اولین همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» برگزار می‌شود
کد خبر: 1408203
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

اولین همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» برگزار می‌شود

گروه اندیشه: اولین همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

ابراهیم علیپور، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: اولین همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری»، روزهای هفتم و هشتم خرداد 93  در قم برگزار می‌شود و اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

محورهای همایش

وی افزود: این همایش با تلاش بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری و همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی در دو بخش عام، شامل موضوعات «فلسفه اسلامی علامه طباطبایی و شهید مطهری»، «جایگاه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در تفکر فلسفی معاصر»، «استاد مطهری به مثابه فیلسوفی اثرگذار (چرایی و چگونگی)»، «جایگاه عرفان در اندیشه فلسفی شهید مطهری»، «نوآوری‌های فلسفی استاد در اصول فلسفه و منظومه عربی»، «مقایسه روش و آرای استاد مطهری با فیلسوفان صدرایی و سینوی» و «مقایسه روش و آرای فلسفی استاد و فیلسوفان جدید غربی»، و همچنین بخش خاص شامل موضوعات «خداشناسی»، «منطق و معرفت‌شناسی» و «هستی‌شناسی» برگزار می‌شود.

مدعوین داخلی
وی افزود: در این همایش، علی لاریجانی، مدیر عامل بنیاد شهید مطهری، غلامعلی حداد‌عادل، عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران و آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، از شاگردان شهید مطهری حضور خواهند داشت.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» ادامه داد: تاکنون چهار پیش‌نشست برای این همایش برگزار شده است و ابتدا قرار بود این همایش در 22 اردیبهشت 92 برگزار شود، اما به دلیل نرسیدن مهمانان خارجی، به آبان 92  و سپس به خرداد 93 موکول شد.

حضور «چارلز تالیور» و «جیمز کلارک» در همایش
وی افزود: به دعوت بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری، پروفسور چارلز تالیور (تالیافرو) فیلسوف دین برجسته و پروفسور کلی جیمز کلارک، استاد فلسفه دانشگاه نوتردام برای شرکت در همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری» به ایران می‌آیند و قرار است این دو شخصیت برجسته، ضمن حضور در همایش به ایراد سخنرانی بپردازند.
علیپور ادامه داد: از پروفسور چارلز تالیافرو، کتاب‌های «زمینه‌های بحث فلسفی در ادیان جهان» به همت انتشارات حوزه علمیه قم، «صفات خدا: مقالاتی از راهنمای فلسفه دین» با ترجمه رضا بخشایش، توسط پژوهشکده حوزه و دانشگاه و کتاب «فلسفه دین در قرن بیستم» با ترجمه انشاء‌الله رحمتی و جعفر صدری توسط انتشارات سهروردی در ایران منتشر شده است.
وی افزود: همچنین کتاب «بازگشت به عقل: نقدی بر بینه‌جویی عصر روشنگری و دفاع از عقل و باور داشتن خدا» نوشته کلی جیمز کلارک، با ترجمه نعیمه پورمحمدی و مهدی فرجی‌پاک، توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی «اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری» تاکید کرد: شخصیت‌های دیگر خارجی مانند علی مبروک از مصر و پروفسور گوئن گریفیت‌دیکسون از انگلیس برای شرکت در این همایش به ایران خواهند آمد.
علیپور تصریح کرد: این همایش در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، هفتم و هشتم خرداد از ساعت 9 صبح تا 7 عصر در سالن مرکز پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی همایش به نشانی conf.motahari.ir مراجعه کنند.

captcha