانینسب اظهار کرد: شبکههای اجتماعی کنونی آنقدر موفق نیستند که بتوانند کاربر را درگیر و فعال کند و آنها را به سمت اندیشه سوق دهند. برخی از شبکههای اجتماعی داخلی دایرةالمعارف بزرگ الکترونیکی هستند که چندان جنبه شبکهای ندارند.
وی بیان کرد: شبکههای اجتماعی خارجی مثل فیس بوک، فضای اظهارنظر و گفتمان را برای کاربرانش بازگذاشته است تا جایی که وقتی کاربری مطلبی را به ثبت میرساند، دائما رفت و آمد دارد تا تعداد نظرات و لایکهای دوستانش را در این فضا ببیند. این هم نوعی ترفند فیس بوک است که چنین فضایی را برای همه کاربران فراهم کرده است.
مدیر نشر جمال تصریح کرد: یکی از ضعفهای کاریمان این است که این شبکهها خودشان را به درستی معرفی نمیکنند درحالی که این شبکهها باید خود را به جوانان بشناسانند.
همکاری دولت و بخش خصوصی در راهاندازی شبکههای اجتماعی
وی یادآور شد: اگر بخش خصوصی و دولتی به صورت جداگانه متولی راهاندازی شبکههای اجتماعی داخلی باشند، قطعاً دچار آفت خواهیم بود. باید الگوهای جهانی را مشاهده کرد تا بتوانیم همچون آنها در داخل کشور موفق شویم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر قرار باشد شبکههای اجتماعی داخلی، چارچوبگذاری شود، اشتباه است و راه به جایی نخواهیم برد. لزومی ندارد که شبکههای اجتماعی، برای جذاب بودن به انحراف کشیده شود. الگوهای زیادی در این حوزه در کشورهای مختلف داریم که میتوانیم از آنها بهره بگیریم.
شبکههای اجتماعی داخلی بدون الگوگیری صرف، بومیسازی شود
وی بیان کرد: دینمان اسلام است و حساسیتهای ویژهای در این باره وجود دارد. برای بومیسازی شبکهها نیاز به تلاش بیشتر داریم. باید رقابتی میان شبکههای اجتماعی داخلی ایجاد شود و بهترینها بمانند و آنهایی که دچار ضعف هستند از میدان بیرون بروند. نیازی نداریم که چندین شبکه اجتماعی داخلی در کشور داشته باشیم، یک تا دومورد شبکه بومی هم کفایت میکند.
سبحانینسب اظهار کرد: برای بومیسازی باید تلاش کنیم و استفاده نکردن از تجربهها میتواند آسیبهای بسیاری به ما وارد کند.
وی بیان کرد: فیلترینگ راهی برای مقابله با شبکههای اجتماعی است اما راهکار درستی نیست، به شرط آنکه با فروش وی پی ان، دوباره این شبکهها را قابل دسترس برای کاربران نکنیم. این راهکار درستی نیست.
آشناسازی جوانان با خطرات شبکههای اجتماعی
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکههای اجتماعی نیازمند قانون است و شاید فیلتر یک عمل قانونی است اما به هرحال کافی نیست. ما باید جوانان را به خطرهای شبکههای اجتماعی آشنا کنیم و فرهنگ بهره بردن از قانون و فرهنگ بیدار کردن وجدانهای خفته را افزایش دهیم تا این قانون فیلترینگ اثربخش شود.