کد خبر: 1395293
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)؛

«تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» منتشر شد

گروه اندیشه: کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» اثری است تازه‌منتشر شده که به قلم سیدمحمد دلبری با هدف شناخت اصول و روش‌های تربیتی بیان شده در قرآن در سیره حضرت ابراهیم(ع) به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» که از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به انتشار رسیده است، نویسنده کوشیده است تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد که حضرت ابراهیم در امر دعوت، چه اصول و روش‌های تربیتی را مورد استفاده قرار داده و کدام یک از ویژگی‌های شخصیتی وی در شیوه‌های دعوت و ابلاغ رسالت ایشان بیشترین نمود را داشته است.

نویسنده همچنین با توجه به این‌که داستان دعوت حضرت ابراهیم(ع) و تبیین شخصیت ایشان به صورت مفصل در قرآن کریم بیان شده است و حکمت الهی اقتضا دارد که همه افعال صادر شده از ایشان‌ برای دستیابی به اهداف عقلانی باشد، تلاش کرده است که تبیینی از اهداف تربیتی سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن ارائه کند.
بر همین اساس، در نخستین فصل از فصول پنج‌گانه این پژوهش، تحت عنوان «کلیات»، جایگاه حضرت ابراهیم(ع) در دوره جاهلیت، در میان اهل کتاب و در میان سایر انبیاء الهی در قرآن کریم بررسی شده است و در پایان، بحث مختصری پیرامون سوره ابراهیم‌(ع) و جایگاه ایشان در این سوره بیان شده است.
در فصل دوم نیز صفات حضرت ابراهیم(ع) در قرآن استخراج شده و بیرون از متن و در سیاق آیات تبیین شده است.
بر اساس فرضیه‌های این تحقیق، از میان صفات و ویژگی‌های متعددی که قرآن کریم برای حضرت ابراهیم(ع) بیان کرده است، حدود 20 صفت، از جمله صفات حلم، صدق و احسان بارزترین نمود را در شیوه‌های دعوت و ابلاغ رسالت ایشان داشته‌اند.
در فصل‌های سوم و چهام، ضمن بیان مهم‌ترین اصول و شیوه‌های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه متخصصان مسلمان، اصول و روش‌هایی که در سیره حضرت ابراهیم(ع) در دعوت و هدایت مشرکان نمود بارز دارند، در قالب روش‌های مستقیم و غیرمستقیم بیان شده است.
به عقیده نویسنده، اصل رعایت تفاوت‌های فردی، اصل تدریج در تربیت، اصل ترغیب و اصل تهدید از جمله اصول تربیتی است که در امر هدایت از سوی حضرت ابراهیم(ع) قابل مشاهده است.
در بخش دیگری از این کتاب نیز این مطلب تشریح شده است که حضرت ابراهیم(ع) در امر هدایت از روش‌های مستقیم مثل پرسش و پاسخ و جدل و روش‌های غیرمستقیم مانند مقایسه، دعا و ایفای نقش استفاده کرده‌اند و شیوه مشاهده نیز از دیگر روش‌ها در این دعوت است.
به عقیده نویسنده، نکته جالب توجه در شیوه‌های حضرت ابراهیم(ع)، رویکرد ویژه ایشان به شیوه‌های غیرمستقیم در جریان دعوت است و این سنخ از شیوه‌ها در دعوت ایشان از اولویت برخوردار است.
نویسنده در فصل پنجم و پایانی نیز به بیان اهداف داستان حضرت ابراهیم(ع) ‌در قرآن کریم پرداخته و الگوسازی در صفات پسندیده شکر‌، صبر‌، تولی و تبری، بیان سنن الهی، استنباط احکام به خصوص احکام حج و ایجاد امت واحد اسلامی با محوریت حضرت ابراهیم(ع) را اهداف بیان این داستان در قرآن معرفی کرده است.
یادآور می‌شود، کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن؛ با رویکردی تربیتی» به قلم سیدمحمد دلبری با شمارگان 700 نسخه، در 244 صفحه و با قیمت 65 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

captcha