جریان تکفیر دشمن مشترک شیعه و سنی است
کد خبر: 1403488
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی:

جریان تکفیر دشمن مشترک شیعه و سنی است

گروه سیاسی: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه نقاط اشتراک میان شیعه و سنی بسیار بیشتر از نقاط افتراق است، تأکید کرد: جریان تکفیر، اسرائیل و آمریکا دشمن مشترک مسلمانان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید 15 اردیبهشت در دیدار جمعی از دانش‌آموختگان نخبه دوره عالی اهل تسنن با وی وحدت را مهم‌ترین اصل برای امت اسلامی برشمرد و گفت: امت اسلامی به دستور قرآن و به فرموده پیامبر(ص) باید امت واحده باشند و از تفرقه دوری کنند اما گروه‌های تکفیری که نه در زمره شیعه و نه در زمره اهل تسنن هستند به‌دنبال ایجاد درگیری میان مسلمانان هستند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه ما دشمن مشترک داریم و آن‌ها با اساس اسلام مخالف‌ هستند، اظهار کرد: مقابله متحدانه با استکبار وظیفه آحاد امت اسلامی است و روایات زیادی از پیامبر(ص) وجود دارد که بر این موضوع تأکید کرده است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه ائمه(ع) همواره بر وحدت شیعه و سنی تأکید کرده‌اند، گفت: ایشان در روایات مختلف به شیعیان توصیه فرمودند که با اهل سنت رفت و آمد کنید، به مساجد آنان بروید و پشت سرشان نماز بخوانید و بزرگان انقلاب اسلامی نیز همواره بر این موضوع تأکید کرده و می‌کنند.

عدم وحدت؛ ریشه وضعیت نامناسب مسلمانان در کشورهای اسلامی

وی با اشاره به وضعیت نامناسب مسلمانان در کشورهای اسلامی ریشه این عامل را در عدم وحدت دانست و گفت: مسلمان واقعی کسی است که دشمن مشترک مسلمانان یعنی آمریکا، اسرائیل و تکفیری‌ها را بشناسد و در مقابل آنان بایستد.

این مرجع تقلید با اشاره به نقاط افتراق و اشتراک میان شیعه و سنی عنوان کرد: هر چند اختلافاتی میان شیعه و سنی وجود دارد اما در اصولی مانند توحید، نبوت و قرآن با یکدیگر اشتراک داریم و نباید اختلافات پررنگ جلوه داده شود.

وی با بیان اینکه جای طرح اختلافات در مناظرات علمی است، اظهار کرد: یکی از مسائل اختلافی میان شیعه و سنی در روش اجتهاد است زیرا ما اهل بیت(ع) را عدل قرآن می‌دانیم و به کلام آنان استناد می‌کنیم.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اهل سنت فقه خود را از چهار نفر از دانشمندان گذشته خویش یعنی مالکی، حنبلی، شافعی و حنفی می‌گیرند، عنوان کرد: شیعه به فقه پویا و متناسب با زمان معتقد است در صورتی که این افراد سال‌هاست که وفات کرده و از دنیا رفته‌اند. 

captcha