حال و هوای فرانسه در استقبال از ماه رمضان/ غیرمسلمانان پای سفره‌های افطار
کد خبر: 1427224
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

حال و هوای فرانسه در استقبال از ماه رمضان/ غیرمسلمانان پای سفره‌های افطار

شعب خارجی:ماه مبارک رمضان در فرانسه حال و هوای دیگری ایجاد می‌کند که حتی غیر مسلمانان این کشور نیز با نشستن در کنار سفره‌های بابرکت افطار روزه‌داران فرانسوی، از برکات این ماه بهره می‌برند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، هر ساله ماه مبارک رمضان از سه طریق به اطلاع مسلمانان این کشور رسیده می‌شود؛ راه اول براساس محاسبات انجام شده از سوی دولت ترکیه، راه دوم از طریق اطلاعات و محاسبات که در عربستان و مصر انجام می‌شود و راه سوم نیز براساس بیانیه شورای فرانسوی «آیین اسلام» در پاریس؛ مقامات مسلمان این شورا با دیدن هلال ماه مبارک رمضان، آغاز این ماه الهی را از طریق رسانه‏‌ها و نصب در مساجد به اطلاع مسلمانان می‌‏رساند.

بنابر آمار منتشر شده هشتاد درصد مسلمانان فرانسه روزه می‌گیرند که از این تعداد 94 درصد از آنها جوانان زیر 30 سال هستند.

تخفیف‌های ویژه در اغذیه فروشی‌های حلال

از نکات جالب توجه از حال وهوای رمضان در فرانسه  فعالیت اغذیه‌فروشی‌های حلال و رستوران‌های حلال است که در این ماه به صورت نیمه تعطیل درآمده است؛ آنها تخفیف‌های ویژه برای اجناس خود در نظر می‌گیرند و زمان افطار در این اغذیه‌فروشی‌ها آوای قرآن یا سرودهای اسلامی وعربی به گوش می‌رسد.

همچنین، فروش خرما در این ماه از رونق خوبی برخوردار است و مسلمانان جهت افطار با مراجعه به اغذیه فروشی‌ها خرما تهیه می‌کنند و این امر منجر به رونق فروش خرما در این ایام شده است.

مسلمانان فرانسه ‌در این ماه‌ به‌ خوردن‌ «کباب»،‌ «میکس» و نوعی‌ حلوای‌ عربی‌ از خرما و نخودچی‌، علاقه زیادی نشان‌ می‌دهند. «چای نعناع»، «شوربا» و «کاسکی» (غذای رایج مغرب عربی که از بلغور گندم و گوشت تهیه می‌شود) نیز از جمله نوشیدنی‌ها و غذاهایی است که در هر رستوران عربی فرانسه یافت می‌شود.
از دیگر نکات قابل ذکر از حال وهوای رمضان در فرانسه، مشاهده تابلوهای حاوی پیام تبریک به مناسبت حلول ماه رمضان در برخی ایستگاه‌های متروی فرانسه است.

برنامه‌های متنوع مراکز اسلامی فرانسه

مراکز و انجمن‌های اسلامی این کشور برنامه‌های متنوعی برای روزه‌داران برگزار می‌کنند؛ مراکز می‌توان به مرکز «المهدی» متعلق به الجزایری‌ها و مراکشی‌های مقیم فرانسه اشاره کرد که هر شب ضیافت افطار دارند و از سخنرانان و قاریان محلی استفاده می‌کنند؛ همچنین، حسینیه لبنانی‌ها هرشب برنامه افطار و نماز جماعت را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنند.
حسینیه «بیت‌الزهرا(ع)» متعلق به سفارت ایران در فرانسه نیز شب‌های جمعه دعای کمیل برگزار می‌‌کند که برگزاری مراسم احیای شب‌‌های قدر نیز از برنامه‌های آن است.

تحسین مردم فرانسه از کمک‌های خیریه مسلمانان

در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ مسلمانان‌ این کشور، علاوه‌ بر اقامه نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ایجاد صندوق‌ کمک‌های‌ خیریه‌ به‌ جامعه‌ مسلمانان‌ این کشور کمک‌ می‌کنند؛ تهیه هدایا ‌برای‌ کمک‌ به‌ خانواده‌های‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتی‌ خانواده‌های‌ نیازمند غیرمسلمان‌ در این‌ ماه‌ مرسوم‌ است‌؛ این‌ سنت‌ مسلمانان‌ فرانسه‌ در میان‌ غیرمسلمانان‌ از وجهه‌ خوب‌ و اثرگذاری‌ برخوردار است‌.

غیرمسلمانان فرانسه پای سفره‌های افطار

همچنین، مساجد هر شب ضیافت افطار برپا می‌کنند و به‌طور معمول با آب، چای، شیرینی، خرما و گاه آش، شوربا و غذای گرم از افراد بی‌خانمان و فقرا پذیرایی می‌کنند. البته افطار تنها منحصر به مسلمان روزه‌دار نیست و حضور غیرمسلمانان فرانسوی پای سفره‌های با برکت افطار نیز به چشم می‌خورد.

ویژه‌برنامه‌های رادیوهای اسلامی فرانسه در ماه رمضان

رادیوهای مسلمان فرانسه همچون «رادیو شرق» و «رادیو بور» در این ماه برنامه‌های ویژه‌ای برای شنوندگان پخش می‌کنند و برای آگاهی مسلمین از برنامه‌ها و مراسم این ماه اطلاع‌رسانی می‌کنند.
مردم فرانسه به واسطه آشنایی که با فرهنگ مسلمانان دارند، شناخت خوبی از ماه رمضان و آیین این ماه دارند و در برخورد با مسلمانان و روزه‌داران رفتاری توأم با احترام دارند؛ همان‌طور که اشاره شد گاهی نیز در مراسم افطار نیز در کنار مسلمانان حضور پیدا می‌کنند.

یادآور می‌شود، جمهوری فرانسه با مساحت 543965 کیلومتر مربع که تقریبا معادل یک سوم خاک ایران است، در غرب اروپا قرار دارد؛ اسلام پس از کاتولیک دومین دین بزرگ در این کشور محسوب می‌شود. در سال 2004، وزارت کشور فرانسه تعداد مسلمانان را 1/4 میلیون نفر برآورد کرد (این در شرایطی است که برخی از منابع دیگر تعداد مسلمانان را بین 5 تا 6 میلیون نفر برآورد کرده‌اند) و تعداد فرانسوی‌هایی که اسلام آورده‌اند 40 هزار نفر اعلام شده است.

به دلیل روابط تاریخی فرانسه با جهان اسلام، مسلمانان این کشور بزرگترین جامعه مسلمانان را در اروپای غربی و به طول کلی در اروپا را در خود جای داده است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
-
|
۱۳۹۳/۰۴/۱۸ - ۱۱:۱۷
0
0
گزارش خوبی بود. ممنون
captcha