وجود بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال زکات واجب و مستحبی در کشور
کد خبر: 1422929
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹
نبی‌لو عنوان کرد:

وجود بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال زکات واجب و مستحبی در کشور

گروه اجتماعی: دبیر شورای عالی زکات کشور با بیان اینکه ظرفیت زکات در کشور بسیار بالا است، گفت: بر اساس آنچه که وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرده است، در این حوزه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال ظرفیت زکات واجب و مستحبی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسین نبی‌لو، دبیر شورای عالی زکات کشور روز گذشته، ششم تیر در نشست خبری هم‌اندیشی زکات استان خراسان رضوی اظهار کرد: ظرفیت زکات در کشور بسیار بالا است و فقط بر اساس آنچه که وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرده است، در این حوزه بیش از 200 هزار میلیارد ریال ظرفیت زکات واجب و مستحبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار و 700 میلیارد ریال زکات در کشور جمع‌آوری شد، افزود: دبیرخانه شورای عالی زکات کشور از حدود 10 سال قبل به کمیته امداد امام خمینی(ره) واگذار شده است که در سال نخست واگذاری، درآمد زکات 10 میلیارد ریال بود اما سال گذشته این میزان به دو هزار و 700 میلیارد ریال رسید که نسبت به برنامه مصوب در سال 92، رشد بیش از 38 درصدی داشته است.

نبی‌لو با بیان اینکه خراسان رضوی در ردیف چهارمین استان کشور به لحاظ ردیف درآمدی زکات قرار دارد، ابراز کرد: از کل مبلغ جمع‌آوری شده در کشور، 400 میلیارد ریال آن از محل زکات فطره بوده است که از وجوهات جمع‌آوری شده زکات کشور طی سال گذشته علاوه بر آنکه بخشی به خانواده‌های نیازمند اختصاص یافت، پنج هزار و 49 پروژه عمرانی در روستاها اجرا شد؛ ضمن اینکه دولت هم 300 میلیارد ریال به این امر کمک کرد.

دبیر شورای عالی زکات کشور با اشاره به اینکه یک هزار میلیارد ریال از هزینه زکات دریافت شده برای امور نیازمندان هزینه و مابقی آن صرف اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها شد، ادامه داد: بیشترین میزان زکات پرداختی طی سال گذشته مربوط به شهرهای مریوان و کلاله بوده است که در هر یک از آنها بیش از 40 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شد.

وی بیان کرد: برای امسال هم بر اساس برنامه مصوب، باید دو هزار و 300 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شود اما رقمی که ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) پیشنهاد داده‌اند، جذب حدود چهار هزار میلیارد ریال زکات است.

در ادامه علی‌اصغر حاجی‌نقی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان اینکه فقط در سال گذشته نزدیک به 170 میلیارد ریال به حساب ایتام استان واریز شد، اظهار کرد: در مجموع در سطح استان 150 هزار خانوار تحت پوشش خدمات این نهاد هستند که 70 درصد این تعداد را، زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی، 100 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال و یک هزار میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص پیدا کرده است، گفت: همچنین سال گذشته در قالب صدقات جاریه نیز حدود 170 میلیارد ریال از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در طرح زکات، شبکه مؤثر اجتماعی را ساماندهی کردیم که منجر به جمع‌آوری حدود 180 میلیارد ریال طی سال 92 شد، عنوان کرد: حدود 40 میلیارد ریال از زکات جمع‌آوری شده به فقرا اختصاص یافت و مابقی به عمران روستاها کمک شد، البته شش میلیارد ریال آن کمک تشویقی دولت بود که با این اعتبارات تاکنون 200 مسجد، 108 حسینیه، 31 خانه عالم، 12 غسال‌خانه و چهار کتابخانه تعمیر و یا احداث شده است.

captcha