حجتالاسلام والمسلمین محمدنقی مجتهدی، مسؤل گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی فقه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برخی مسائل نوپدید و ضرورت پاسخهای فقهی به آن گفت: تحصیل و اشتغال بانوان یکی از این مسائل است که البته فقهای گرانقدر نیز وارد این موضوعات شده و پاسخهای لازم را دادهاند.
وی با بیان اینکه تحصیل علم و دانش به صورت عمومی چه برای مردان و چه زنان مورد تکریم و تمجید دین مبین اسلام بوده است تصریح کرد: روایاتی مانند «طلب العلم فریضة علی کل مسلم» و ... بیانگر تاکید بر کسب علم است اما مراد از این علم چیست؟.
وی در تبیین مفهوم علم موکد در این روایات اظهار کرد: اگرچه مطلق علم مورد توجه قرآن و روایات است و اسلام مخالفتی با علومی مانند فیزیک، شیمی، زیستشناسی و ... ندارد و مشوق کسب این علوم است اما سه اصل «آیة محکمه، فریضة عادله و سنة قائمه» بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
مجتهدی ادامه داد: این سه اصل اشاره به سه موضوع محوری اسلام یعنی کسب معارف و اصول دین، اخلاق و فضایل و احکام و تکالیف در قالب محرمات، حلالها، مکروهات و مستحبات و ... دارد.
آموختن دانش از دید اسلام ضروری است
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به روایت«علیکم بالتفقه فی الدین» گفت: از مجموع احادیث استفاده میشود که آموختن دانش در اسلام ضروری است و علمی که با انگیزه الهی کسب شود انسان را از ناپاکی و نابسامانیها نجات میدهد و چنین علمی فریضه بر هر مسلمانی اعم از زن و مرد است.
وی با اشاره به طرح برخی موضوعات مانند تحصیل زنان و القای برخی شبهات افزود: آنچه در اسلام قیدی بر تحصیل و اشتغال بانوان زده شد تنها و تنها حفظ حریم و حدود عفاف و حجاب و جلوگیری از اختلاط نامحرمان است و گرنه قید دیگری وجود ندارد.
سابقه علمی زنان در تاریخ اسلام
مدیر گروه فقه و اصول مجتمع آموزش عالی فقه ادامه داد: «ابن حجر» در یکی از اثار خود به ترجمه هزار و 520 خانم دانشمند و محدث پرداخته همچنین در کتب رجال شیعه و سنی بابی به عنوان زنان محدث وجود دارد و اخیرا هم کتاب زنان دانشمند و محدثین نوشته شده و برخی با عناوین «تراجم اعلام النساء» منتشر شده که همگی بیانگر این موضوع است که در اسلام محدودیتی جز قید یادشده برای تحصیل زن وجود ندارد.
این محقق حوزوی با بیان اینکه اسلام با کسب علم و فضیلت از سوی زنان و مردان مشکلی ندارد تصریح کرد: البته موضوعات مهمی در حاشیه محورشدن تحصیل و اشتغال زنان در جوامع از جمله کشور ما ایجاد شده است که میتواند به هدفی که از کسب علم مطرح شده لطمه بزند و مغایر با آن باشد.
وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج، بالارفتن توقعات و انتظارات، افزایش بیکاری و طلاق از جمله چنین عواملی است که باید در تحصیل و اشتغال زنان مورد توجه برنامهریزان قرار گیرد.
ضرورت داشتن نگاه جامع در برنامهریزی برای بانوان
مجتهدی تاکید کرد: از نگاه مقام معظم رهبری اشتغال بانوان بایدها و نبایدهایی دارد که عمده آن آسیب نرساندن به نقش اصیل زن به عنوان مادر و حفظ حریمها و حدود است؛ فرزندآوری و تربیت فرزند تنها با سرانگشتان پرعطوفت و مهربان مادر ممکن است و عدم رعایت حریمها میتواند نظام ارزشی و اخلاقی جامعه و خانوادهها را در هم بپاشد.
وی تاکید کرد: آنچه باید در اشتغال و تحصیل زنان مورد توجه باشد نقش مادری، همسرداری و خانهداری آنان به عنوان اصل محوری است که البته کار کمی هم نیست و بهترین کار است.